جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
چهارشنبه سوری

حوزه/ چهارشنبه آخر سال وحشتی سرد بر دل‌ها می‌نشاند و سلامتی را در سال آینده به آرزو تبدیل می کند، حال اگر چهارشنبه انتظار به امید ظهور حضرت مهدی(عج) تبدیل شود،نوید امید در دل ها زنده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» در بیرجند، چهارشنبه سوری یکی از آیین های ایران باستان بوده که، متاسفانه درسال های اخیر مواد محترقه آتش زا، جایگزین آن شده و هر ساله عده ی زیادی مجروح و کشته به جای می گذارد.

امروزه برگزاری این رسم غلط، خواب را از چشمان بسیاری از خانواده ها ربوده و از ترس اینکه مبادا فرزندشان قربانی این آیین باشد، کابوس هایی تلخ را برایشان فراهم کرده است.

بنا به گفته کارشناسان این مراسم هیچ ریشه و اساسی نداشته، اسلام با این گونه خشونت ها مخالف است، بنابراین چه خوب است با فرهنگ سازی و ترویج سنت های درست، شاهد کاهش هر چه بیشتر این حوادث باشیم. بدون شک رفع اینگونه آسیب ها، نیازمند عزم همگانی و تلاش بی شائبه مسئولین فرهنگی و قشر روحانیت است.

بازی با آتش اوج نادانی است

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا عبادی،نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در آخرین جمعه آخر سال  با اشاره به اینکه بازی با آتش اوج  نادانی است،گفت: در دورانی کسانی بودند، که آتش می‌پرستیدند؛ اکنون بعد از قرن‌ها در چهارشنبه آخر سال به جای مناجات با خداوند، با آتش مناجات می‌کنند، این اوج نادانی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ترقه را ابزار دشمن برای مردم آزاری و ایجاد ناامنی دانست و افزود: استفاده از ابزاری مانند ترقه که ابزاری برای مردم‌آزاری توسط دشمن و به وسیله خود افراد است، علاوه بر این‌که اعصاب مردم را خرد می‌کند، بلاهای جبران‌ناپذیری را برای خودشان نیز به وجود می‌آورد.

چهارشنبه سوری به چهارشنبه سوزی تبدیل نکینم

حجت الاسلام احمد رضایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه در بیرجند، با اشاره به سنت های غلط در جامعه، گفت: چهارشنبه سوری یکی از سنت‌های غلط است که هر ساله برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: این سنت در پایان سال در ارکان برخی از مردم ماندگار شده و هر ساله این چهارشنبه سوری با آسیب‌های جبران ناپذیری همراه است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه بدعت های مخرب باعث شادی های کاذب در جوانان می شود تصریح کرد : برخی‌ها این تصور را دارند که چهارشنبه سوری یک فضای شادی آفرین را ایجاد می‌کند اما این اشتباه است و حوادث تلخی هر ساله رقم می‌خورد و تعدادی از جوانان با آسیب شدیدی روبرو می‌شوند.
حجت الاسلام رضایی با اشاره به نقش خانواده ها در ترویج پیدا نکردن فرهنگ های اشتباه در جامعه خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید فضا را به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که این آسیب‌ها را نداشته باشیم و فضای شادی جایگزین ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه چهارشنبه سوری تحمل یک خسارت بزرگ است، افزود: خانواده‌ها و جوانان به این سنت غلط که هیچ ریشه‌ای ندارد اهتمام نداشته باشند و مراقب فرزندان خود باشند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه چهارشنبه سوری در عصر کنونی به یک تهدید و به چهارشنبه سوزی مبدل شده است،تاکید کرد: در اینگونه مراسمات اخلاق زیر سوال می رود و برخی از حرمت ها شکسته می شود.

حجت الاسلام رضایی با بیان پیامدهای جبران ناپذیر چهارشنبه سوری عنوان کرد: همچنین پیامدهایی مانند نقص عضو، نابینا شدن و زخمی شدن در پی داشته که باید عبرتی برای دیگر جوانان و نوجوانان باشد

وی با بیان اینکه اینگونه مراسمات ترویج فرهنگ خشم و شکستن هنجارهای اجتماعی را به دنبال دارد، تصریح کرد: باید تمامی دستگاه ها به خصوص رسانه ملی برای کاهش آسیب ها پای کار آیند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه رسانه ها باید قبح این کار را برای مردم آشکار کنند، خاطرنشان کرد: همچنین دستگاه های فرهنگی باید با فرهنگ سازی در مساجد و محافل مذهبی پیامدهای این مراسم را متذکر شوند.

آگاه سازی زمینه ساز فرهنگ سازی چهارشنبه سوری است

حجت الاسلام و مسلمین حامد شاهبیکی در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، چهارشنبه سوری را مراسمی دور از عقل و منطق دانست و گفت: عجیب است که غربی ها در بین تمام سنت های نیکویی که از قبل در تمدن ایران وجود داشته است، روی همین مسئله ی چهارشنبه سوری دست گذاشته اند و مانور می دهند.

وی با اشاره به اینکه چهارشنبه سوری به شکل غلطی از یک شب به چند شب تبدیل شده افزود: هر سال تعدادی از جوانان و هم وطنان ما در این شادی چند ساعته بعضی افراد دچار قطع عضو و سوختگی و آسیب هایی حتی از دست دادن جان آنها می شود.

امام جمعه خوسف با بیان اینکه جوانان در دام حربه های دشمن نیافتند، تصریح کرد: حتما لازم داریم آگاه سازی هایی انجام شود که جوانان و نوجوانان کشور ما با یک فکر باز و فهمیدن اصالت و فرهنگ ملی خود، جانشان را با شرکت در چهارشنبه سوری به خطر نیاندازند.

ترویج برخی سنت های اشتباهی که مبنای عقلانی ندارد

حجت الاسلام و المسلمین علی محمد تابعی، با اشاره به ترویج برخی سنت های اشتباهی که مبنای عقلانی ندارد، گفت: ولی حال به مسائلی که هیچ مبنای فکری و دینی و عقلانی ندارد و بر اساس یک سری برداشت های اشتباهی بوده که از گذشته به ما منتقل شده و امروزه بعضی افراد به عنوان یک سنت انجام می دهند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: خطراتی که ناشی از این حوادث است که باید خود خانواده ها خیلی توجه داشته باشند و بچه ها وارد این صحنه های خطرناک نشوند تا درسال جدید دچار سانحه نشوند.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد بیرجند با بیان اینکه چهارشنبه سوری هیچ ریشه ی تاریخی ندارد ، تصریح کرد: به نظر من این مسئله هیچ ریشه ای ندارد و کشوری که ادعای تمدن دارد نباید این گونه رفتار ها خلاف تمدن انجام دهد.

وی ادامه داد:اینگونه رفتارها باعث شده که در خارج از کشور مردم ما را مردمی خرافی و آتش پرست معرفی می کنند که بدلیل همین رفتارهایی است که بعضی ها انجام می دهند؛ و این در حالی است که فعالیت های ما در کتاب نوشتن و فیلم ساختن و پژوهش کردن در حاشیه قرارمی گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین علی محمد تابعی با بیان اینکه اسلام با شادی هیچ منافاتی ندارد، خاطر نشان کرد: حال این که گفته می شود در این صحنه های حضور پیدا نکنید به این معنا نیست که اسلام با نشاط و شادی مخالف است بلکه بالعکس، اسلام تاکید فراوانی به روحیه پر نشاط و شادابی دارد ولی نه به صورتی که بخواهد برای خود و خانواده خود و جامعه آسیب رسانی داشته باشد

چهارشنبه سوری که باید به چهارشنبه انتظار بدل شود

برای مبارزه با خرافاتی مانند چهارشنبه سوری باید کار فرهنگی و اطلاع رسانی انجام شود؛ البته آداب و رسوم و سنت هاى نيك نياكان، باعث صله رحم و نظافت و پاکیزگی و....كه عقل  انسان مهری بر تایید آن است را باید انجام دهیم.

اما یک سری رسوم خرافی مانند مراسم چهارشنبه سوری است که باید حذف شود که  ثمره ی آن جزء زیان دیدن یک عده نتیجه ی  دیگری در بر ندارد.

همه مردم و به خصوص جوانان باید مراقب باشند کاری نکنند که خدای نکرده یک عمر گرفتار مشکلات شوند؛ جوانان ببینند اشخاصی را که بر اثر یک لحظه غفلت در شب چهارشنبه سوری گرفتار مصیبت های بزرگ شدند و امید هایی که برای خود برای آینده داستند را طی یک لحظه خوشگذرانی از دست دادند.

آسیب های جدی و مشکلاتی که برای جوانان به وجود آمده است باعث شده تا علمای بزرگ نظرات و فتواهایی را در مورد چهارشنبه آخر سال بیان کنند.

در این خصوص مقام معظم رهبری "علاوه بر آنکه هيچ مبناى شرعى ندارد مستلزم ضرر و فساد زيادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود، مضافاً بر اينکه احيای سنت آتش‌پرستان مى‌باشد."

چهارشنبه آخر سال وحشتی سرد بر دل‌ها می‌نشاند و سلامتی را در سال آینده به آرزو تبدیل می کند، حال اگر چهارشنبه انتظار به امید ظهور حضرت مهدی(عج) تبدیل شود، نوید امید در دل ها زنده خواهد شد. 

گزارش:‌مسعود نوفرستی

انتهای گزارش/ن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha