پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 484535
۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
دولت آباد

حوزه/ نشست اخلاقی با موضوع «اخلاق عملی» در مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون(س) دولت آباد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، نشست اخلاقی با موضوع «اخلاق عملی» با سخنرانی حجت الاسلام محمدرضا نریمانی«کارشناس مذهبی» با حضور مدیر، اساتید و طلاب درمدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون (سلام الله) دولت آباد برگزار شد.

حجت الاسلام نریمانی با اشاره به اینکه مسئله مهم، اخلاق عملی است والبته شناخت و دانش مقدمه آن است گفت: انسان به آنچه می داند عمل کند خود اخلاق است.

وی، توبه راگام اول ازگام های پنجگانه جهت حصول اخلاق عملی دانست و گفت: ما اهل ایمان می شویم البته ایمان همراه با خودبینی و جهان بینی، وقتی خودمان را در محضر خدا و اهل بیت بدانیم به سمت و سوی گناه نمی رویم ولی وقتی در ما خلاء ایجاد شود از خدا دور شده و به سمت گناه می رویم و وسوسه ها ما را احاطه می کند و در اولین گام لذت عبادت را از ما می گیرد طبق آیه 70 سوره مبارک فرقان : خداوند می فرماید توبه کنید و عمل صالح انجام دهید.

کارشناس مذهبی گفت: به فرموده امام علی (علیه السلام) استغفار یک کلمه است اما 6 حقیقت شامل پشیمانی از گذشته، ترک گناه، برگرداندن حقوق ضایع شده مردم  برای همیشه،  جبران واجب ترک شده، جدا شدن از محیط گناه، پرهیز از وسوسه های شیطانی در آن نهفته است.

وی، گام دوم جهت حصول اخلاق عملی را مشارطه دانست و گفت: ما باید با نفس خودمان شرط گذاری کنیم  و گام سوم مراقبه است که باید مراقب باشیم که خیلی از گناهان خوبی ها و حسنات ما را از بین می برند.

حجت الاسلام نریمانی گام چهارم برای رسیدن به اخلاق عملی را  محاسبه وگام پنجم را سرزنش کردن خود و معاقبه و مئاتبه بیان کرد و گفت: خودمان، خودمان را بازخواست کنیم قبل از اینکه خدا از ما باز خواست کند، آدم موفق کسی است که رفتار مردم و بچه ها را دقیق نگاه کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha