شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی از راه‌اندازی سامانه شفافیت اقتصادی در آستان قدس رضوی، حمایت از ۳ هزار گروه جهادی و اجرای طرح «مشهد بدون گرسنه» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در مراسم سخنرانی نوروزی رهبر معظم انقلاب که در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رجب و اعیاد این ماه و آغاز سال نو شمسی، به برگزاری مراسم اعتکاف در سراسر کشور در این ایام اشاره و ابراز کرد: امروز خیل عظیمی از جوانان در مراسم معنوی اعتکاف در سراسر کشور شرکت کرده‌اند، این جوانان رویش‌های عظیم انقلاب اسلامی هستند.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد آستان قدس رضوی طی سه سال اخیر اشاره و در بخش نخست به تبیین اهمیت و اقدامات انجام شده در حوزه زائر محوری پرداخت و عنوان کرد: توجه به موضوع زائر و زیارت اولین مأموریت آستان قدس رضوی بوده و تمام برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات در این آستان نورانی حول این مهم انجام می‌شود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه در راستای تسهیل زیارت زائران تغییراتی در کالبد حرم مطهر با تأکید بر حفظ معماری و ابنیه انجام شد، عنوان کرد: ما زائر را از مبدأ تا مبدأ تعریف می‌کنیم و خود را برای تسهیل امر زیارت ایشان در تمام این مسیر موظف می‌دانیم، طی سه سال اخیر اقدامات بسیار خوبی در این راستا انجام شده است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به فراهم آوردن شرایط تشرف زائران نیازمند از سراسر کشور به حرم مطهر رضوی، عنوان کرد: طی سه سال گذشته با همکاری بخش‌های مختلف زمینه تشرف بیش از یک میلیون زائر نیازمند زیارت اولی به بارگاه منور امام علی بن موسی الرضا(ع) فراهم شد، زائرانی که به دلیل مشکلات مالی یا تاکنون به مشهد مقدس مشرف نشده بودند و یا از آخرین تشرف آن‌ها سال‌های طولانی گذشته بود.

وی یکی دیگر از اقدامات آستان قدس رضوی در راستای تسهیل زیارت را احداث مراکز اسکان رایگان یا ارزان قیمت برای زائران کم درآمد امام رضا(ع) در مشهد معرفی و ابراز کرد: به برکت تلاش خدام بارگاه منور رضوی پروژه احداث زائر شهر رضوی با ظرفیت اسکان 20 هزار نفر آغاز شد که امروز فاز نخست آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته، همچنین زائر سرای رضوی ایجاد شد تا زائران کم‌درآمد بتوانند از آن استفاده کنند.

 

* احداث صحن رضوان با ظرفیت 300 هزار نفر

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به طرح‌های توسعه حرم رضوی، ابراز کرد: با بررسی‌های انجام شده پروژه احداث مکانی در دستور کار قرار گرفت که بتوان بصورت مسقف و در مواقعی بصورت صحن از آن استفاده کرد، که مقدمات کار برای ساخت صحن رضوان با ظرفیت استفاده همزمان 300 هزار نفر در حرم مطهر آغاز شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خبر از افزایش دو برابری نذورات مردم طی سه سال اخیر داد و گفت: در سه سال گذشته نذورات اهدایی مردم به آستان قدس دو برابر بیشتر شده است، اگه امروز اطعام آستان قدس بیش از 3 برابر شده دلیلش افزایش کمک‌های مردم برای این امر است، در زمینه موقوفات شاهد رشد قابل توجهی بودیم؛ بطوریکه در سال 94 تعداد رقبات وقفی 4 عدد بود اما در سه سال اخیر تعداد رقبات موقوفاتی 82 رقبه بوده است.

 

* افزایش سرمایه اجتماعی آستان قدس

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی کاهش هزینه‌های اجتماعی و افزودن سرمایه‌های اجتماعی را از اولویت‌های آستان قدس دانست و گفت: در این سه سال ما از اقداماتی که هزینه اجتماعی برای آستان قدس داشت، پرهیز کردیم و در عوض برای افزایش سرمایه اجتماعی این آستان کوشیدیم.

وی توجه به موضوع فرهنگ را یکی دیگر از برنامه‌های اصلی آستان قدس خواند و تصریح کرد: در سه سال اخیر بیش از یک میلیون متر مربع به فضای فرهنگی شهر مشهد افزوده شده که این مهم با راه‌اندازی 3 اردوگاه‌ فرهنگی و تربیتی در مشهد محقق شد، اردوگاه امام رضا(ع) ویژه نوجوان پسر، اردوگاه خاتون ویژه استفاده بانوان و اردوگاهی نیز ویژه استفاده دانشجویان سراسر کشور در این مدت احداث شده است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه تا کنون 70 هزار نوجوان پسر از خدمات باغ اردوگاه امام رضا(ع) بهره‌مند شده‌اند، تصریح کرد: همچنین مرکز تربیتی توانا در باغ خوردین تهران برای تربیت مربی افتتاح شده است.

وی با اشاره به اهمیت سوغات زائر به اقدامات آستان قدس در این زمینه اشاره و عنوان کرد: سوغات زائر باید با زیارت متناسب باشد، در این زمینه دو سال کار علمی و مطالعاتی انجام شد و با بازاریان و تولید کنندگان جلسات بسیاری برگزار شد، در این زمینه ما به دنبال تصدی‌گری نیستیم و اصل کار با بخش خصوصی است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به دیگر اقدامات آستان قدس طی سه سال اخیر گفت: برگزاری نشست‌های علمی بین ادیان مختلف، گفت‌وگو با اعتاب مقدسه جهان اسلام، برگزاری هفته فرهنگ رضوی و جشن‌های زیر سایه خورشید، افزایش 8 برابری آموزش قرآن در حرم رضوی و اعزام دو برابری مبلغین از دیگر اقداماتی بوده که انجام شده است.

 

* حمایت از 3 هزار گروه جهادی

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: آستان قدس رضوی تاکنون پشتیبانی از حدود 3 هزار گروه جهادی در سراسر کشور را عهده دار شده است؛ همچنین در حوزه محرومیت‌زدایی در راستای توانمندسازی محرومان تلاش شده در همین زمینه پروژه لایروبی قنوات و اهدای دام سبک در مناطق محروم کشور را آغاز کردیم.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: درحوزه کشاورزی به سمت تولید نهال و بذرهای استراتژیک روی آورده‌ایم در حوزه دارو هم سراغ داروی‌های استراتژیک برای کشور رفتیم.

وی گفت: آستان قدس طی سه سال اخیر در حوادث طبیعی مختلف جزو اولین نهادهایی بوده که برای کمک به مردم وارد میدان شده است، هم اکنون در حادثه سیل مازندران نیز بنیاد کرامت رضوی در حال خدمت رسانی است.

 

* اجرای طرح «مشهد بدون گرسنه»

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: ما اعلام کردیم که در کنار حرم رضوی شایسته نیست کسی گرسنه سر به بالین بگذارد و «مشهد بدون گرسنه» را مطرح کردیم؛ حرکتی توسط عده‌ای از جوانان در مشهد با همکاری آستان قدس آغاز شده و تلاش بر این است تا انشالله در عید امسال کسی در مشهد و اطراف مشهد گرسنه سر به بالین نگذارد.

وی با اعلام خبر راه‌اندازی سامانه شفافیت اقتصادی در آستان قدس رضوی، تصریح کرد: با راه‌اندازی این سامانه تمام فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌های آستان قدس پشت ویترین قرار گرفته و همه می‌توانند جریان مالی شرکت‌های آستان قدس را مشاهده کنند. این اقدام در راستای افزایش اعتماد مردم و ارتقای سرمایه اجتماعی انجام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: در حوزه علمی نیز اقدامات و گام‌های بسیاری خوبی انجام شده است و در چند روز گذشته پردیس خواهران دانشگاه علوم اسلامی رضوی افتتاح شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha