پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محسن مهاجرنیا

حوزه/ کسی که می‌خواهد حزب تشکیل بدهد، باید بداند که اصل ولایت فقیه جزء لاینفک نظام جمهوری اسلامی است. این اصل عدم خدشه به نظام حاکم در همه قوانین اساسی کشورها آمده است و مخصوص کشور ما نیست.

به گزارش خبرگزاریحوزه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسن مهاجرنیا، استاد و پژوهشگر علوم سیاسی در یازدهمین نشست کرسی‌های آزاد‌اندیشی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع «آینده احزاب و تشکل‌های سیاسی در نظام ولایی» در موسسه طلوع مهر قم برگزار شد، با بیان این‌که امام در بحث ولایت فقیه می‌فرمود: اگر شما مجموعۀ احکام، مقررات و عقاید را در اسلام تصور کنید، تصدیق می‌کنید که بسیاری از آن‌ها بدون حکومت، قابل تحقق نیست و این همان ولایت فقیه است، اظهار کرد: همین مبنا را دربارۀ تحزب می توان مطرح کرد؛ یعنی اگر ما مسائل سیاسی جامعه اسلامی مانند ساختار قدرت، انتخاب کارگزاران، مشارکت مردم، اجرای امر به معروف و نهی از منکر، دعوت به خیر و صلاح همگانی، نظارت بر قدرت سیاسی وامثال اینها را تصور کنیم، قطعاً تصدیق می‌کنیم که اجرای بسیاری از آن‌ها نیازمند وجود حزب  و تشکل سیاسی اجتماعی است؛ بنابراین، با این مبنا، وجود حزب ضروری و لازم می شود.

وی در ادامه افزود: یک‌سری آیات به بیان ویژگی‌های حزب پرداخته است. آیۀ اول، آیۀ اول سورۀ مجادله است که می‌فرماید: «لا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ يُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كانُوا آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشيرَتَهُمْ أُولئِكَ كَتَبَ في‏ قُلُوبِهِمُ الْإيمانَ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَ يُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ أُولئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُون.» در این آیه به مبانی و مرامنامه حزب اسلامی اشاره شده است که چنین حزبی و افراد وابسته به چنین گفتمانی براساس اعتقاد و ایمان گفتمان‌شان موضع‌گیری می‌کنند. اینها مورد عنایت الهی هستند زیرا تحت برند حزب الله فعالیت دارند و بر اساس جریان شناسی قرآنی «حزب الله» همواره در نقطه فلاح و صلاح است. با معیارهایی که درآیه آمده است،سنجه هایی برای ارزیابی فعالیت احزاب در اختیار گذاشته شده است .

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که ویژگی مهم دیگر این آیه این است که می‌فرماید: «قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ»؛ یعنی آن قوم کسانی هستند که ایمان قلبی و واقعی به مبدأ و معاد دارند، گفت: بنابراین، هر حزبی، حزب خدایی نمی­شود. قومی حزب خدا می­شود که ایمان قلبی داشته باشد و مرامنامه اش بر اساس مبانی اعتقادی و اصول و مبدأ و معاد باشد.

حجت الاسلام والمسلمین  مهاجرنیا گفت: ویژگی دیگر این آیه، دستور به دوری کردن از دوستی­ها و تعصبات عشیره­ای و قومی است. الان، بعضی از جناح‌ها و گروه‌ها و حتی ادارات ما براساس روابط دوستی و آشنایی اداره می‌شود، این چنین کارهایی برخلاف دستورات اعتقادی است. خداوند در این آیه می‌فرماید که حزب‌الله کسانی هستند که مواضع حزب الله، دوستی و دشمنی آنها، روابط و مناسبت­ها‌ی‌شان براساس روابط الهی است؛ نه فامیلی، نه تعصبات خانوادگی و منافع شخصی .

وی با بیان این‌که قرآن به ما یاد می­دهد که با ایجاد حزب باید به‌سمت خوب شدن و سعادت پیش برویم، افزود: تولی و تبری هم یکی دیگر از اهداف تشکیل حزب است؛ ملاک دوستی و دشمنی‌یک حزب اسلامی بر مبنای اصول و مبانی است. مبانی دینی ما مواضع خلاف شرع را تجویز نمی کند. وقتی شما مشاهده کنید که در جامعه کسی به مخالف حزبش، دشنام می دهد همان طوری که بعضی به مسئولین نظام و به رئیس‌جمهور و رئیس مجلس فحش می‌دهند. این، نشان می‌دهد که ملاک‌ آنها در تولی و تبری، دینی و قرآنی نیست. خداوند در قرآن دستور داده است که قبل از فعالیت سیاسی و حزبی، باید ولایت خدا، ولایت رسول، ولایت ائمه و (بنابرتفسیر بسیاری از عالمان) ولایت فقیه را پذیرفت. اینها مبانی اعتقادی تحزب است. خوشبختانه همین مبانی، در قانون اساسی جمهوری اسلامی ذکر شده است. اصل 26 قانون اساسی می­گوید: تنها کسانی در فعالیت حزبی آزاد هستند که فعالیت آنها مخل به اصول قانون اساسی نباشد. ازسوی دیگر، یکی از مهم‌ترین اصول قانون اساسی، اصل ولایت فقیه است. بنابراین، کسی که می‌خواهد حزب تشکیل بدهد، باید بداند که اصل ولایت فقیه جزء لاینفک نظام جمهوری اسلامی است. این اصل عدم خدشه به نظام حاکم در همه قوانین اساسی کشورها آمده است و مخصوص کشور ما نیست.  

حجت الاسلام والمسلمین  مهاجرنیا در پایان با اشاره به مقدمه واجب افزود: طبق مبنای امام راحل(ره)، اگر مسائلی از دین بر امری متوقف باشند؛ به‌گونه‌ای که بدون تحقق آن مقدمه، آن مسائل قابل اجرا نباشد، به طور طبیعی آن امر نیز قطعاً واجب می شود، روشن است که تحقق صحیح و شایسته بسیاری از مسائل سیاسی اجتماعی در جامعه اسلامی متوقف بر وجود تشکل و حزب است. از این جهت وجود حزب هم ضروری می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha