شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محمد زمان رستمی

حوزه/ اقتصاددان حوزوی و عضو هیئت علمی دانشگاه قم با تاکید بر لزوم حمایت از خلاقیت فنی و ابتکارات نسل جوان در دهه پنجم انقلاب تصریح کرد: باید فرهنگ کار و تلاش جایگزین اقتصاد دلالی و سفته بازی شود.

دکتر محمد زمان رستمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» با تاکید بر اینکه در دهه پنجم انقلاب اسلامی باید بیش از هر چیز زمینه ها و شرایط فعالیت در عرصه اقتصاد سالم و مولد فراهم گردد، اظهار داشت: مهم ترین مساله ای که کشور ما در حال حاضر در عرصه اقتصاد نیاز به آن دارد، جدای از اصلاح سبک زندگی در زمینه مصرف اهمیت دادن به اصل کار و به نوعی قداست بخشیدن به کارهای مولد است.

وی افزود: آن چه در کشور به عقیده بنده جایش با توجه به فرهنگ حاضر، نسبتاً خالی است و در آیین انبیا و سیره ائمه اطهار(ع) به وفور دیده می شود قداست دادن به کار و تلاش و تولید است و این که فرهنگ مجاهدت در عرصه اقتصاد سالم و مشروح در جامعه اسلامی نهادینه شود.

قداست کار و ضرورت تبیین این مساله

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم همچنین گفت: متاسفانه با وجود تلاش های صورت گرفته تلاش و جدیت در این زمینه ها آن طور که باید و شاید در فرهنگ عمومی جامعه ما چندان جا نیفتاده است و لذا باید در این زمینه در دهه پنجم انقلاب بیش از پیش فرهنگ سازی و اطلاع رسانی و کار آموزشی انجام شود.

وی اضافه کرد: در واقع آنچه ضروری است این که باید کار به عنوان یک امر مقدس ، شیرین و ارزشمند مطرح باشد اما متاسفانه درجامعه ما فرار از کار گویا بیشتر ارزش شناخته شده که این تاسف بار است و باید این وضعیت تغییر پیدا کند در حالی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته از جمله شرق آسیا، اصل کار برایشان مهم است و حتی فعالیت در عرصه های خدماتی نیز هیچ گاه عار و ننگ به شمار نمی رود.

لزوم حرکت به سمت فن گرایی در نظام آموزشی کشور

این اقتصاددان حوزوی همچنین گفت: از سوی دیگر تمام تلاش جامعه دانشگاهی و نظام آموزش و پرورش ما از مقطع دبستان به بالاتر باید مصروف به تببین اهمیت فن گرایی و تخصصی محوری در بین دانش آموزان و نسل جدید شود و البته بسیار لازم است که در این خصوص اهمیت دادن به خلاقیت و ابتکارات در اولویت برنامه ها و طرح ها قرار گیرد.

وی افزود: هنگامی شرایط و زمینه های تحول اقتصادی در کشور مهیا می شود که مراکز علمی و دانشگاهی ما به تولید علم و فناوری به صورت مستمر و جدی بپردازند نه این که ما فکر کنیم به صرف افزایش فارغ التحصیلان دانشگاهی می توانیم شاهد رشد علمی و به تبع آن رشد اقتصادی باشیم.

وی با اشاره به این که در وضعیت فعلی به ویژه باید به سمت اصلاح برخی ساختارهای دانشگاهی حرکت کنیم، ابراز داشت: مساله مهم بعدی لزوم برقراری ارتباط تنگاتنگ علم و دانشگاه با صنعت و حوزه تولید است، تا این ها بتوانند چرخ اقتصاد کشور را به شکل علمی و پویا به حرکت درآورند و قطعاً ثمره این اتفاق ، رونق اقتصاد ملی و به تبع آن کاهش آمار بیکاری خواهد بود.

نگاه و رویکرد فارغ التحصیلان دانشگاهی باید تغییر کند

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه همچنین گفت: متاسفانه در وضع فعلی بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی، نهایت آرزویشان این است که در ارگان ها و نهادهای دولتی استخدام شوند و حال آن که به هر شکل هم که حساب کنیم، ظرفیت پذیرش دولتی هم محدود است و ما باید به فعال شدن ظرفیت های مغفول در بخش های مهم اقتصاد به ویژه در حوزه صنعت و خدمات و همچنین کشاورزی اهتمام داشته باشیم و زمینه این کار را مهیا کنیم.

وی با تاکید بر این که اقتصاد وقتی شکوفا می شود که پیش از آن فرهنگ حاکم بر جامعه متحول گردد، افزود: در کشور ما متاسفانه در بسیاری از جاها، مدرک شاخص ارتقای یک نیرو است و حال آن که امروز در دنیا اصل بهره وری نیروی کار است، از همین روست که مشاهده می کنیم در ایران بسیاری از افراد جامعه برای کسب مدرک درس می خوانند و در کشورهای پیشرفته همه می کوشند که دانششان با بهره وری و کارایی توأم باشد.

لزوم بهره گیری از تکنولوژی مدرن با تکیه بر خلاقیت جوانان

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که پدیده موثر حاکم بر عصر ما تکنولوژی است که بعد از انقلاب صنعتی در دنیا زمینه هایش روز به روز توسعه پیدا کرده، بیان داشت: در برابر شمشیر تیز رقیبان باید سلاح به روز و تیزی داشته باشیم و با تکنولوژی خوب و

توجه به اختراعات و حمایت از مبتکرین در دهه پنجم انقلاب، هر چه بیشتر و بهتر زمینه رونق اقتصادی کشور و دست یابی تدریجی به اهداف و آرمان ها را مهیا کنیم.

رستمی همچنین با تاکید بر لزوم حمایت از خلاقیت فنی و ابتکارات نسل جوان در دهه پنجم انقلاب گفت: آن چه مهم و بایسته است این که زمینه و شرایط ایجاد خلاقیت را در دوران پیش از دبستان فراهم کنیم و به تدریج روی بچه ها کار کنیم تا آن ها انسان های مولد ، خلاق و مبتکری شوند که برای کشور یک عنصر سازنده و مفید به شمار روند.

به صرف حرف و شعار به جایی نمی رسیم!

وی با تاکید بر این که در حال حاضر متاسفانه اکثر همایش ها و جلساتی که در کشور برگزار می شود، حالت شعاری به خود پیدا کرده و خروجی چندان مطلوبی ندارد، تصریح کرد: به نسبت همایش ها و نشست ها و سمینارها ، بسیاری از مقالات و کتاب ها نیز حالت شعاری و کم فایده به خود گرفته و حال آن که باید خروجی پژوهش ها و تحقیقات و کارهای علمی ما در راستای کمک به اقتصاد کشور، ناظر به نیازها و اقتضاءات روز باشد.

وی اظهار داشت: از سویی می بایست فرهنگ کار و تلاش و تولید به جای دلالی و سفته بازی مطرح شود به خصوص در در دوران فعلی که با بروز و ظهور بحران نقدینگی و فشار دولت آمریکا، متاسفانه سفته بازی و دلالی در اقتصاد کشور خیلی مطرح و باب شده است.

فرهنگ کار و تلاش باید جایگزین سفته بازی و دلالی شود

عضو هیئت علمی دانشگاه قم همچنین گفت: در مقطع کنونی که ما در کشور دارای 20 میلیون کارگر و کارمند و بازنشسته حقوق بگیر هستیم با همین اقتصاد دلالی و سفته بازی و وضعیت آشفته اقتصادی، قدرت خرید این قشر به نصف و حتی یک سوم نسبت به سال قبل رسیده است و حال آن که اگر اقتصاد در مجرای سالم و مولد قرار گیرد، نباید شاهد کاهش ارزش پول ملی تا این حد و چنین وضعیت بغرنجی باشیم.

وی افزود: این یک واقعیت است که وقتی فرهنگ سفته بازی در اقتصاد حاکم شود دیگر کمتر کسی استعداد خود را به سمت تولید و اختراع و ابتکار سوق می دهد ، ضمن آن که سفته بازان چون مولد نیستند به زندگی دنیا و شئون آن تشریفات زیادی می دهند و سبک زندگی غلط این افراد به تدریج در جامعه رواج پیدا می کند و حتی به جامعه مذهبی و قشر پاک نیز به نوعی این مساله سرایت پیدا می کند.

وی در خاتمه سخنان خود ابراز داشت: خلاصه آن که در کنار اصلاح سبک زندگی و بسترسازی فعالیت مناسب اقتصادی باید به کارآفرین و افراد خلاق و مولد بهای بیشتری داده شده و از آن ها حمایت به عمل آید تا ان‌شاءالله در دهه پنجم انقلاب شاهد رشد و تحول بهتری در عرصه اقتصاد و کاستن از حجم مشکلات موجود باشیم.

۳۱۳/۸

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha