چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
سمینار حقوق زن در اسلام

حوزه/ همایش حقوق زن در اسلام با همکاری بنیاد توسعه و صلح پایدار و دانشگاه سردار بهار خان در محل این دانشگاه در کویته پاکستان برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، همایش حقوق زن در اسلام با همکاری بنیاد توسعه و صلح پایدار و دانشگاه سردار بهار خان در محل این دانشگاه در کویته پاکستان برگزار شد.

در این همایش مه‌جبین شیرین بلوچ، نماینده مجلس ایالتی، كوروش عقدائی، رئیس خانه فرهنگ ايران در كويته، صائمه جاوید، مسئول مؤسسه رابطه، جهان‌آرا تبسم، رئیس سازمان حقوق بشر بلوچستان، هارون خان درانی، از فعالان حقوق زن در ایالت بلوچستان پاكستان، شگفته اقبال، رئیس دانشکده دخترانه جناح تاون کویته، سید هاشم موسوی، امام جمعه شیعیان کویته، غزاله بت، استاد زبان اردو، قمر النسا از حقوق‌دانان‌ زن و جمع زیادی بالغ بر 200 نفر از شخصیت‌های اجتماعی و فرهنگی و نیز دانشجویان حضور داشتند.

در اين همايش یک‌روزه، سخنرانان درباره زن و حقوق او به ایراد سخن پرداختند. از جمله مه‌جبین شیرین بلوچ، نماینده مجلس ایالتی حزب عوامی بلوچستان گفت: چادر و پوشش اسلامی برای بانوان، مایه افتخار است. همچنين زنان از چنان جایگاهی برخوردار هستند که یک سوره در قرآن با عنوان زنان نازل شده و بهشت زیر پای مادران قرار داده شده است.

صائمه جاوید، مسئول مؤسسه رابطه هم ضمن اشاره به وضعیت زنان در بلوچستان و چالش‌های جنوب آسیا، اظهار كرد: بیش از 50 درصد از جمعیت پاکستان را زنان تشکیل می‌دهند؛ پس اگر ما زنان را نادیده بگیریم گویا از 50 درصد از جمعیت کشور استفاده نکرده‌ایم.

جهان‌آرا تبسم، شاعر و رئیس سازمان حقوق بشر بلوچستان هم سخنان خود را با خواندن شعری در وصف مقام زن آغاز كرد و در ادامه گفت: دین اسلام و حقوقی که در اسلام برای زنان در نظر گرفته شده است، بهترین بوده و سرآمدتر از آن در هیچ دین دیگری نمی‌توان یافت.

هارون خان درانی، از فعالان حقوق زن در ایالت بلوچستان هم گفت: در عرصه‌های سیاسی پاکستان، تحولاتی به وجود آمد که دولت‌ها گاهی تغییر کرده و گاهی هم دولت‌های دیکتاتوری بر سر کار آمده‌اند. در پی این تحولات تلاش‌ها برای بیداری زنان براي حفظ حقوق آنان هم در سطح کشور و هم در ایالت شروع شد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به هیجدهمین اصلاحیه قانون اساسی اشاره كرد که فرصت‌های گسترده‌ای را برای زنان در جهت تأمین حقوق آنان در جامعه مهیا کرده است.

در ادامه غزاله بت، استاد زبان اردوی دانشگاه سردار بهادرخان در سخنراني خود گفت: اگر زنان به جایگاهی دست می‌یابند، از حمایت‌ها و تلاش مردان آنها، به عنوان پدر، برادر و یا شوهر برخوردارند، همانگونه که پیامبر اسلام(ص) عبای خود را زیر پای فاطمه زهرا(س) پهن می‌کرد و بی‌نهایت به ایشان احترام ‌گذاشته و محبت می‌کرد. این از آموزه‌‌های پیامبر(ص) جهت احترام به دختر، زن و بانوان است.

شگفته اقبال، رئیس دانشکده دخترانه جناح تاون کویته هم با اشاره به حضور چندساله خود در کشورهایی همچون  انگلیس، آمریکا و کانادا، اظهار كرد: در این مدت چیزهای زیادی را در خصوص زنان، آموختم. ما نمی‌توانیم فقط متهم کنیم و بگوییم که زنان به دليل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ... در کشور نمی‌توانند در جامعه نقش فعال داشته باشند. حقوق در برابر مسئولیت‌ها قرار می‌گیرد و اگر همه زنان به مسئولیت‌های خویش عمل کنند، حقوق خود را به خودی خود می‌توانند به دست آورند. در کنار آن اگر اراده مصمم داشته باشیم هیچ‌کس نمی‌تواند ما را از این حقوق محروم کند.

در بخش بعدي اين همايش نوبت به سخنراني کوروش عقدائی، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ايران در كويته پاكستان رسيد كه طي آن گفت: در ۴۰ سال اخیر بر خلاف دوران رژیم گذشته که تلاش می‌شد، زن ایرانی همچون زن غربی، مظهرجلوه‌گری و هیجان جنسی باشد، تلاش شده تا از امکان و استعداد عظیم وجودی زن برای تعالی جامعه بهره گرفته شود؛ زيرا اعتقاد جمهوري اسلامي اين است كه وجود زن نباید در خدمت انحطاط بشر و زوال اخلاقی باشد و اکنون رشد علمی، شخصیتی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی زنان در نظام جمهوری اسلامی غیرقابل انکار است.

وي افزود: تحکیم بنیان خانواده به عنوان اصل اساسی تعالی جامعه مدنظر قرار گرفت؛ یعنی بعد از انقلاب اسلامی، زن مسلمان ایرانی جایگاه اصلی خود را نخست در نهاد خانواده و سپس در عرصه اجتماع بازیافت. یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی، هویت‌بخشی به زن مسلمان ایرانی است؛ امری که موجبات ترقی و تعالی زنان را پس از انقلاب اسلامی فراهم آورد.

قمر النسا، حقوق‌دان امور بانوان هم در سخنراني خود بيان كرد: از نظر قوانین کشوری همه مرد و زن یکسان بوده و متأسفانه زنان در ایالت از حقوق خود آگاه نیستند. حتی این آگاهی را نیز ندارند که دارای حق ارث هستند. بیداری زنان در راستای گرفتن حق آنان نیاز به اقدامات فراوانی دارد.

سید هاشم موسوی، امام جمعه شیعیان کویته هم در بيانات خود در اين همايش ابراز كرد: از نظر آموزه‌های اسلامی، اصل و اساس انسان است و نه زن یا مرد.

وی سپس ضمن تجلیل از مقام والای حضرت زهرا(س) در نزد خداوند، با اشاره به نمونه و الگو قرار دادن آسیه، همسر فرعون در قرآن، بر الگو قراردادن آیه‌های قرآنی و بانوان نمونه همچون حضرت زهرا(س) و آسیه، تأکید کرد.

وی همچنين با اشاره به سخن امام خمینی(ره) که مرد از دامن زن به معراج می‌رود، اظهار كرد. حجاب، تاج سر زنان است و والاترین عزت و مقام به زنان، به خاطر همین حجاب اسلامی است.

 

انجم پرویز، از دانشگاه سردار بهادرخان هم عنوان كرد: من نيز معتدم كه حجاب اسلامی زن هیچ مانعی برای او نیست و او می‌تواند در همه عرصه‌ها فعالیت داشته باشد؛ آزادی زنان به معنای آزادی همه‌جانبه نیست. در جهت رعایت حقوق زنان باید تعادل ایجاد شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha