پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 486384
۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
صنعت نفت

حوزه/ رزم آرا به دفاع از شرکت نفت انگلیس که نفت ایران را در اختیار داشت، پرداخت و خطاب به نمایندگان مجلس شورای ملی گفت، ملت ایران که شایستگی ساختن لولهنگ (آفتابه گِلی) را هم ندارد چگونه مي‌تواند صنعت نفت را اداره كند؟.

خبرگزاری«حوزه»،یکی از موانع بسیار جدی ملی شدن صنعت نفت، نخست وزیر وقت، رزم آرا بود، وی از مزدوران و هواداران سیاست انگلیس در ایران و فردی بسیار مستبد بود، رزم آرا چنان سختگیر و تابع انگلیس بود که حتی اشرف  خواهر شاه  از او می ترسید و نمیتوانست روی حرف وی چیزی بگوید.

 

جبهه ملی که اغلب از طرفداران نهضت ملی شدن نفت بودند هم از قدرت رزم آرا می ترسیدند و سقوط رزم آرا را به علت حمایت شدید انگلیس از وی، غیر ممکن می دانستند و به کلی تز «ملی شدن صنعت نفت» را شکست خورده می دانستند. رزم آرا به دفاع از شرکت نفت انگلیس که نفت ایران را در اختیار داشت، پرداخت و خطاب به نمایندگان مجلس شورای ملی گفت شما که نمی توانید یک  کارخانه سیمان را اداره کنید چگونه می توانید نفت را شخصاً استخراج کنید؟ ملت ایران که شایستگی ساختن لولهنگ (آفتابه گِلی) را هم ندارد چگونه مي‌تواند صنعت نفت را اداره كند؟

 

روز 15 اسفند ماه 1329، دکتر  مصدق اعلامیه ای برضد رزم آرا منتشر کرد. نواب صفوی می گوید دکتر مصدق از قتل رزم آرا آگاه بوده است. رزم آرا در 16 اسفند 1329 ه.ش به وسیله گلوله خلیل طهماسبی (از فدائیان اسلام) که از یاران نزدیک آیت الله کاشانی و نوّاب صفوی بود در صحن مسجد امام انجام گرفت و به این ترتیب استعمار انگلیس، سلاح خود را از دست داد و راه برای ملی شدن نفت باز گردید.

 

روز 17 اسفند (یک روز بعد از ترور رزم آرا)، کمیسیون نفت مجلس به اتفاق آرا پیشنهاد ملی کردن صنعت نفت را به تصویب رساند. در 24 اسفند 1329 مجلس شورای ملی و در 29 اسفند 1329 مجلس سنا، گزارش کمیسیون را تصویب کردند و صنعت نفت ایران رسما ملی اعلام شد.

 

بعد از دستگیری طهماسبی، آیت الله کاشانی در مصاحبه مطبوعاتی صریحاً اعلام کرد که قاتل رزم آرا باید آزاد شود زیرا این اقدام او در راه خدمت به ملت ایران و برادران مسلمانش انجام شده است و در حقیقت حکم اعدام رزم آرا را ملت صادر کرده و خلیل طهماسبی مجری اراده ملت ایران بوده است.

 

نیمه دوم اسفند یادآور مبارزه ملت ایران با استعمار اقتصادی انگلیس در صنعت نفت است. تاریخ معاصر ایران نشان داده است که هر جا پای استعمارگران و غربیها به حیات اقتصادی و سیاسی کشور باز شده، کارها گره خورده و کشور عقب افتاده است. اما  هر جا اراده مردم و رهبران ایران این بوده که غربیها را بیرون کنیم و به طرحهای آنها اعتماد نداشته باشیم و روی پای خود بایستیم، موفق بوده ایم.

 

اکبرابدالی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha