شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حضرت علی

حوزه/ انسان همواره برای رسیدن به کمال نیازمند سرمشق و نمونه عینی، قابل اعتماد و متعالی در ابعاد گوناگون است. در دین اسلام کامل ترین الگوهای تربیتی ائمه اطهار(ع) هستند و سپس در خانواده اسلامی والدین، به ویژه پدر در راس این قله قرار می‌گیرد که طبق حدیث نبوی، آن حضرت و حضرت علی(ع) پدران امت هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، درون کعبه چه غوغایی است، بزرگترین یارِ بزرگترین انسان روی زمین قدم به عالم هستی می گذارد. علی، فصیح ترین شعر حیات و زیباترین آواز آفرینش بود. و چه زیبا خالقش بهترین مکان زمین را برای او آماده می کند تا همه زمینیان بدانند که علی حق است و حق همراه علی است.

آری، علی لحظه ای از حق جدا نیست و شناخت بیشتر او، شناخت حق تعالی را درپی دارد که شاعر نیز چه زیبا این گونه حق مطلب را ادا کرده است و در وصفش سرود که «به علی شناختم من، به خدا قسم خدا را».

سیره و شخصیت حضرت علی(ع) از دیدگاه مقام معظم رهبری

برجسته ترین شعار حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) که به طور عملی به دنبال اجرای آن بودند، عدالت است، بنابراین ما به عنوان پیروان آن حضرت، باید عدالت را سرلوحه همه امور در نظام اسلامی قرار دهیم.

این شرایط غبار آلود، گاهی به گونه ای است که برخی نخبگان نیز دچار خطا و اشتباه می شوند، بنابراین در دوران فتنه، شاخص لازم است و شاخص هم همان حق و بینه ای است که حضرت علی(علیه السلام)، مردم را به آن ارجاع می دادند و ما نیز امروز نیازمند آن هستیم.

 شاخص و راه روشنی که امیرالمومنین، معرفی می کنند، اداره جامعه اسلامی با دستورات اسلام، برخورد قاطعانه با دشمنان متعرض، مرزبندی شفاف و روشن با دشمنان و هوشیاری در مقابل فریب دشمنان است.

مهمترین درس از زندگی آن شخصیت بی نظیرِ تاریخ بشر، برای امروز دنیای اسلام و جامعه، بصیرت بخشی، روشن کردن فضا، و عمق دادن به ایمان و اندیشه کسانی است که نیازمند بصیرت هستند.

مطالعه سیره حضرت علی(ع) بهترین الگوی جامعه است

حجت الاسلام محمدرضا بابایی امام جمعه فردوس، در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند با اشاره به ویژگی های شخصیتی حضرت علی(ع) گفت: امام علی(ع) فاضل ترین و پاکدامن ترین انسان پس از پیامبر(ص) است که شخصیت ایشان در وصف ها نمی گنجد.

وی ادامه داد: امام علی(ع) دارای صفات بارز بسیار زیادی بودند، به گونه‌ای که در جایی از همه مهربان‌تر و در جایی با دشمنان از همه سخت‌گیرتر رفتار می‌کردند.

امام جمعه فردوس با بیان اینکه شخصیت حضرت علی(ع) و جایگاه ایشان در ذهن ها نمی گنجد تصریح کرد: شخصیت حضرت امیرالمؤمنین(ع) آن‌قدر وسیع، بزرگ و همه‌جانبه است که درک و فهم آن برای هرکسی آسان نیست، حتی برخی از بزرگان هم درباره آن حضرت مطالعات عمیق و گسترده‌ای انجام داده‌اند، معتقدند که شناخت حضرت علی(ع) به‌آسانی امکان‌پذیر نیست.

حجت الاسلام بابایی با اشاره به رفتار و منش والای حضرت علی(ع) به عنوان یک پدر و همسر در خانواده، تصریح کرد: امام علی(ع) رابطه عاطفی بسیار قوی با حضرت زهرا(س) داشتند و به‌عنوان پدر خانواده رابطه صمیمی میان اعضای خانواده برقرار کرده بودند.

وی، حضرت علی(ع) را بهترین الگوی جامعه معرفی کرد و خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) در برخورد با اطرافیان و مردم و خانواده خویش بهترین الگوی جامعه امروز هستند که می توانیم با مطالعه تاریخ و نهج‌البلاغه به این مهم پی ببریم.

امام جمعه فردوس ادامه داد: امیرمومنان علی(ع) در زمینهٔ دل‌بستگی به خانواده، حفظ و حراست از بستگان و رسیدگی به آنان، اهتمام به صله‌رحم و استوار ساختن پیوند خویشاوندی پیشتاز بوده اند.

پیامبر و علی(ع) شناسنامه های امت اسلامی هستند

حجت الاسلام محمد دوست نیز در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به نامگذاری روز میلاد مولای متقیان به عنوان روز پدر، اظهار داشت: امام علی(ع) پدر همه ایتام و مستمندان بود و ایشان در سیره و شخصیتشان نشان دادند که پدران نه تنها رسالت برای خانواده خود، بلکه در جامعه هم برای همه افراد و محرومان مسئولیت دارند.

وی امیرالمومنین(ع) را بهترین الگو و سرمشق برای جوامع مسلمان دانست و افزود: مردم جامعه و مسلمانان جهان باید با پیروی از منش حضرت علی(ع) در حفظ بیت المال و حفظ حقوق هم نوعان خود کوشا باشند.

این کارشناس مذهبی با بیان حدیثی از پیامبر(ص) تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند "من و علی پدران این امت هستیم" که این حدیث نشان دهنده ارزش و احترامی بیشتر از آنچه که تصور داریم است که باید نسبت به پیامبر و امام علی(ع) داشته باشیم.

حجت الاسلام محمد دوست با بیان اینکه موسس مکتب، اهل بیت پیامبر و حضرت علی هستند خاطرنشان کرد: این امت از ابتدای تولد تا رشد و شکوفایی مدیون پیامبر گرامی اسلام و امام علی(ع) بوده و باید بدانیم مؤسس مکتب اهل بیت نیز هستند.

وی ادامه داد : پدر، شناسنامه هر فردی است و شناسنامه امت اسلامی نیز رسول خدا و امام علی(ع) هستند.

مبلغین و روحانیون باید ابعاد شخصیتی حضرت علی(ع) را به جامعه معرفی کنند

حجت الاسلام مصیب خزاعی، امام جمعه درمیان در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به ولادت حضرت علی(ع) و روز پدر گفت: هر کس به سیره و روش امام علی(ع) عمل کند، می تواند بهترین و واقعی ترین پدر در جامعه باشد

وی ادامه داد: دوست داران، محبین و پیروان امام علی(ع) سعادتمند می شوند و دشمنان و مخالفین حضرت نیز سرنوشتی جز شقاوت و بدبختی پیش رو ندارند .

امام جمعه درمیان، حضرت علی(ع) را الگوی پدران امروز برای تربیت فرزندان صالح برای جامعه دانست و تصریح کرد: بهترین الگو و سیره برای پدران دلسوز و فداکار در جامعه درک سیره و شخصیت حضرت علی(ع) است و اگر روش و سیره آن حضرت سرمشق پدرهای امروز قرار بگیرد، بهترین رابطه بین فرزندان و پدران برقرار می شود.

حجت الاسلام خزاعی با بیان اینکه مبلغین و روحانیون باید ابعاد شخصیتی حضرت علی(ع) را به جامعه معرفی کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری به ابعاد وجودی شخصیت امیر مومنان نیازمندیم وظیفه مبلغان و متولیان فرهنگی بازخوانی بیش از پیش ابعاد شخصیتی حضرت علی(ع) است.

وی ادامه داد: هر اندازه از شخصیت حضرت علی(ع) الگوبرداری شود به همان اندازه از ناهنجاری های اجتماعی جامعه کم خواهد شد بنابراین مبلغین و روحانیت نقش محوریت برای شناساندن شخصیت امام علی(ع) به جامعه دارند.

پدر اولین دوست و سرمشق زندگی است

در روز پدر و روز مرد و ولادت آقا امیرالمومنین(ع) به موازات شادباش چنین ایامی، نیک و پسندیده است که بیش از پیش در اهمیت کلام ائمه اطهار(ع) در باب بایسته های پدر شایسته سخن گفته شود که بی گمان چنین مباحثی می تواند در بهبود سبک زندگی امروزین ما نقش مهمی ایفا کند.

امام صادق(ع) در حدیثی گهربار می فرمایند: " إنَّ خَيرَ مَا وَرَّثَ الآباءُ لِأَبنائِهِم اَلأَدَبُ لاَ المالُ فَإِنَّ المَالَ يَذهَبُ وَ الأَدَبَ يَبقى؛ بهترين چيزى كه پدران براى پسرانشان به ارث مى گذارند، تربيت است نه مال چرا كه مال مى رود و تربيت مى ماند"

انسان همواره برای رسیدن به کمال نیازمند سرمشق و نمونه عینی، قابل اعتماد و متعالی در ابعاد گوناگون است. در دین اسلام کامل ترین الگوهای تربیتی ائمه اطهار هستند و سپس در خانواده اسلامی والدین،به ویژه پدر در راس این قله قرار می‌گیرد که طبق حدیث پیامبر، وی و حضرت علی(ع) پدران امت هستند.

 پدر اولین دوست وسرمشق فرزندان است؛ خیلی از خصوصیات اخلاقی امروز خود را وامدار ژن ‌‌ها که نه بلکه تاثیرات تربیتی هستیم که از پدران خود پذیرفته ایم.

 زمانی این چرخه تربیتی به بالاترین حد تاثیر گذاری خود می‌رسد که پدرنیز پرورش یافته مکتب علی(ع) باشد، هم او که پدر اخلاق بشریت است.

گزارش: مسعود نوفرستی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha