جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دکتر محمدحسین رجبی دوانی

حوزه/رجبی دوانی گفت: از وجود مقدس امام جواد(ع) احادیثی درباره ساختن انسان ها به معنای چگونه رسیدن به انسان کامل وجود دارد، که اگر این موارد با تفسیر مناسب توسط اساتید حوزه و دانشگاه به جوانان عرضه شود، آنها می توانند به چنین الگویی بزرگی رهنمون شود و از آن حضرت درس های بزرگی بیامورند.

 دکتر محمدحسین رجبی دوانی مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، پیرامون شخصیت امام جواد(ع) گفت: امروز حوزه های علمیه باید شخصیت امام جواد(ع) را به نسل جوان معرفی کند، این امام عظیم الشأن می توانند برای جوانان ما الگویی  بسیار بزرگ باشد.

وی ادامه داد:زیرا آن وجود مقدس در کودکی به امامت می رسد، در جوانی چنان در عرصه علمی، سیاسی و فرهنگی درخشندگی پیدا می کند، که حاکیمت جائر عباسی و خلیفه معتصم عباسی نمی تواند وجود آن حضرت را حتی در  موقعیت حصر و کنترل شدید خود تحمل کند و  آن امام بزرگوار را در 25 سالگی به شهادت می رسانند.

استاد دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه امام جواد(ع) 25 سال بیشتر عمر نکرده ، به ویژگی های علمی امام اشاره کرد و افزود: امام تقی(ع) شخصیتی عظیمی از خود نشان می دهند، حکومت جبار عباسی در اوج اقتدار خود نمی تواند آن حضرت را تحمل کند و او را به شهادت می رساند.

وی افزود: از وجود مقدس امام جواد(ع) احادیثی درباره ساختن انسان ها به معنای چگونه رسیدن به انسان کامل وجود دارد، همچنین احادیثی در ارتباط ویژگی های پیروان اهل البیت(علیهم الاسلام) به دست ما رسیده، که اگر این موارد با تفسیر مناسب توسط اساتید حوزه و دانشگاه به جوانان عرضه شود، آنها می توانند به چنین الگویی بزرگی رهنمون شود و از آن حضرت درس های بزرگی بیامورند.

رجبی دوانی در ادامه با بیان اینکه امام جواد(ع) علاوه بر علم الهی که دارند، به سبب موقعیتی که درآن به امامت رسیدند، با مشکلات زیادی روبرو بودند، اظهار داشت: امام جواد(ع) به عنوان امام معصوم برای پذیرش در جامعه شیعی و به خاطر فشار حاکمیت جبار زمانه  که تاآن زمان بی سابقه بوده، که امامی در سنین خردسالی به امامت برسند، تحت فشار زیادی از سوی مردم و حکومت بودند.

وی ادامه داد: تا پیش از این که امام جواد(ع) به امامت برسند، امام کاظم(ع) جوان ترین امام معصومی بودند که در سن 20 سالگی به جایگاه امامت امت رسیدند، پذیرش امامی در سن 8 سالگی حتی برای  علمای برجسته شیعه سخت بود.

این پژوهشگر تاریخ اسلام در توضیح این مطلب افزود: امام جواد(ع) با دریای بیکران علم خود و منطقی که به کار بردند، توانستند همه کسانی که به تردید افتاده بودند، درباره پذیرش دربرابر خاضع شوند، حتی آنهایی که ازاعتقاد به امام رضا(ع) برگشته بودند، متوجه اشتباه خود شدند و به امامت آن حضرت اذعان کردند.

وی ادامه داد: روش امام جواد(ع) در مواجهه با شبهات و پاسخ های علمی ایشان سبب شد همه کسانی که دچار تردید و شک شده اند، به یقین برسد و به گونه ای رفتار کند با اینکه حضرت داخلی در مسائل سیاسی نداشتند، حکومت جائر عباسی دچار وحشت شود و به شهادت ایشان اقدام کند.

وی تأکید کرد: با بهره گیری از خصوصیات علمی و هر آنچه که امام جواد(ع) با توجه به محدودیت های زیادی که برای این وجود مقدس ایجاد شده، همان مقداری که امروز به دست ما رسیده، گویای رستگاری و تعالی هستند، به خوبی می تواند درسی برای همه نسل ها باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha