سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
نماز جمعه مرکز امام علی(ع) وین

حوزه/ اولین نماز جمعه شهر وین در ساختمان جدید مرکز اسلامی امام علی علیه السلام وین در مورخه یکم مارس ۲۰۱۹ مطابق با دهم اسفند ۱۳۹۷ شمسی برگزار گردید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، اولین نماز جمعه شهر وین در ساختمان جدید مرکز اسلامی امام علی علیه السلام وین در مورخه یکم مارس 2019 مطابق با 10/12/1397 شمسی برگزار گردید.

حجت الاسلام والمسلمین محسن‌زاده در خطبه‌های نماز جمعه این هفته، ضمن تبریک آغاز برگزاری نماز جمعه وین به عنوان یکی از مهمترین اجتماعات دینی ـ معرفتی اسلامی به ادامه بحث در موضوع انسان شناسی دینی پرداخت و دلایل مربوط به اختیار انسان را برای حاضران تشریح کرد.

حجت الاسلام محسن‌زاده گفت: افزون بر وجدان و فطرت عمومى، ادله دیگر اثبات اختیار عبارتند از: پاداش و کیفر، ارسال پیامبران و انزال کتب، اوامر و نواهى الهى

وی افزود: ادیان و شرایع آسمانی که برای تعلیم و تزکیه مردم برنامه دارند، «سنت» پیامبران را پیش پای مردم قرار داده اند که آکنده از «امر» و «نهی» است. در شرایع آسمانی، «انجام» بسیاری از کارها بر انسان‌های مومن لازم است و ترک بسیاری از کارها نیز «لازم»! این امر و نهی که در انگیزش و ممانعت ریشه و فلسفه دارد، تنها در گروه اختیار انسان معنی پیدا می‌کند. اگر انسان در انجام دادن کاری یا ترک آن مختار نباشد، تعلق امر و نهى الهى به این افعال بیهوده است.

امام جمعه مرکز اسلامی وین ادامه داد: امام علی علیه السلام در راه بازگشت از کوفه از جنگ صفین بودند که پیرمردی در خصوص قضا و قدر از آن حضرت سوالاتی کرد. امام فرمودند فکر نکن رفت و برگشت ما قضا و قدر حتمی الهی بود وگرنه پاداش و کیفری وجود نمی‌داشت و امر و نهی معنی نداشت و ارسال پیامبران و انزال کتابهای آسمانی همه بر مبنای اختیار داشتن انسان معنی پیدا می‌کند

خطیب نماز جمعه وین در خطبه دوم، ضمن تشکر از دولت اتریش به جهت همراهی خوبی که با مرکز اسلامی امام علیه علیه السلام و سفارت جمهوری اسلامی ایران داشته است، بیان کرد مرکز اسلامی امام علی علیه السلام وین بیش از سی سال در کشور اتریش سابقه فعالیت دارد و نیازی نیست خود را به دولت اتریش معرفی کند؛ بلکه حجم قابل توجه و سابقه مثبت همکاری طرفین در امور فرهنگی و اجتماعی برای رقم زدن زندگی مبتنی بر فضیلت‌ها و اخلاق و منطبق با قانون و اصول شهروندی در چارچوب همبستگی فرهنگی برای همگان واضح است که در قالب‌های مختلف از جمله مشاوره به خانواده‌ها، آموزش‌های والدین و کودکان و نوجوانان، برنامه‌های فرهنگی و معرفتی با هدف تحکیم بنیان خانواده و اصول و ارزش‌های انسانی شکل می‌گیرد.

محسن‌زاده در ادامه افزود در ابتدای آغاز عملیات خرید ملک جدید که با تلاش‌های ویژه سفارت جمهوری اسلامی ایران در وین انجام گرفته است، مجوز خرید این ملک برای فعالیت‌های تعریف شده‌ی مرکز اسلامی وین و نیز فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی سفارت جمهوری اسلامی ایران برای ایرانیان و فارس زبانان و دیگر مخاطبان از دولت اتریش اخذ شده است و در طول بیش از یک سال و نیم گذشته مجوزهای تکمیلی آن نیز دریافت گردیده است.

از سوی دیگر مجوزهای فعالیت فرهنگی ـ دینی و اجتماعی مرکز برای ده‌ها هزار ایرانی مقیم اتریش و هزاران مسلمان خداجوی این کشور از چند دهه قبل دریافت شده است و این فعالیت‌ها بیش از سه دهه به صورت قانونی و شفاف انجام می‌پذیرد و ادامه خواهد یافت.

وی از مخاطبان خواست که اخبار تعاملات دولت اتریش با سفارت و مرکز را در چارچوب اعلام رسمی دولت و سازمان‌های قانونی دریافت و تعقیب کنند و اظهارات غیر مسؤولانه و تحلیل‌های شخصیت‌های حزبی یا رسانه‌ها را، موضع رسمی دولت اتریش تلقی نکنند.

گفتنی است از آغاز سال 2019 میلادی، نماز جمعه وین به دلیل انتقال مرکز اسلامی به ساختمان جدید و آماده نبودن زیرساخت‌های آن به صورت موقت تعطیل شده بود که با آماده شدن یکی از سالن‌های این ساختمان، اقامه نماز جمعه از این هفته آغاز گردید و ان شاء الله ادامه خواهد یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha