پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
كتاب «امام مهدي (عج) موجود موعود

حوزه/ کارگردان سینما و تلویزیون گفت: موعودگرایی در سینما موضوعی جذاب و ویژه است که سینمای داستانی آنگونه که باید به آن نپرداخته است.

فریدون نجفی، کارگردان سینما و مستندساز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»، درباره جایگاه موضوعات آخرالزمانی در سینما اظهار کرد: موعودگرایی در سینما موضوعی جذاب و ویژه است که سینمای داستانی آنگونه که باید به آن نپرداخته، زیرا این حوزه به لحاظ معنایی چنان حساس و عمیق است که به سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت. به ویژه این حساسیت در تفکر شیعی بسیار شدیدتر است.

وی افزود: اما جدا از سینمای داستانی در حوزه مستندسازی به نظرم توانسته‌ایم عملکرد بهتری داشته باشیم، چون در این حوزه همانند سینمای داستانی نیاز به پروداکشن‌های عظیم نیست و با یک برنامه مصاحبه محور نیز می‌توان در این حوزه اثر تولید کرد. در ضمن در مستند‌سازی بهره بردن از تصاویر آرشیوی ظرفیت دیگری است که دست کارگردان را تولید کارهای مورد نظر باز می‌گذارد.

این فیلمساز ادامه داد: این‌که سینمای مستند در حوزه موعودگرایی عملکرد نسبتاً خوبی داشته در جای خود پسندیده است، اما وقتی امکان پخش این تولیدات آنگونه که باید فراهم نیست، نباید انتظار داشت آن تولیدات تاثیرگذاری لازم را داشته باشد. این کم کاری در شرایطی است که ذهنیت جوانان این مرز و بوم به شدت در محاصره کارهای تلویزیونی و سینمایی آمریکایی است که در آنها به موضوع آخرالزمان به شکل جدی پرداخته شده است، حتی این گرایش به شکل جدی‌تر در سینمای مستند غرب پیگیری می‌شود.

نجفی با تاکید بر اینکه شبکه مستند و افق در جهت دیده شدن کارهای مستند قدم بر می‌دارند، گفت: از زمانی که شبکه‌هایی چون افق و مستند راه‌اندازی شده خوشبختانه به فیلم‌های مستند بیشتر توجه می‌شود، حتی فرهنگ تماشای بیشتر مستند در بین مردم رواج پیدا کرده، اما ای کاش این فرهنگ در گیشه‌های سینما نیز نمود پیدا می‌کرد تا ما اقتصادی بهتر برای سینمای مستند داشتیم، زیرا اعتقاد من این است که در این حوزه با این‌که کارهای بسیاری خوبی تولید می‌شود، به لحاظ مادی به شدت در مضیقه هستیم.

وی تاکید کرد: موضوع دیگری که در این بحث باید به آن اشاره کنم به حضور فیلمسازن طلبه در این حوزه مربوط می‌شود. در سال‌های اخیر خوشبختانه جوانان طلبه توجهی ویژه به سینما از خود نشان ‌داده‌‌ان و اتفاق را در سینمای مستند به شکلی کاملاً جدی می‌توانیم مشاهده کنیم، به ویژه در حوزه سینمای دینی و اسلامی شکل جدی‌تر به خود گرفته است.

کارگردان فیلم «خانه فاطمه کجاست» اضافه کرد: ورود طلبه‌های جوان به حوزه مستندسازی علاوه بر اینکه اندیشه دینی را وارد سینما می‌کند، باور دارم که باعث روشنگری نیز می‌شود، چون با وجود تخصصی که آنها در حوزه دین دارند به حوزه‌هایی ورود می‌کنند که نو و جذاب است، در ضمن کمترین درجه خطا در کارهای آنها دیده می‌شود.

نجفی در انتها تاکید کرد: آخرالزمان جدی‌ترین موضوعی است که طی یک دهه اخیر از سوی هالیوود و واتیکان حمایت می‌شود. این رویکرد نیز با یک سیاست‌گذاری ویژه انجام می‌گیرد، برای همین اگر ما در این حوزه کم کار باشیم در حقیقت میدان را برای یکه تاری تبشیری آنها باز گذاشته‌ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha