جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید جواد امامی

حوزه/ رئیس بسیج رسانه استان یزد گفت: رهبرمعظم انقلاب یک طرح با افق ۴۰ ساله را در بیانیه گام دوم انقلاب برای ما ترسیم و در هفت مورد اولویت بندی کرده اند که هر ایرانی دغدغه مند به ویژه جوانان می توانند جایگاه خود را در این سند چشم انداز بیابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»از یزد، سید جواد امامی رئیس بسیج رسانه استان یزد، عصر امروز در نشست بصیرتی بانوان طلبه مدرسه علمیه معصومیه(س) یزد که با موضوع بررسی بیانیه گام دوم انقلاب، رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد اظهار کرد: برای این سند خیلی زحمت کشیده شده است و بانون طلبه این متن را بخوانند و به دیگران هم منتقل کنند.

وی به نتایج یک تحقیق در دانشگاه هاروارد اشاره کرد و گفت: دراین تحقیق که نتایج آن بعد از گذشت 10 سال به دست آمده است؛ از افراد شرکت کننده پرسیده شده«هدف شما برای 10 سال آینده چیست؟» که 84درصد«هیچ هدفی و تسلیم شانس»، «13درصد با هدف ولی بدون نگارش هدف» و« سه درصد هم هدف و هم نگارش هدف» را ذکر کرده اند.

امامی ادامه داد: پس از گذشت 10 سال مجدد به این افراد مراجعه شده و نتایج نهایی نشان داد که گروه دوم 13 درصدی که دارای اهداف ذهنی بودند دو برابر گروه اول 84 درصدی که هیچ هدفی در ذهن نداشتند؛ موفق تر بوده و درآمد بیشتری داشتند و گروه سه درصدی که هم هدف و هم اهداف خود را مکتوب کرده بودند 10 برابر دوگروه اول و دوم که 97درصد را تشکیل می دادند موفق بوده اند.

وی ابراز کرد: رهبر انقلاب یک طرح با افق 40 ساله را در بیانیه گام دوم انقلاب برای ما ترسیم  و در هفت مورد اولویت بندی کرده اند که هر ایرانی دغدغه مند به ویژه جوانان می توانند جایگاه خود را در این سند چشم انداز 12 صفحه ای بیابند و اگر با دقت مطالعه کنیم اولویت بندی برای ما مشخص می شود که جای بسی خرسندی است.

رئیس بسیج رسانه استان یزد بیان کرد: رهبری یک فرایند تحقق تمدن اسلامی دارند که دارای پنج گام انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی است و در بند اول این سند فرمودند ما در مرحله دولت اسلامی هستیم و شما جوانان برای خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی برنامه ریزی کنید.

امامی ادامه داد: نکته دیگر در این بیانیه «عدالت» است و هم افراط و هم تفریط را گفته اند و نیز نگاه نه شرقی و نه غربی در جای جای این سند به چشم می خورد.

*بیانیه گام دوم انقلاب برای افق 40 ساله حجیّت دارد

وی، نگاه امیدوارانه رهبر معظم انقلاب در این بیانیه را مهم دانست و افزود: در شورای عالی انقلاب فرهنگی قریب به 15 سند وجود دارد و اگر در استنباط های اجتماعی و یا برای یک افق 40 ساله دنبال حجیت باشیم این بیانیه با هفت سرفصل حجت را بر ما تمام می کند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: هر کس می تواند با مطالعه این هفت سرفصل زمینه فعالیت خود را ترسیم کند، گرچه هر یک از این سرفصل ها به نوعی با هم در ارتباطند.

*اهمیت علم و پژوهش در گام دوم انقلاب اسلامی

امامی، اولین توصیه مقام معظم رهبری در این بیانیه را « علم و پژوهش» عنوان کرد و گفت: ایشان در این توصیه به بررسی وضعیت علمی غرب و سوء استفاده آنان از علم پرداخته و نیز رستاخیز علمی دودهه گذشته در کشور را یادآور می شوند و در پایان تأکید می کنند «سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هسته‌ای نیز داده است؛به‌پاخیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما بشدّت بیمناک است ناکام سازی»..

وی، «نقشه جامع علمی کشور» را یادآور شد و افزود: این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده است و 300 یا 400 استاد درجه یک کشور اولویت های علمی کشور در همه شاخه های علوم را معرفی کرده اند.

*تفکر اجتماعی به بسیاری از شبهات پاسخ می دهد

رئیس بسیج رسانه استان یزد، موضوع دوم در بیانیه رهبر انقلاب را «معنویت و اخلاق» ذکر کرد و افزود: نکته بسیار بسیار مهم  در این موضوع که اگر برخی شبهات سیاسی اجتماعی را نمی توانیم جواب دهیم علتش  تفکیک «تقوای فردی و تقوای جمعی» و «تفکر فردی و تفکر اجتماعی» است.

امامی ادامه داد: در بسیاری  از گلوگاه هایی که مشکل پاسخگویی به شبهات داریم کلید واژه آن تفکر اجتماعی است که بسیاری از ابهامات را پاسخ می دهد.

وی، مصداق تفکر اجتماعی را بیان مجموعه ای از عناصر و داده ها بیان کرد و افزود: به طور مثال اگر آمریکا را به بدن یک انسان تشبیه کنیم و از زاویه «نگاه فردی» بنگریم مطلب زیادی به دست نمی آوریم ولی اگر رابطه آمریکا را از نگاه «تفکر اجتماعی» در رابطه با دخالت های آن در کشور های منطقه، جهان سوم، کلمبیا، ونزوئلا، مکزیک و...بنگریم به پاسخ درست می رسیم که همان مصداق تفکر اجتماعی است.

این استاد دانشگاه به «تقوای اجتماعی» و « تقوای فردی» اشاره کرد و گفت: وقتی از طرز تفکر اجتماعی وارد این موضوع می شویم شاهد برتری تقوای اجتماعی نسبت به تقوای فردی هستیم که مصداق آن  حضور هزاران نفری جوانان در مراسم معنوی از جمله اعتکاف، راهپیمایی، پیاده روی اربعین و...است و این سؤال برای ما مطرح می شود که  من چه می توانم بکنم؟

امامی، اهمیت معنویت و اخلا ق را در این بیانیه از دیدگاه رهبرانقلاب جهت‌دهنده‌ی همه‌ی حرکت ها و فعّالیّت های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه عنوان کرد و افزود: ایشان می فرمایند «بودن معنویت و اخلاق، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت می سازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم می‌آفریند».

*اقتصاد در بیانیه گام دوم انقلاب

وی، سومین توصیه و اولویت رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم را «اقتصاد» بیان کرد و افزود: ما در زمینه اقتصاد خیلی حرف داریم و برخی فکر می کنند کلیات اقتصادی گفته شده، ولی تبدیل به جزئی نشده که ما می گوییم جزئیات گفته شده است، ولی این عده اطلاع ندارند.

رئیس بسیج رسانه استان یزد، عملیاتی شدن اقتصاد اسلامی و انقلابی را مطالبه مردم دانست و گفت: رهبر انقلاب در این بیانیه آورده اند« اینکه کسی گمان کند مشکلات اقتصادی صرفاً ناشی از تحریم است و علّت تحریم هم مقاومت ضدّ استکباری و تسلیم نشدن در برابر دشمن است؛ پس راه‌حل، زانو زدن در برابر دشمن و بوسه‌زدن بر پنجه‌ی گرگ است؛ خطایی نابخشودنی است. این تحلیل سراپا غلط، هرچند گاه از زبان و قلم برخی غفلت‌زدگان داخلی صادر می شود، امّا منشأ آن، کانون های فکر و توطئه‌ی خارجی است که با صد زبان به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران و افکار عمومی داخلی القاء می شود».

*عدالت و مبارزه با فساد در گام دوم انقلاب

وی، توصیه چهارم رهبر معظم انقلاب در این بیانیه را عدالت و مبارزه با فساد بیان کرد و گفت: بیشترین مسؤولیت مبارزه با فساد بر عهده سران سه قوه است که مهمترین کار امروز دشمن تصویرسازی غلط از جمهوری اسلامی است.

این استاد دانشگاه، تبیین عدالت در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و قضایی را خواستار شد و افزود: تبلیغات کاذب در زمینه وجود فساد در کشور بیشتر از اصل آن است و یکی از مصادیق آن که ثابت می کند فساد سیستماتیک وجود ندارد و «موردی» است.

امامی ادامه داد: در پرونده سه هزار میلیاردی گروه صنعتی آریا در اصل دو هزار و 850 هزار میلیارد بوده که تنها 700 میلیارد این مقدار پول بوده است که برگردانده شده است و جرایم موجود این پرونده که بین بانک صادرات و ملی مشترک بوده است، شامل عدم نظارت بر زیر مجموعه و دریافت رشوه سه  ونیم میلیون دلاری 10 سال پیش بوده که به 10 میلیارد هم نمی رسیده است که در بین مردم و رسانه ها شایع شد طرف سه هزار میلیارد از کشور خارج کرد که با جریمه متهمان این پرونده در واقع چهار هزار و700میلیارد یعنی دوبرابر پولی که نبوده برگشته است.

وی ادامه داد: برای این توصیه چهارم رهبر انقلاب در مورد عدالت و مبارزه با فساد فرمان هشت ماده ای رهبری در سال 80 وجود دارد که باید مدّ نظر قرار گیرد.

*استقلال و آزادی

رئیس بسیج رسانه استان یزد پنجمین توصیه رهبر انقلاب در گام دوم را استقلال و آزادی بیان کرد و افزود: برخی عناصر ضد انقلاب در داخل کشور با انتشار کتاب، اصل استقلال را زیر سؤال می برند و آن را در شررایط فعلی انکار می کنند.

امامی خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب در این بخش تأکید می کنند «استقلال ملّی به معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرت های سلطه‌گر جهان است و آزادی اجتماعی به معنای حقّ تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه‌ افراد جامعه است؛ و این هر دو از جمله‌ی ارزشهای اسلامی‌اند و این هر دو عطیّه‌ی الهی به انسانها‌یند و هیچ کدام تفضّل حکومتها به مردم نیستند. حکومتها موظّف به تأمین این دو اند».

* عزّت ملّی، روابط خارجی ومرزبندی با دشمن

وی، ششمین توصیه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم را عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن عنوان کرد و افزود:سه کلیلد واژه دراین بحث سیاست خارجی یعنی عزت حکمت و مصلحت را شامل می شود.

رئیس بسیج رسانه استان یزد بانوان طلبه را به مطالعه فرمایشات رهبر معظم انقلاب توصیه کرد و گفت: به طور مثال نامه ایشان به جوانان اروپایی را مطالعه کنید و در اروپا یک نفر با هزینه شخصی خود یک میلیون نسخه از این نامه را پرینت گرفت و بین مردم و جوانان کشورش توزیع کرد.

*سبک زندگی

امامی با یادآوری سبک زندگی به عنوان هفتمین سرفصل رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: پیش از این رهبر معظم انقلاب در سفر به خراسان شمالی و در بجنورد 20 سؤال را در مورد سبک زندگی مطرح کرده اند که بسیار مورد توجه پژوهشگران و رسانه ها قرار گرفته است.

وی، نقشه مهندسی فرهنگی را که در دهه 80 تدوین شده است یکی از زیر مجموعه های سبک زندگی و اولویت های آن دانست و افزود: در سبک زندگی سند عفاف و حجاب را داریم و شما طلاب سعی کنید برنامه های فرهنگی خود را با مطالعه بیشتر و بر اساس اولویت های فرهنگی کشور اجرا کنید.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha