چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام وحدانی

حوزه/معاون فرهنگی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه باید در جهت تبیین جایگاه وقف که نیات هدایت شود تلاشی صورت گیرد، گفت: با این اقدام شاهد کنترل و کاهش آسیب ها در جهت بهره گیری از ظرفیت وقف، خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از بیرجند، حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا معاون فرهنگی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی، امروز در همایش ترویج فرهنگ وقف در پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب های اجتماعی، در بیرجند اظهار داشت: این اولین همایش در سطح کشور با موضوع ترویج فرهنگ وقف در حوزه آسیب های اجتماعی و کنترل است.

وی با بیان اینکه هدف از این همایش تبیین این محور و راهکار و استفاده از ظرفیت وقف است، گفت: از نگاه جهان بینی الهی، انسان بریده از جامعه نیست و موجودی اجتماعی است و نمی تواند نسبت به آنچه پیرامونش اتفاق می افتد بی مسئول باشد.

معاون فرهنگی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه  انسان باید خیر جامعه را خیر خود و شر جامعه را شر خود بداند، عنوان کرد: میل به جاودانه زیشتن در نهاد هر انسانی است و افرادی در گذر تاریخ در جهت بهره گیری از این میل ورود کرده اند و باقیاتی را تحت عنوان خیرات و وقفیات به یادگار گذاشته اند.

حجت الاسلام وحدانی نیا بیان داشت: در درون جامعه از نتیجه اختلاف طبقاتی که حاکم است و فقری که در حوزه فقر فرهنگی و اجتماعی وجود دارد، شاهد آسیب هایی هستیم که نیازمند به هزینه کرد و سرمایه گذاری هم در پیشگیری اولیه هم ثانویه و هم ثالث است.

وی اضافه کرد: در پیشگیری اولیه با فقری که در درون جامعه وجود دارد همه افراد مدنظر هستند چون گاهی اوقات در نتیجه فقر در معرض آسیبی قرار داریم.

معاون فرهنگی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی در خصوص وقف مطرح کرد: در حقیقت وقف انفاقی است عاری از منت و به دور از اذیت و آزار و با حفظ کرامت انسانی فردی که بهره مند از نهاد وقف می شود.

حجت الاسلام وحدانی نیا افزود: در وقف خود واقف حضور ندارد اما اثرات وقف را افراد بهره مند می شوند.

وی با اشاره به اینکه در پیشگیری نوع دوم گروه هایی و طبقات خاصی از افراد را در درون جامعه داریم که حمایت های خاصی نیاز دارند، اظهار داشت: اگر این حمایت ها انجام نگیرد ممکن است دست به ارتکاب ناهنجاری هایی بزنند که روحیه جامعه را مکدر می کند.

معاون فرهنگی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی تصریح کرد: کسانی که در درون زندان حتی برای جرم های غیرعمد محبوس هستند، نهاد وقف می تواند برای بازگشت این افراد به جامعه و برای حمایت این افراد می تواند اثرگذار باشد.

حجت الاسلام وحدانی نیا تبیین کرد: برای برپایی مجالس امام حسین(ع) این سوال تداعی می شود که چرا عاشورایی خلق شد و مگر نه این است که در کنار برپایی مجالس عزاداری ایجاد شعور حسینی لازم است؟

وی عنوان کرد: اگر توجه به آسیب هایی که آن روز وجود داشت می شد و اگر خواص این دغدغه مندی را داشتند و ورود پیدا می کردند و اگر این سرمایه گذاری در جهت آگاهی بخشیدن، ایجاد معرفت و هم در جهت پیشگیری از کسانی که دچار آسیب هستند ایجاد می شد تاریخ نیازمند خلق عاشورا و قیام خونینی نمی شد.

حجت الاسلام وحدانی نیا با بیان اینکه باید در جهت تبیین جایگاه وقف که نیات هدایت شود تلاشی صورت گیرد، تاکید کرد: با این اقدام شاهد کنترل و کاهش آسیب ها در جهت بهره گیری از ظرفیت وقف، خواهیم بود.

انتهای پیام/م

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha