جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام محمد حسین مختاری-رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی

حوزه/رئیس پژوهشکده بین المللی عروةالوثقی گفت: مسابقات و نشست های بین المللی، می تواند معّرف اقتدار علمی حوزه به جهان اسلام، معرّف سرمایه های حوزوی به بیرون از مرزها و در کنار آن معّرف علوم مکتب اهل بیت(ع) و دین باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین مختاری در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، با اشاره به برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم طلاب علوم دینی در قم که به همت جامعه المصطفی، مرکز مدیریت حوزه های علمیه، سازمان اوقاف و امور خیریه، با تاکید بر اهتمام و توجه ویژه حوزه های علمیه به مطالعات قرآنی تأکید کرد و گفت: متأسفانه این اهتمام بیشتر منوط به فقه و اصول بوده و هر چه این توجه بیشتر می شد، شاهد فاصله گرفتن طلاب از مطالعات تفسیری و علوم قرآنی بودیم و این ضعفی بود که در حوزه گذشته وجود داشت.

رئیس پژوهشکده بین المللی عروةالوثقی افزود: در این دو دهه اخیر با برنامه ریزی خوبی که در حوزه شده، شاهد گرایش حوزویان به مطالعات تفسیری و علوم قرآن بودیم و هستیم. اگر این روند ادامه پیدا کند، قطعا مشکلات و ضعف های گذشته که طلاب از تفسیر و علوم قرآنی فاصله داشتند، برطرف خواهد شد.

وی عنوان کرد: امروز توجه به مطالعات قرآنی امری ضروری است و در همین رابطه لازم است، افرادی در عرصه مطالعات قرآنی تربیت شوند.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری بیان داشت: مسئله دوم بُعد بین المللی بودن قرآن است. معتقدیم در حوزه، نخبگانی در بخش حفظ قرآن و مطالعات تفسیری می باشد، به نظر می رسد این نوع مسابقات و  نشست های بین المللی، می تواند معّرف اقتدار علمی حوزه به جهان اسلام، معرّف سرمایه های حوزوی به بیرون از مرزها و در کنار آن معّرف علوم مکتب اهل بیت(ع) و دین باشد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: چون معتقدیم در تفسیر قرآن، آنچه داریم از مشرب فکری اهل بیت(ع) است و این سرمایه جاودانه و ارزشمند که توجه به اهل بیت(ع) می تواند در کنار قرآن به دنیا معرفی شود.

وی عنوان کرد: معتقدیم قرآن، محور مشترک بین اتحاد همه مذاهب اسلامی است، در هر کشوری طلبه ای قرائت قرآن داشته، بسیار اثرگذار خواهد بود، تجربه نشان داده، وقتی در جمع سایر مذاهب به نکات و مباحث و آیات قرآنی استشهاد می شد، خودمان اثرگذاری را به عینه می دیدیم.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری بیان داشت: در تقریب مذهب، آنچه که اثر گذار است و می تواند به بُنیه تقریب و ایجاد وحدت کمک کند، توجه به قرآن است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: هر آنچه در ارتباط با قرآن در جمع مذاهب اسلامی مطرح می شود، از سوی پیروان توجه خاصی می شود و حتی حاضر هستند خدمات مالی و حمایتی داشته باشند و معتقدیم از طریق قرآن می توان جامعه اسلامی را تربیت کرد.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha