جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دیدار وزیر امورخارجه با مراجع تقلید

حوزه/ مراجع تقلید در دیدار با دکتر ظریف توصیه هایی به رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران داشتند که ضمن توجه بر روابط حسنه و عزتمند با دنیا، به روابط با کشورهای همسایه و مسلمان تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، دکتر محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان، امروز با سفر به شهر مقدس قم، ضمن زیارت حرم حضرت معصومه(س)، با مراجع معظم تقلید و شخصیت های حوزی دیدار کرد و در این دیدار گزارشی از وضعیت عرصه بین الملل و جهان اسلام و همچنین گزارشی از سفر رئیس جمهور به کشور عراق و استقبال مردم و دولتمردان این کشور از رئیس جمهور نظام اسلامی ارائه کرد.

مراجع تقلید نیز دراین دیدار ها توصیه هایی به رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران داشتند که ضمن توصیه بر روابط حسنه و عزتمند با دنیا و مقابله با هرگونه زیاد خواهی های غرب، به روابط با کشورهای همسایه و مسلمان تاکید کردند.

مراجع معظم تقلید در بخشی از توصیه های خود به وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور و مردم اشاره کردند و از دولتمردان خواستند که به فکر مردم باشند همچنین حادثه تروریستی مسلمانان در نیوزیلند را مورد توجه قرار دادند و آن را محکوم کردند.

 

آقای روحانی در فکر کار مردم هم باشند؛ زندگی بر مردم سخت می‌گذرد

حضرت آیت الله وحید خراسانی،  در این دیدارضمن اشاره به اهمیت ثبت جهانی عاشورا گفتند: تلاش نمایید تا قضیه  عاشورا را جهانی نمایید و ما دعا می‌کنیم در این امر موفق باشید و این را در دفتر عمل‌تان ثبت نمایید که اجر این کار حساب ندارد!

ایشان در ادامه با تذکر به وضعیت  معیشتی مردم اظهارداشتند: به آقای روحانی سلام برسانید و بگویید: در فکر کار  مردم هم باشند. این مطلب مهم است که زندگی بر مردم سخت می‌گذرد و آنان به جهات دینی این وضعیت را تحمل می‌کنند. ان شاء الله همت کنید این مشکلات معیشتی رفع شود.

 

جهان اسلام از حادثه تروریستی نیوزیلند اعلام انزجار کند

حضرت آیت  الله صافی گلپایگانی نیز، ضمن مسألت قبولی زیارت هیئت ایرانی در عتبات و عالیات، گفتند: این سفر، بسیار مفید و با برکت برای هر دو کشور دوست و ولائی ایران و عراق بود. امیدواریم اینگونه سفرها در منطقه تداوم پیدا کند و همگان از آثار و برکات آن برخوردار شوند. اینجانب همیشه توصیه داشتم که با همسایگان و جهان اسلام باید ارتباطی قوی همراه با حفظ عزّت و منافع خود داشته باشیم، بلکه می‌توانیم به تمام کشورهای جهان، صلح و صفا و مهربانی را عرضه کنیم.

ایشان با اشاره به حادثه تروریستی و دردناک نیوزیلند، ضمن تسلیت به خانواده‌های عزادار و مسلمانان جهان، اظهارداشتند: این فاجعه بسیار تأسف‌بار بود، واکنش مناسب وزارت امور خارجه و مواضع مشترک کشورهای اسلامی، می‌تواند در کاهش اینگونه حوادث مثمر ثمر باشد.

 

این مرجع تقلید در ادامه، با اشاره به لزوم بکارگیری منطق و تدبیر در سیاست خارجی گفتند: با کشورهایی، مانند مصر، مراکش و اردن که مردم آن دوستدار اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند، باید رابطه قوی داشته باشیم. آنچه در سیاست داخلی حائز اهمیت است سیاست معقولانه می‌باشد که در سایه منطق و تدبیر و درایت می‌توانیم عزّت کشور اسلامی ایران را در جهان بیشتر کنیم.

 

معظّم له  بیان داشتند: بحمدالله تعالی درایت و سیاست و فعالیت‌های شما در وزارت خارجه، همواره مورد تأیید مردم شریف بوده و مردم ما به شما حُسن ظن و اعتماد دارند. زحماتی که شما و همکارانتان در این مدّت تحمّل کرده‌اید و ان‌شاء الله در آینده اهتمام بیشتری خواهید داشت، مورد رضایت ملّت ایران می‌باشد. ما نه تنها با دوستان، بلکه با دشمنان نیز می‌توانیم با عقلانیت و حفظ عزّت و منافع کشور در ارتباط باشیم.

 

حضرت آیت  الله صافی در بخش دیگری از توصیه‌های خود، با اشاره به وضعیت نابسامان اقتصادی، افزودند:  وضعیت کنونی اقتصاد، بسیار ناراحت‌کننده است، مردم شریف و نجیب ما، امروز با مشکلات زیادی روبرو هستند که به نظر ما می‌توان با سیاست‌های خوب و مفید و روابط سازنده، این مشکلات را رفع نمود. وظیفه مسئولان در این باره بسیار سنگین است و امیدوارم که شما بتوانید در این عرصه هم موفق باشید.

 

سفر رئیس جمهور به عراق سیلی محکمی بر دولتمردان آمریکا بود

حضرت آیت الله مکارم شیرازی نیزدراین دیدار، با تبریک اعیاد ماه رجب، ابراز امیدواری کردند که سال 98 سالی پر از خیر و برکت برای نظام اسلامی و ملت شریف ایران باشد.

ایشان در ادامه سفر دکتر روحانی رییس جمهور به عراق را سفری موفق و نشان دهنده روابط مستحکم دو کشور دوست، برادر و مسلمان ایران و عراق دانستند.

معظم له افزودند: آمریکایی ها تصور می کردند که عراقی ها سر سپرده آنها هستند؛ اما این سفر نشان داد که عراقی ها استقلال خودشان را کاملا حفظ کرده اند؛ استقلال روش و منش دولت و ملت عراق را به آنها تبریک می گوییم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی از منظری دیگر نیز سفر دکتر روحانی و هیات همراه را مورد اشاره قرار داد و گفتند: در حالی که رییس جمهور آمریکا مخفیانه و دزدانه به عراق سفر کرد، رییس جمهور اسلامی ایران در روز روشن و بدون هیچ ترس و پروایی به این کشور سفر می کند و با مسئولان، علما، احزاب و گروه های مختلف در این کشور دیدار و گفت و گو می کند و در لابه لای مردم به زیارت ائمه مدفون در عراق می رود.

ایشان تاکید کردند: این سفر سیلی محکمی بر دولتمردان آمریکا بود؛ اگر آمریکایی ها قدری هوش داشته باشند باید بفهمند محاسبات شان غلط است و باید در محاسبات خود تجدید نظر کنند.

معظم له در ادامه جنایت تروریستی در نیوزلند و کشتار مسلمانان را محکوم کردند و گفتند: غربی ها باید بفهمند این جنایات نتیجه اسلام هراسی و اسلام ستیزی آنها است؛ در این خصوص باید وزارت خارجه اقدامات لازم را انجام دهد.

 

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود گریزی به مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور زد و با بیان این که بخش مهمی از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از بی انصافی برخی کسبه و تجار است، افزودند: برخی از بازاریان که بالا رفتن ارز را عامل گرانی می دانستند با پایین آمدن دلار هم حاضر نیستند قیمت ها را کاهش دهند.

ایشان با تاکید بر ضرورت کار فرهنگی در این خصوص اظهارداشتند: عده ای بدون هیچ دلیلی اجناس و محصولات را سه برابر قیمت واقعی به فروش می رسانند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کردند: دلال بازی و کم توجهی به بخش های تولید نیز سبب می شود که پول و سرمایه های خرد و کلان مردم از چرخه تولید خارج شود و نتیجه این موضوع نیز چیزی جز رکود و بیکاری نخواهد بود؛ صدا و سیما و رسانه ها باید در این خصوص فرهنگ سازی کنند.

ایشان بخشی از مشکلات اقتصادی را ساختگی و بخشی را واقعی دانست و تصریح کردند: در شرایط فعلی برخی تنها به دنبال کسب منفعت خودشان هستند، این موضوع با آموزه های دینی سازگاری ندارد، اسلام دینی اجتماعی است که درباره توجه به دیگران تاکیدات صریحی دارد.

معظم له افزودند: عده ای در فقر و نداری دست و پا می زنند، عده ای هم در غنا و رفاه عجیبی به سر می برند؛ باید در این خصوص فرهنگ سازی شود، مراجع، علما و روحانیت هم در این بین سهمی دارند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از القای یاس از سوی برخی افراد در جامعه، گفتند: برخی برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود به گونه ای سخن می گویند که چوب حراج به همه چیز می زنند.

 

 

اختلاف و انتقادات داخلی نباید در سیاست خارجی منعکس شود  

حضرت آیت الله نوری همدانی نیز دراین  دیدار با اشاره به اختلافات و انتقادات در وزارت خارجه  گفتند: بنده معتقد هستم اختلاف داخلی و انتقادات نباید در سیاست خارجی منعکس شود چون موجب سوء استفاده دشمن خواهد شد در مقابل دشمن باید وحدت خود را حفظ کنیم.

ايشان در ادامه توصيه پنجگانه‌اي به دکتر ظریف داشتند:

1 - آنچه در سیاست خارجی باید توجه شود سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است که مورد تاکید رهبری هم می باشد و الحمد لله در این مسیر گام برداشته می‌شود.

2 - سیاست ما بر اساس فرهنگ قرآنی و اسلامی است و بر این اساس با دنیا به غیر آمریکا و اسرائیل ارتباط داریم و طبق همان سه اصل باید داشته باشیم؛ اما اعتماد با ارتباط فرق دارد هیچگاه نباید اعتماد کرد چون طبق آیات قرآن هیچگاه کفار با ما کنار نخواهند آمد چون خوی سلطه گری و استعمار در وجود آنها می‌باشد.

3 - در موضوع برجام دیدیم آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و اروپا هم مثل آمریکا چون جرات مخالفت ندارد لذا باید محکم باشیم و مقابله کنیم چون اندکی نرمش موجب باج خواهی و زیاده طلبی خواهد شد رهبر معظم هم فرمودند هرجا نرمش نشان دادیم ضرر کردیم و اعتماد مجدد به آمریکا نباید باشد.

4 - امروز عربستان با پول آمریکا و اسرائیل و انگلیس با پول و تبلیغات وسیع اسلام هراسی و شیعه هراسی و ایران هراسی راه انداختن وزارت خارجه باید چهره حقیقی اسلام و تشیع را به دنیا نشان دهد.

5 - ما معتقد هستیم مسوولان وزارت خارجه افراد متدین و خیرخواه و پرتلاش هستند که ما تشکر می‌کنيم و حمایت می‌نمایم رهبری فرمودند آقای ظریف آدم متدینی هستند که برای ما حجت است.

ايشان در پايان با اشاره اختلافات و انتقادات در وزارت خارجه گفتند: بنده معتقد هستم اختلاف داخلی و انتقادات نباید در سیاست خارجی منعکس شود، چون موجب سوء استفاده دشمن خواهد شد در مقابل دشمن باید وحدت خود را حفظ کنیم و از اختلاف جلوگیری نمایم امام فرمودند هرجا اختلاف باشد، دشمن از همان راه ورود پیدا خواهد کرد.

 

پایبندی به امضا و تعهدات را از قرآن کریم آموخته ایم

حضرت آیت الله جوادی آملی، نیزدر دیدار دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، با اشاره به نقش مهم سفرای جمهوری اسلامی در دیگر کشورها، بیان داشتند: سفرا باید بدانند که نه تنها سفیر ایران هستند بلکه سفیر مکتب و اسلام نیز هستند، لذا باید پیام اسلام را به جهان برسانند و تفکر و سخن آنها را نیز بفهمند و به داخل منتقل کنند.

ایشان ادامه دادند: سفرای جمهوری اسلامی باید در سه بخش محلی، منطقه ای و بین المللی دستشان پر باشد؛ بخش محلی که منظور ارتباط با مسلمانان و کشورهای مسلمان است، بخش منطقه ای که منظور ارتباط با اهل کتاب، پیروان دیگر مذاهب و سایر موحدان جهان می باشد و بخش بین المللی که مخاطب آن همه انسانها اعم از موحد و غیر موحد است که اسلام نیز روی این بخش تاکید بسیاری می کند.

معظم له خاطرنشان کردند: تمام تلاش و کوشش سفرای جمهوری اسلامی باید این باشد که این فرهنگ را جهانی کنند و به جهان بگویند که اسلام در همه زمینه ها از جمله حقوق بشر، حرف برای گفتن دارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشتند: سفرا باید بدانند که صرفا کارمند نیستند؛ سفیر ایران درهر کشوری که هست باید کاملا فرهنگ و جریان تفکر آن کشور به ویژه نوآوری های علمی و اندیشه ای آن کشور را درک کند و در جریان آنها قرار بگیرد، وگرنه اتلاف عمر کرده است.

 

ایشان ادامه دادند: رسالت سفارت خانه های جمهوری اسلامی باید این باشد که زمینه تبادل علم و فرهنگ بین ایران و دیگر کشورها را فراهم آورند؛ سفیر قرآن و عترت و سفیر علم و فهم باشند، در تمام همایش های علمی و فرهنگی کشوری که هستند حضور داشته باشند و راهنمای جوانان ایرانی خارج از کشور باشند که به وطن برگردند و در خدمت کشور خود باشند، این رسالت سفارت خانه های جمهوری اسلامی است.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشتند: در مذاکرات خود با دیگر کشورها بدانید که دست شما پر است و یک سرو گردن از آنها بالاترید. شرف، عزت، عظمت، آبرو و مردانگی مال ماست، و شما باید این عظمت کشور و مردم ایران را به جهان برسانید. جهان باید این را بفهمد که این ملت، ملتی است که همواره پای امضا و تعهد خود ایستاده که نمونه آن پایبندی ایران به قطعنامه 598 است و شما نیز با این پشتوانه با دنیا حرف بزنید، ما با وجود این سرمایه ها، هیچ نگرانی نداریم.

ایشان خاطرنشان کردند: ما این پایبندی به امضا و تعهد را از قرآن کریم آموختیم که فرمود پای تعهد و امضای خود بایستید! حقیقتا این مکتب باید جهانی شود، مکتبی که از یک سو به ما می آموزد با جهان ارتباط داشته باشید اما همواره هوشیاری خود را حفظ کنید و از سوی دیگر تاکید می کند که پای متجاوز را قطع کنید و هرگز دست به سوی بیگانه دراز نکنید.

 

 

 

توسعه روابط با همسایگان بر اساس احترام متقابل تقویت شود

 

حضرت آیت الله سبحانی نیز در این با اشاره به سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به عراق گفتند: بر حفظ روابط با همسایگان بر اساس حُسن همجواری و حفظ حق حاکمیت آنان و توسعه روابط بر اساس احترام متقابل تاکید کردند.

ایشان تقویت روابط با کشور های اسلامی و ارتباط با برخی کشور های علی الخصوص مصر و ... را مورد توجه قراردادند و در ادامه بیان داشتند:  توجه به معیشت مردم اولویت اول مسئولین کشور باشد.

این مرجع تقلید در بخشی از سخنان خود از صدا وسیما گلایه  کردند که  مردم را  به سفر در ایام نوروز تشویق می کند.

 

از رئیس جمهور بخواهید برای از بین رفتن مشکلات معیشتی مردم تلاش کند

حضرت آیت الله علوی گرگانی نیز در دیدار دکتر ظریف وزیر امور خارجه، با قرائت آیه شریفه « ان الله مع الذین اتقوا و الذین هم محسنون» ضمن تبریک ایام ماه رجب و ولادت امام جواد و امام علی علیه السلام گفتند: امید است که زحمات شما برای ملت ایران مفید فایده باشد.

معظم له با اشاره به سفر ریاست جمهوری به عراق افزودند: هر زمان که دشمن از کارها و زحمات شما اظهار ناراحتی کرد بدانید که مسیر شما درست انتخاب شده است و من امیدوارم که این گونه سفرها اثرات بسیار خوبی داشته باشند.

ایشان با بیان این که امیدوارم که سال جدید سالی باشد که معیشت مردم اصلاح شود و ملت راضی باشند، بیان داشتند: تنها مشکل و ناراحتی ما مسئله معیشت مردم و اقتصاد آنها است، لکن با همه این مشکلات همه دیدند که ملت نجابت به خرج دادند و در صحنه های مختلف همانند 22 بهمن حضور جدی دارند. این حرکت آنها نشانه غایت نجابت ملت است و این حرکت ملت مسئولیت شما را سنگین تر می کند.

 حضرت آیت الله علوی گرگانی از حذف روادید سفر به عراق اظهار تشکر کردند و گفتند:باید اختلافات را کنار بگذارید و همه با هم ید واحده باشیم تا مشکلات برطرف شود و خداوند هم ما را کمک میکند. دشمن در اطراف ما منتظر است تا ما با اختلافات خود مملکت را به ضعف بکشانیم. از ریاست  جمهور هم بخواهید که تمام تلاش خود را به کار ببندند تا در سال جاری مشکلات کمتر شود و اگر هم مشکلاتی باشد با رفتار و اخلاق نیک و همدلی برطرف شود.

 

اتحاد مردم و توحید کلمه رمز موفقیت ها است

حضرت آیت الله  شبیری زنجانی  نیز در آخرین دیدار محمد جواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران  در قم،  از مجاهدات و زحمات توام با اخلاص کارگزاران نظام قدردانی کردند و آنرا نزد خداوند ماجور خواندند.

ایشان اتحاد مردم و توحید کلمه را رمز موفقیت ها برشمردند.

در این دیدار دکتر ظریف گزارشی از آخرین تحولات روابط خارجی و دستاوردهای سیاست خارجی کشور بویژه در حوزه همسایگان و سفر پر بار رئیس جمهور به عراق ارائه کرد.

 

خاطرنشان می شود: دیدار با حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت الله العظمی سیستانی،‌ دیدار با آیت الله علوی بروجردی از اساتید حوزه علمیه قم، شرکت در جلسه شورای اداری استان قم و معرفی حجت الاسلام والمسلمین ربانی به عنوان رئیس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در قم از دیگر برنامه های جواد ظریف وزیر امورخاجه در قم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha