جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 484208
۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۵
مسعود بخشی

حوزه/ مسعود بخشی گفت: در «یلدا» قصاص یک حق مسلم است، اما این نکته هم بیان می‌شود که بخشش عملی است که بارها از سوی ائمه(ع) به آن توصیه شده است.

مسعود بخشی کارگردان سینما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه» پیرامون فیلم جدیدش «یلدا» اظهار کرد: در جشنواره فیلم فجر این‌گونه مطرح شد که موضوع فیلم من قصاص است، درصورتی که من در کارم به روی موضوع بخشش تاکید دارم، هرچند به نوعی موضوع قصاص هم مطرح می‌شود، اما به هیچ وجه منظور این نبود که به این حکم الهی خدشه وارد شد. در حقیقت در «یلدا» قصاص یک حق مسلم است، اما این نکته هم بیان می‌شود که بخشش عملی است که بارها از سوی ائمه به آن توصیه شده است.

وی افزود: در بخشی از فیلم از فردی که قرار است قصاص شود پرسیده می‌شود، اگر وی به جای خانواده مقتول بود چه کاری انجام می‌داد. این موضوع به نوعی در پی بیان این امر است که به هیچ وجه نمی‌توان این حکم الهی را زیر سوال برد، چون ابتدا باید خود را جای خانواده مقتول گذاشت سپس قضاوت کرد، ولی همانگونه که گفتم بخشش موضوعی است که ما می‌خواستم از آنها به عنوان رفتاری اسلامی و انسانی نام ببریم که گاهی می‌تواند تبعات بسیار مثبتی در جامعه داشته باشد.

وی با بیان این‌که در کارش از وجود مشاوران خبره بهره برده است، گفت: به خوبی می‌دانستیم موضوعی که قرار است به آن بپردازیم حساسیت‌های بسیار بالایی دارد، برای هم هم با آگاهی کامل به آن ورود کرد. منظور این‌که مشاوران بسیار خبره‌ای در کنار ما قرار داشتند که راهنمایی لازم را در این زمینه به ما داشته باشند، در حوزه مثال کیفری و حقوقی با 10 نفر از وکلای خبره گفت‌وگو داشتیم و در حوزه موضوعات فقهی با کارشناسات خبره دینی به گفت‌وگو نشستیم. این امر به ما کمک کرد که کارمان تا حد ممکن از خطا در امان ماند، البته این را هم می‌دانیم، هیچگاه نمی‌توان همه را راضی نگاه داشت، پس ممکن است تحت هر شرایطی عده‌ای از وضعیت موجود رضایت نداشته باشند.

وی درباره برخورد منتقدان با فیلمش در سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم فجر هم چنین توضیح داد: وقتی پذیرفتم فیلمم در جشنواره حضور داشته باشند، قواعد حاکم در آن را هم پذیرفتم، پس هیچگاه از نقد ناراحت نمی‌شدم، اما حرفم این است نقد باید با آگاهی و دقت لازم رخ دهد. منظور این‌که حداقل اثری که قرار است نقد شود باید دو بار دیده شده باشد نه این‌که از نیمه فیلم را ببینیم آنگاه بخواهیم از آن نقدی منصفانه داشته باشیم.

این کارگردان تاکید کرد: برای هر فیلمسازی آنچه بیش از همه اهمیت دارد نظر مردم است، چون وقتی توده مردم فیلم را بپسندند آن فیلم به نظرم موفق بوده است، من این اتفاق را در تمام اکران‌های مردمی مشاهده کرد‌ه‌ام. در ارزیابی مردم یک نکته بسیار مهم وجود دارد. آنهم اینکه مردم فیلم را با این دید نگاه می‌کنند که از آن لذت ببرند. این در صورتی است که برخی مواقع منتقدان آثار سینمایی را نگاه می کنند برای اینکه ان را نقد کنند. این ویژگی به نظرم سبب می شود تا آنهم هم از فیلم لذت نبرند هم اینکه نقدشان شکلی منصفانه نداشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا باز هم سراغ موضوعاتی نظیر آنچه در فیلم «یلدا» بیان شده خواهد رفت؟ چنین توضیح داد: من فیلمسازی هستم که دوست دارم درباره مضوعات اجتماعی فیلم بسازم، زیرا می‌دانم در این حوزه قادرم به مشکلات و آلام مردم توجه کنم، اما همانگونه که گفتم به هیچ وجه دوست ندارم نگاهم به سختی‌ها شکلی سیاه داشته باشد. در «یلدا» چنین اتفاقی رخ می‌دهد. برای همین هم در پایان فیلم بخشش را شاهد هستیم؛ بخششی که به شکلی شعاری بیان نمی‌شود، بلکه سعی شده در آن واقعیات قصه هم مد نظر قرار گیرد.

بخشی اضافه کرد: به نظرم وقتی به موضوعات اجتماعی در آثار سینمایی توجه می‌شود، تنها یک عرصه مورد نظر نیست، بلکه بخش‌های مختلفی مد نظر قرار می‌گیرد، برای مثال در «یلدا» ما آموزه‌های اخلاقی و اسلامی بسیاری را در فیلم می‌بینیم که در لایه‌ای پنهانی قصه بیان می‌شود. این رویکرد کمک می‌کند تا تماشاگر معنا و مفهوم مورد نظر را بپذیرد.

این فیلمساز در بخش دیگری از سخنانش درباره اکران عمومی این فیلم گفت: عده‌ای بر این باورند فیلم‌هایی نظیر «یلدا» برای اکران عمومی شرایط لازم را ندارد، چون اهرم حذب تماشاگر من جمله بازیگران چهره ندارد. من با این گفته موافق نیستم، چون تجربه نشان داده هرگاه فیلمی به شکل درست موضوعی اجتماعی را مد نظر قرار داده تماشاگر با آن ارتباط برقرار کرده است، درباره بازیگران فیلم هم باید بگویم تمامی نقش‌ها به بازیگرانی رسید که با نقش‌ها همخوان بودند. در ضمن بهنار جعفری و فرشته صدر عرفایی که سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل را دریافت کردند از بازیگران شناخته شده کشور هستند، برای همین باور من این است انتخاب بازیگران در این فیلم کاملاً به جا و مناسب بوده است.

وی در انتهای سخنانش درباره جشنواره سی‌و‌هفتم فیلم فجر چنین توضیح داد: امسال ما تنوع موضوع خوبی را در جشنواره فیلم فجر شاهد بودیم، چون هم فیلم‌های اجتماعی خوبی در این رویداد حضور داشت هم در حوزه‌هایی چون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس فیلم‌های خوبی را شاهد بودیم. امیدوارم این اتفاق همیشه در جشنواره فیلم فجر رخ دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha