جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ششمین کنگره ادبی ام ابیها(س) برگزار می شود

حوزه/ دکتر واسعی با اشاره به برگزاری ششمین کنگره ادبی ام ابیها(س) گفت: کانون ادبی ام ابیها(سلام الله علیها) با هدف تربیت بانوان اهل قلم، متخصص و متعهد تاسیس شده است و در همین راستا و طی سال های اخیر اقدام به برگزاری دوره های کارگاهی و آموزشی نموده است.

خانم فاطمه واسعی مدیر مدرسه علمیه خواهران بانو امین(ره) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اعلام این خبر، گفت: کانون ادبی ام ابیها(سلام الله علیها) با هدف تربیت بانوان اهل قلم، متخصص و متعهد تاسیس شده است. همچنین استفاده بهینه از ظرفیت های هنری بانوان طلبه و دانشجو یکی دیگر از اهداف این کانون می باشد و در همین راستا و طی سال های اخیر اقدام به برگزاری دوره های کارگاهی و آموزشی نموده است.

مدیر مدرسه علمیه خواهران بانو امین(ره) تهران با تقدیر از زحمات مسئولین و بانیان این کنگره، گفت: خانم چمن خواه مدیر سابق حوزه علمیه بانو امین(ره) از بانیان تاسیس و راه اندازی کنگره ادبی ام بیها(س) بوده اند و برای به ثمر رسیدن این کنگره زحمات زیادی متحمل شدند که از همین جا از ایشان و خانم صدیقه زیبایی نژاد معاونت فرهنگی حوزه علمیه بانوامین و دبیر اجرائی کنگره تقدیر و تشکر می کنم.

وی با اشاره به برگزاری دوره های عمومی و تخصصی کانون ادبی ام ابیها(س)، گفت: بانوان با حداقل سن 15 سال به شرط احراز توانمندی های شان در قالب ارائه اثر می توانند در این دوره شرکت کنند.

 واسعی ادامه داد: در دوره اختصاصی شرایط متفاوت است. در این دوره کارگاه های شعر و داستان به صورت تخصصی برگزار می شود و حضور افراد در کارگاه ها الزامی خواهد بود. افراد این دوره علاوه بر شرکت در دوره اختصاصی در کلاس های دوره عمومی هم باید حضور داشته باشند.

وی افزود: نحوه سنجش پیشرفت علمی افراد نیز بر اساس حضور فعال در کارگاه ها و ارزیابی علمی اساتید خواهد بود. از این رو شرط حضور در دوره های بعدی اتمام موفیقت آمیز دوره های قبلی است.

مدیر مدرسه علمیه خواهران بانو امین(ره) در ادامه با اشره به عناوین برخی از کارگاه های دوره، گفت: کارگاه داستان نویسی و روش های نقد داستان از جمله عناوین درسی است که به افراد حاضر در دوره ارائه خواهد شد. با توجه به سطح علمی دوره ها چنانچه کسی نتوانست یک داستان نویس خبره و حرفه ای شود قطعاً نقاد خوبی خواهد بود که حتما مورد نیاز جامعه ما هم است.

وی با اشاره به حضور اساتید متخصص در دوره کانون ادبی ام ابیها(س)، اظهار داشت: برای کارگاه تخصصی شعر؛ آقای حسینی، کارگاه تخصصی داستان؛ آقای سرشار، کارگاه بر بال نگاه؛ آقای صرافان، کارگاه داستان نویسی؛ آقای محمد رضا سرشار، کارگاه حافظ شناسی؛ خانم کاتوزیان، کارگاه ادبیات شیعی(مباحث زیباشناسی قرآن، نهج البلاغه و ادعیه و...)؛ آقای محمد رضا سنگری و کارگاه شگردهای بیانی(عروض وآرایه های ادبی)؛ آقای سید مهدی حسینی، جهت تدریس حضور خواهند داشت.

 واسعی در پایان شرایط عمومی و اختصاصی شرکت کنندگان در دوره کانون ادبی ام ابیها(س) را بدین شکل تشریح کرد: مدرسه علمیه بانوامین(ره) ششمین کنگره ادبی ام ابیها(س) را با همکاری مجموعه بینش مطهر برگزار می نماید. کنگره در دو بخش ویژه طلاب و عموم افراد پذیرای آثار شاعران و نویسندگان در انواع قالبهای شعر(کلاسیک، نیمایی و سپید) و داستان(داستان کودک و نوجوان و بزرگسال) است.

موضوعات بخش اول:

(با اولویت طلاب خواهراست و بسیارحائز اهمیت می باشد و طلاب در اولویت اصلی کنگره قرار دارند)

 * سیره سیاسی اجتماعی حضرت زهرا(س) با توجه به مبانی انسان شناسی شهید مطهری

الف: جهاد درسیره حضرت زهرا(س)

1- دفاع از جایگاه ولایت ونبوت(ماجرای بیت الاحزان، اقرار گرفتن از انصار و مهاجر، آیه مباهله، حضور حضرت زهرا(س) در جنگ ها به عنوان پرستار، حامی رسیدگی به شهدا وخانواده ها، نقش حضرت در شعب ابیطالب و...)

۲- روشنگری عمومی

3- غصب فدک و خطبه فدکیه

4- حسن شوهرداری و کار تربیتی در خانه به عنوان جهاد

5- جهاد علمی و تشکیل جلسات خانگی

ب: هجرت در سیره حضرت زهرا(س)

1- هجرت درونی: (ایثار و نیکوکاری و رافت در روابط اجتماعی: سوره انسان، الجار ثم الدار، بخشیدن گردن بندن طلا، بخشیدن لباس عروس و...)

2- هجرت بیرونی: هجرت به مدینه

ج: آزادی در سیره حضرت زهرا(س)

1- ولایت پذیری

2- ترویج معارف و پرسش های دینی در راستای آزادی اجتماعی (ترویج عفاف و حجاب در راستای آزادی اجتماعی، تربیت دینی و اخلاقی افراد در جهت آزادی معنوی

3- نقش ولایی حضرت زهرا(س)؛ آزادی انسانها از هر قیدی (دیگران ونفس)؛ تربیت کنیزان و بردگان در جهت رسیدن به آزادی اجتماعی و معنوی؛ ایجاد روحیه شهادت طلبی و جهاد

موضوعات بخش دوم:

(شرکت در این دوره برای عموم افراد آزاد است و شرکت کنندگان می توانند در عناوین زیر و با توجه به سبک های اعلام شده در دو بخش داستان و شعر آثار خود را ارائه دهند)

* آزادی معنوی از منظر شهید مطهری

* آزادی تفکراز منظر شهید مطهری

* هجرت از منظر شهید مطهری

* جهاد از منظر شهید مطهری

* آزادی اجتماعی از منظهر شهید مطهری

شرایط و مهلت ارسال آثار:

* ۲۰ فروردین ۹۸ می باشد.

* متقاضیان باید آثار خود را در قالب ورد به همراه نام و نام خانوادگی، شماره همراه، آدرس و بخش انتخابی کنگره به نشانی زیر ارسال نمایند: z.ummeabiha@yahoo.com

* محدودیتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد.

* آثار ارسالی نباید در کنگره دیگری حائز رتبه شده باشند.

* آثار خارج از عناوین در داوری شرکت داده نمی‌شوند.

* آدرس کانون ادبی ام ابیها(س) در:

پیام رسان بله:

ble.im/join/YzM0OTNmOD

پیام رسان ایتا:

https://eitaa.com/kongere_ommeabiha

اینستاگرام:

ome _abiha_kanon

kanon_ome_abiha

* ارتباط پیامکی:

09103867472

تلفن های دبیرخانه(واحد فرهنگی):

22454626

22452858

آدرس دبیرخانه: تهران، مینی سیتی، شهرک شهید محلاتی، خیابان شهدای گمنام، جنب ایثار، مدرسه علمیه بانوامین(ره)

313/42

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha