پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
خانواده قرآنی

حوزه/ نشست فرهنگی «عوامل سازگاری در خانواده»، در مدرسه فقه و معارف اسلامی جامعه‌المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ حسینی رئیس مدرسه فقه و معارف اسلامی در این نشست فرهنگی، ضمن تبریک حلول ماه رجب و موالید مبارک این ماه، نگاه اسلام به مسئله خانواده را نگاهی متقن و مستمر دانست و اظهار داشت: می‌توان موضوع خانواده را در سه مرحله تشکیل، تحکیم و تعالی آن بررسی نمود که اگر به همه این مراحل سه‌گانه و وظایف خود آشنا باشیم، ناسازگاری در محیط خانوادگی دینی به وجود نمی‌آید یا حداقلی خواهد بود.

وی پیروی از الگوی دینی را در تشکیل خانواده، موجب قرار گرفتن بنیان خانواده در مسیر درست دانست و ابراز داشت: پس از تشکیل خانواده باید پایه‌های آن مستحکم گردد، چه بسا دو جوان با عشق وارد زندگی مشترک شوند، ولی پس از مدتی، پایه‌های زندگی آنان متزلزل گردد.

رئیس مدرسه فقه و معارف اسلامی ادامه داد: اسلام برنامه‌های متقنی نیز برای تعالی خانواده دارد و به خوبی وظایف متقابل افراد خانواده را برای رشد و تعالی یکدیگر تبیین نموده است.

وی سازگاری را یکی از اصول مهم مستحکم شدن پایه‌های خانواده در برابر طوفان‌های زندگی دانست و گفت: از نظر اسلام، زندگی مطلوب در خانواده‌ای است که افراد در آن احساس آرامش داشته باشند. بهترین نمونه آن، زندگی خانوادگی حضرت زهرا(س) و امیرمؤمنان(ع) است که هر چند آسایش چندانی در آن نیست، ولی آرامش و محبت در آن موج می‌زند. براساس آموزه‌های قرآنی، زنان مرکز ثقل آرامش خانواده و محور عشق و مودت هستند.

سخنران نشست درباره تعریف درست سازگاری ابراز داشت: گاهی به سازگاری، معنای افراطی و نادرست تسلیم داده می‌شود، ولی سازگاری عبارت است از نشان دادن انعطاف در برابر ضعف و ناهنجاری‌های شخصی که قصد زندگی با او را داریم. از آن جا که انسان‌ها در خلقت با هم فرق می‌نمایند، این تفاوت‌ها در زندگی موجب بروز مشکلاتی می‌شود. اسلام در این باره انعطاف نشان دادن را پیشنهاد می‌نماید، با این هدف که شرایط آرام آرام به مسیر درست تغییر نماید.

وی سازگاری را یکی از ضرورت‌های مدیریت در زندگی برشمرد و با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) اظهار داشت: براساس این روایت، انسان مؤمن باید سه نشانه از خدای متعال، پیامبر اسلام(ص) و امام زمان خود داشته باشد که حفظ اسرار نشانه الهی، مدارا و سازگاری سنت نبوی(ص) و صبر و شکیبایی، از صفات ائمه(علیهم السلام) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ حسینی ادامه داد: خداوند متعال ستارالعیوب است و ما نیز باید از این اخلاق به ویژه در خانواده برخوردار باشیم. پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند هر گاه خداوند خانواده ‌ی را دوست بدارد، رفق، مدارا و سازگاری را ارزانی می‌دارد.

وی دوستی با همسر را از بهترین دوستی‌ها نزد خداوند دانست و خاطرنشان کرد: انعطاف و سازگاری، به معنای پذیرفتن ضعف و کاستی‌های طرف مقابل نیست، بلکه به معنای مدارا با آن است که این اخلاق در زندگی بزرگان و علما نیز نمود زیادی داشته است. از «شیخ عبدالکریم حائری» پرسیده شد این میزان از توفیقات از کجا به دست آمده، وی در پاسخ گفت: سال‌ها همسرم بیمار بود و من این بیماری را بهانه‌ای برای تجدید فراش یا جدایی و رها نمودن او قرار ندادم. سال‌ها با او همزیستی داشتم و پرستاری و مدارا کردم و به واسطه آن، خداوند به من نظر کرد.

سخنران نشست، در ادامه، به بیان عوامل سازگاری در خانواده پرداخت و گفت: نخستین عامل سازگاری، آشنایی و عمل به وظایف است. سرپرستی و مدیریت خانواده، از وظایف مهم مردان است، ولی این حکومت به معنای تحکم نیست. برخی از مردان چون با اصول مدیریت درست آشنا نیستند، به تحکم و زورگویی روی می‌آورند.

وی ادامه داد: دومین عامل سازگاری، رعایت اخلاق افراد خانواده در تعامل با یکدیگر است. آرامش در خانواده زمانی پدید می‌آید که احترام و شخصیت افراد حفظ شود. سومین عامل نیز درک متقابل و پذیرش روحیات متفاوت طرفین و شناخت ویژگی‌های شخصی و حساسیت‌ها و رعایت آنهاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ حسینی ایجاد ارتباط صمیمی، مثبت‌اندیشی درباره یکدیگر، حفظ جذابیت ظاهری، پرهیز از توقع بی‌جا، مهار خشم و افزایش تحمل را از دیگر عوامل مهم در سازگاری برشمرد و در پایان، به ذکر نمونه‌هایی از تحمل و سازگاری در زندگی خانوادگی علما و بزرگان پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha