جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 مراسم نماز عید فطر در جوار امام کاظم و امام جواد علیهما السلام

حوزه/ استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: بی شک سیره امام جواد(ع)، بهترین الگوی جهاد علمی و فرهنگی برای نسل جوان است.

حجت الاسلام و المسلمین خزائلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن تبریک فرارسیدن سالروز ولادت با سعادت امام جواد(ع)، ابراز داشت: در خصوص فرمایشات نورانی و سیره عملی حضرت جواد الائمه(ع) به نکات و مسایل فراوانی می توان اشاره کرد اما در این بین، به عقیده بنده رویکرد جهاد فرهنگی و علمی ایشان یکی از آن نقاط بسیار برجسته است که به ویژه برای امروز جامعه ما می تواند الگو و منشا تحول باشد.

وی افزود: از آن جا که حضرت در قدرت سیاسی و یا مُکنت اجتماعی به جهت ظلم کثیر حکومت عباسی قرار نداشتند، از این رو عمده ترین و اصلی ترین نقش هدایت گری ایشان در عرصه های علمی و فرهنگی بوده از جمله در رابطه با بحث مناظرات و گفتگوهای علمی صورت گرفته میان ایشان و مخالفان بوده که در این خصوص به صورت مستند و با بیان شیوا و به صورت علمی پاسخ آن ها را داده و در زیباترین وجه به دفاع از حقانیت اسلام و مکتب اهل بیت(ع) پرداخته اند.

این استاد و محقق حوزوی همچنین گفت: امروزه ما به شدت محتاج این هستیم که جوانان مطلع و عادل و توانمند از حیث فرهنگی و آشنا به شیوه های درست فرهنگی بتوانند این نقش هدایتگرانه را در پاسخ به سوالات و شبهات به صورت حضوری یا از طریق ابزار قلم و ... ایفا کنند ، به ویژه در زمانه ی حساس و پیچیده ما که با هجوم ویران کننده شبهات و سر و صداهای بی امان گروه باطل در دنیا روبرو هستیم.

وی تاکید کرد: در واقع ما باید این خلا را به تاسی از سیره و شیوه امام محمد تقی(ع) برطرف نماییم و به شکلی نسل جوان فرهیخته و آگاه خود را تربیت کنیم که با شیوه و منطق استدلالی بتوانند به شبهات پاسخ داده و از حقانیت دین و مکتب اهل بیت(ع) دفاع کنند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: شیوه و در حقیقت راهبرد دومی که امام جواد(ع) در این باره داشتند، ناظر به بحث نیروسازی و کادرسازی است، چنان که بر اساس روایات تاریخی، حدود 270 نفر از افراد و شاگردان خاص حضرت که استعداد خوبی داشتند ایشان شناسایی و تربیت و به علوم و فنون روز مجهز شدند و پس از آن برای امور فرهنگی و اجتماعی  در اقصی نقاط جهان اسلام از آن ها استفاده شد.

حجت الاسلام و المسلمین خزائلی همچنین اظهار داشت: امروزه یکی از کارهای مهم در عرصه فرهنگی ما باید این باشد که شیعیان مستعد و علاقه مند در جاهای مختلف دنیا را شناسایی کرده وآن ها را مورد حمایت قرار دهیم تا استعدادهای آن ها شکوفا شده و در مسیر خدمت به مکتب اهل بیت(ع) قرار بگیرند و بهترین خروجی ها را داشته باشند.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha