جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ثبت نام از داوطلبان ورود به حوزه به سبک نظام پرورش مآل

حوزه/ حجت الاسلام علیزاده با بیان این که سبک علمی برای طلاب شاغل در این حوزه با رویکرد پرورش مآل است، گفت: اساس نظام علمی آموزشی پرورش مآل بر تربیت و پرورش مستمر فرد است تا در تراز انسانِ اسلام ناب محمدی(ص) روز به روز رشد کرده و شاکله این فرد تبدیل به شاکله طلبگی شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسین علیزاده مدیر مدرسه علمیه امام رضا(ع) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اعلام این خبر، گفت: ثبت نام حوزه علمیه امام رضا(ع) از داوطلبان ورود به حوزه های علمیه از روز 23 بهمن شروع شده و تا 23 خرداد 98 ادامه خواهد داشت.

وی با بیان این که سبک علمی برای طلاب شاغل در این حوزه با رویکرد پرورش مآل است، گفت: دانش آموزانی که پایه هشتم یا نهم را به اتمام رسانده اند می توانند با توجه به شرایط مندرج در فراخوان ثبت نامی این حوزه، نسبت به ثبت نام قطعی خود اقدام کنند.

مدیر حوزه علمیه امام رضا(ع) بیان داشت: این حوزه از یک نظام آموزشی خاصی تبعیت می کند که به سبک علمی پرورش مآل معروف شده است. در این سبک علمی؛ تهذیب و تربیت اصل تحصیل در حوزه را تشکیل می دهند و دیگر مولفه های آموزشی از جمله امتحانات درسی، تقریر نویسی، ارائه پایان نامه، برگزاری سمینارهای علمی و... در مجموعه ای بنام نظام واره سنجش تعریف شده اند.

وی اظهار داشت: اساس نظام علمی آموزشی پرورش مآل بر تربیت و پرورش مستمر فرد است تا در تراز انسانِ اسلام ناب محمدی(ص) روز به روز رشد کند و شاکله این فرد تبدیل به شاکله طلبگی شود.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده با بیان این که رشد علمی طلبه در نظام پرورش مآل بر اساس پژوهش محوری خواهد بود، گفت: در این نظام دروس به سه محور تقسیم شده اند. اول؛ درس های محوری که شامل دروس رسمی حوزه علمیه قم است. دوم؛ درس های مکمل که شامل دروسی همچون علم لغت، مبادی اصول و فقه و... است.

وی ادامه داد: سوم؛ دروس مهارتی که  خود چهار بخش است. بخش اول؛ شامل مهارت های تعلیم و تعلّم که آموزش شیوه های مطالعه، آموزش تقریر نویسی، مدیریت یادگیری حافظه و از این قبیل را شامل می شود. بخش دوم؛ مهارت های مدیریتی و ارتباطی که در آن مهارت محاوره و سخن گفتن با دیگران، مهارت استفاده از ابزارهای ارتباطی، مهارت شیوه امر به معروف و نهی از منکر و... آموزش داده می شود. بخش سوم؛ مهارت های زندگی است که آموزش مهارت هایی همچون آداب سفر، حجره داری، کمک های اولیه، ارتباط با والدین، همسرداری و... را شامل می شود و بخش چهارم؛ مهارت های مکمل است که شامل یادگیری فنون رزمی، ادبیات فارسی، تجوید و صوت و لحن، خوشنویسی و... است. البته همه این مهارت ها در طول دوره ده ساله آموزشی برای طلاب شاغل در این حوزه برنامه ریزی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده در پایان با اشاره به ویژگی های شاخص سبک علمی و پرورشی حوزه علمیه امام رضا(ع)، گفت: اجرای نظام علمی آموزشی پرورش مآل، اجرای سنجش تحصیلی به شیوه پژوهش محور، اجرای مشق اجتهاد در دروس اصلی، آموزش عربی معاصر، برگزاری دوره ها و کارگاه های مهارت آموزی و... از جمله شاخصه های مهم علمی آموزشی در حوزه علمیه امام رضا(ع) است. 313/42

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha