پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مناطق سیل زده در گستان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

رهبری نیروهای مسلح را آتش به اختیار کردند

جانشین فرمانده ناجا گفت: با فرمانی که مقام معظم رهبری صادر کردند تمام نیروهای مسلح برای کمک رسانی به مناطق سیل زده استان های مازندران و گلستان آتش به اختیار شدند.وی گفت که با فرمانی که مقام معظم رهبری به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صادر کرد در مدت زمان کوتاه تمام نیروهای مسلح بسیج شده اند تا به مردم استان های گلستان و مازندران کمک رسانی شود.سردار سلیمانی تاکید کرد: با بسیج همه امکانات و نیروهای مسلح نسبت به تخلیه آب ها در منازل اقدام خواهیم کرد تا در بارندگی چند روز آینده از اتفاقات احتمالی جلوگیری شود .بارش باران و برف که در واپسین روزهای سال 97 وارد استان شد، به دلیل شدت و میزان بالای بارندگی ، منجر به ایجاد سیلاب در مناطق مرکزی و شرقی استان شد و 12 شهرستان از جمله ، ساری ، نکا ، بهشهر ، بابل، قائمشهر ، جویبار و سیمرغ را در گیر کرد.

 

خطر از بیخ‌ گوش بلندترین برج آجری جهان گذشت

با فروکش کردن سیل در شهر گنبد قابوس، خطر از برج آجری هزار ساله، فاصله گرفت.همزمان با وقوع سیل در استان گلستان، برج قابوس چند روزی در محاصره آب قرار داشت. با این حال مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان اطمینان داد که این برج در معرض تخریب قرار ندارد. ابراهیم کریمی با ارسال تصاویر تازه‌ای از وضعیت این برج، از فروکش کردن آب در حریم برج گنبد قابوس خبر داد.برج قابوس یا گنبد کاووس، بنایی با قدمت بیش از ۱۰۰۰ سال است که با ارتفاع ۵۵ متر (ساختمان)، با احتساب بلندی ۱۵ متری تپه که پای بست آن را به ۷۰ متر رسانده، بلندترین برج آجری جهان لقب گرفته است. این برج که در سال ۱۳۹۱ در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است، یکی از بی‌نظیرترین یادمان‌های معماری دوره اسلامی است که در سه کیلومتری شهر قدیم جرجان مرکز حکومت آل‌زیار بنا شده است. این برج هر سال، نوروز رکورددار جذب گردشگر در استان گلستان بوده است.

 

کرمان نفیس ترین پته جهان را از آن خود کرد

سرپرست اوقاف و امور خیریه ماهان از نگهداری نفیس ترین و منحصر به فردترین پته دنیا با 100 سال قدمت در موزه مقبره شاه نعمت الله ولی ماهان در استان کرمان خبر داد و گفت: گردشگران و مسافران نوروزی می توانند از این پته بازدید کنند. وی با اشاره به راه اندازی موزه مقبره شاه نعمت الله ولی تصریح کرد: بیش از 150 اثر نفیس و ارزنده از جمله نفیس ترین و ارزشمندترین پته جهان در این موزه نگهداری می شود.سرپرست اوقاف و امور خیریه ماهان تصریح کرد: این پته یک اثر هنری استثنایی است که بنا به روایتی حدود یکصد سال قبل توسط هشت دختر جوان طی مدت 16 سال دوخته و وقف مقبره شده است.مرتضوی بیان داشت: نگهداری از چندین پته اهدایی عهد قاجاریه و قرآن خطی مربوط دوران تیموریان و تعدادی اشیای عتیقه ارزشمند قدیمی از جمله اشیای این موزه است. شهر ماهان یکی از مناطق خوش‌ آب‌ و هوای استان کرمان است که در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهر کرمان و در دامنه‌ کوه ‌های جوپار و پلوار قرار دارد.این شهر با توجه به جاذبه ‌های تاریخی فراوانش و آب و هوایی که با تمامی نواحی اطرافش متفاوت است، از مقاصد گردشگری مهم در استان کرمان به شمار می ‌رود.

 

بالاترین مقام کلیسای شیلی هم استعفا داد

در پی افشای آزار گسترده کودکان در کلیسای شیلی، تاکنون چندین مقام این نهاد در شیلی استعفا داده‌اند. حالا بالاترین مقام کلیسای شیلی یعنی کاردینال سانتیاگو نیز استعفای خود را تقدیم پاپ کرده است. واتیکان اعلام کرده پاپ فرانسیس استعفای ریکاردو ازاتی را پذیرفته است. ازاتی متهم به مخفی‌کاری در چندین فقره آزار جنسی کودکان به دست اعضای کلیسای شیلی است.استعفای کاردینال پایتخت شیلی درحالی پذیرفته می‌شود که تاکنون ۶ مقام کلیسای این کشور به خاطر درگیر بودن در آزارهای جنسی از مقام خود کناره‌گیری کرده‌اند.

 

گردشگری رکورد اقامت شبانه را شکست

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به رونق گردشگری در نوروز امسال گفت: براساس آمارها، 17 میلیون نفر شب اقامت از 28 اسفند 97 تا سوم فروردین 98 در کشور ثبت شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21درصد رشد نشان می دهد. معاون رئیس جمهوری در ادامه این بازدید گفت: در سال 97 تمرکز بر این بود که گردشگری غرب کشور رونق یابد چرا که این نقطه کشور دارای ظرفیت ها و جاذبه های بی نظیری است و آمارهای نوروز 98 نیز نشان می دهد که بسیاری از گردشگران به سمت غرب کشور سفر کرده اند.

 

تاریخ به آناهیتا روی آورد

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: معبد آناهیتا یک مرکز تاریخی ارزشمند در کشور است و این قول را به مردم کنگاور می دهم تا اقدامات مرمت و بازسازی این معبد انجام شود. برخی مورخان معبد آناهیتا را معبدی برای الهه آناهیتا دانسته اند. آناهیتا به معنای پاک و دور از آلودگی در اعتقاد ایرانیان باستان الهه آب، فرشته نگهبان چشمه‌ها و باران و همچنین نماد باروری، عشق و دوستی بوده است. برخی دیگر از محققان به تبعیت از نوشته های مورخین ایرانی و عرب سده سوم ه.ق به بعد، این بنا را کاخی ناتمام برای خسرو پرویز معرفی کرده اند. عده ای نیز زمان ساخت آن را به اواخر سده سوم و آغاز سده دوم ق.م و عده دیگر به سده اول ق.م نسبت می دهند.سیف الله کامبخش فرد، کاوشگر بنا، آن را به سه دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی نسبت می دهد و مسعود آذرنوش کاوشگر دیگر بنا، آن را کاخ ناتمامی از خسرو پرویز در اواخر دوره ساسانی می داند.این بنا بر روی تپه‌ای با ارتفاع 32 متر و در ابعاد 209 متر در 224 مترساخته شده است. ارتفاع ستون های این بنا نسبت به قطر آنها سه به یک است و این باعث شده در میان تمام معابد دنیا بی نظیر و منحصر به فرد باشد. معبد آناهیتا بزرگترین تک بنای سنگی کشور است.استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 32 شهر و 2 هزار و 600 روستا است.در استان کرمانشاه تاکنون بیش از چهار هزار اثر تاریخی شناسایی شده که 2 هزار و 200 اثر آن ثبت ملی شده است.کتیبه و سنگ نوشته داریوش هخامنشی در بیستون تنها اثر جهانی ثبت شده استان کرمانشاه است.

 

ایران در حراج کریستیز خوش درخشید

هنرمندان ایرانی در بیست و پنجمین دوره از حراج کریستیز خاورمیانه موفق شدند با مجموع فروش یک میلیون و 155 هزار دلار، حدود 31 درصد از کل فروش این دوره از حراج را کسب کنند. بیست و پنجمین دوره از حراج کریستیز با عنوان «هنر مدرن و معاصر خاورمیانه» با عرضه 85 اثر از هنرمندان ایران، لبنان، عراق، سوریه، مصر، امارات، عربستان، فلسطین، الجزایر و عمان در هتل الجمیرا دوبی برگزار شد. در این دوره از حراج کریستیز، هنرمندان ایرانی، حدود 31 درصد از مجموع فروش این دوره را به خود اختصاص دادند که در دوره قبلی این حراج، 40 درصد از فروش کل حراج در اختیار هنرمندان ایرانی بود. در بیست و پنجمین دوره از حراج هنری کریستیز دبی 85 عنوان اثر از 10 کشور غرب آسیا (خاورمیانه) عرضه شدند که بیشترین آثار به هنرمندان ایران با 19 اثر اختصاص داشت و در رتبه‌های بعدی به ترتیب لبنان با 18 اثر، مصر با 16 اثر، سوریه با 13 اثر، عراق 8 اثر، فلسطین 7 اثر و کشورهای امارات، عمان، عربستان و الجزایر با یک اثر در این حراج حضور داشتند. موسسه کریستیز حراج ساعت را نیز برگزار کرد و 176 ساعت در این حراجی به فروش رسید که گران ترین ساعت این حراجی با قیمت 711 هزار دلار به فروش رسید.

 

کرمانشاه برای بوم گردی جهانی 2020 خیز برداشت

استاندار کرمانشاه تقاضای این استان برای میزبانی جشنواره جهانی بوم گردی' گردشگری روستایی و عشایری جهان که در سال 2020 به ایران داده شده را به رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد. وی در پایان یکی از اولویت های مهم استانداری در بحث اشتغال توجه به بحث رونق گردشگری و زیرساخت های آن دانست و از رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور خواست پیگیر ثبت جهانی شدن منطقه اورامانات و تاق بستان استان کرمانشاه شود.وجود چهار هزار و 200 اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و ... از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت ساکن در 2 هزار و 600 روستا و 34 شهر دارد.

 

آیات عظام تقلید درب وجوهات را برای سیل زدگان باز کردند

آیت الله العظمی «حسین نوری همدانی» از مراجع معظم تقلید با صدور بیانیه ای از مردم و دولت خواستند به مسئله "سیل مازندران و گلستان" رسیدگی کنند.ایشان همچنین در این بیانیه، به مقلدین خود اجازه دادند یک سوم از وجوهات شرعی خود را به این امر اختصاص دهند.متن پیام آیت الله العظمی نوری همدانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حادثه سیل اخیر در استان های گلستان و مازندران موجب تأسف گردیده است.مسئولان محترم نسبت به حل مشکلات مردم آن منطقه همت خود را به کار گرفته و سعی خود را برای التیام وضعیت پیش آمده انجام دهند.مردم با محبت ایران اسلامی نیز در حد توان به کمک مردم منطقه بشتابند.همچنین مقلدین محترم اینجانب مجاز هستند که یک سوم از وجوهات شرعی را به این امر اختصاص دهند.توفیق همگان را از خداوند متعال مسئلت مینمایم.حضرت آیت الله مکارم نیز چنین اجازه ای به مقلدین خود داده اند.

 

ظریف پاسخ آمریکا را با تورات داد

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به خوش خدمتی وزیر امور خارجه آمریکا به صهیونیست‌ها، یادآوری کرد: ایرانی‌ها یهودیان را از بردگی و نسل‌کشی نجات دادند.«محمد جواد ظریف» در پی اظهارات پمپئو وزیر خارجه آمریکا که گفته بود «ترامپ را خدا فرستاده تا رژیم صهیونیستی را از شر ایران نجات دهد» در پاسخ محکم به خوش خدمتی او به صهیونیست‌ها در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ایرانی‌ها یهودیان را از بردگی و نسل کشی نجات دادند.در این پست توئیتری آمده است:«حتی تورات را هم تحریف کردند تا در خدمت ایران هراسی درآید. اما آنچه واقعا تورات می‌گوید این است:- پادشاه ایرانی، یهودیان را از بردگی در بابل رهانید.- دیگر پادشاه ایرانی، یهودیان را از نسل کشی نجات داد.- طراحان نسل کشی از سوی اهالی نقب و نه ایران تشویق شدند.- پادشاه ایران تنها خارجی است که از او به عنوان مسیح یاد شد.»

 

نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی پایان یافت

نشست فوق‌العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی که در سطح وزرای خارجه این سازمان صبح روز جمعه در استانبول آغاز شده بود، با صدور بیانیه‌ای با محور مبارزه بین‌المللی با اسلام هراسی پایان یافت.موارد مهمی که در این بیانیه ۲۰ ماده‌ای ذکر شده‌اند، بدین شرح است:از دولت نیوزیلند جهت محکوم کردن حملات تروریستی و موضع مثبت نخست وزیر این کشور در قبال مسلمانان قدردانی و ابراز همدردی تمامی اقشار جامعه نیوزیلند با مسلمانان را تحسین می‌کنیم.از دولت نیوزیلند در بررسی شفاف و جامع حمله تروریستی در این کشور که بر اساس مانیفست ناسالم تروریست‌ها به طور حرفه‌ای و سازمان یافته و با حمایت محافل شیطانی صورت گرفته است، حمایت می‌کنیم.کشورهایی که دارای جمعیت مسلمان و اقلیت‌های مذهبی و پناهجو هستند را به اجتناب از سیاست‌های مرتبط با تروریسم اسلامی، افراط گرایی و همچنین اظهارات مشابه فرا می‌خوانیم.رویکردی که مسلمانان عادی را مجرم و آنها را با اقدامات افراط گرایی و تروریسم مرتبط می‌داند، نمی‌پذیریم.کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و شورای اتحادیه اروپا را برای تشکیل یک مرکز جهت دیده‌بانی و تهیه گزارش از موارد خشونت، دین ستیزی و دشمنی فرا می‌خوانیم.سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای بین‌المللی را به نامگذاری ۱۵ مارس به عنوان روز جهانی همبستگی برای مقابله با اسلام هراسی فرا می‌خوانیم.

 

دادسرای ویژه روحانیت به شایعه سازان هشدار داد

یک منبع آگاه در دادسرای ویژه روحانیت قم با تکذیب ادعاهای گزاف انتسابی به این مرجع قضایی در فضای مجازی توسط عوامل حلقه منحرف وابسته به یک مدعی استاد اخلاق و عرفان، تصریح کرد: بدیهی است تنظیم کنندگان و انتشار دهندگان این ادعاهای کذب قابل تعقیب کیفری می باشند.یادآور می شود که عوامل مجازی این حلقه منحرف طی روز گذشته با ادبیاتی مشابه رسانه های ضد انقلاب به دادگاه ویژه روحانیت هجمه کرده بودند.لازم به ذکر است، دادگاه ویژه روحانیت و دیگر نهادهای قانونی در برخورد با مدعیان دروغین تا کنون خویشتن داری خود را حفظ کرده است.

 

سنجار قبرستان گور های دسته‌جمعی عراق شد

نیروهای عراقی بار دیگر گورهای دسته جمعی جدیدی از قربانیان تروریسم تکفیری در این کشور را کشف کردند.بر اساس این گزارش، نظامیان عراقی ۷۶ گور دسته‌جمعی از اجساد قربانیان داعش در «سنجار» عراق را کشف کردند.رسانه‌های عراقی اعلام کردند که اجساد یافت شده در گورهای دسته جمعی در سنجار متعلق به جمعی از ایزدی ها است که پیشتر توسط داعش کشته شدند.گفتنی است، تروریست‌های تکفیری داعش از زمان ورود به خاک عراق هزاران تَن از ایزدی‌ها را به خاک و خون کشیدند.

 

مافیا موسیقی را هم فلج کرد

علی‌اکبر مرادی، آهنگساز و نوازنده پیشکسوت تنبور، درباره رعایت نشدن قانون کپی‌رایت در ایران گفت: رعایت نشدن این قانون از همه بیشتر باعث متضرر شدن هنرمندان می‌شود که بارها به‌ آن اعتراض کرده‌اند، اما نتیجه‌ای در پی نداشته است. در شرایط فعلی نیز با توجه به مشکلات عدیده‌ای که در جامعه وجود دارد، هم و غم اکثر هنرمندان این است که از نظر اقتصادی بتوانند منبع درآمدی داشته باشند.وی افزود: علاوه بر مشکل کپی‌رایت، عبور از فیلتر‌های چندگانه یکی از مشکلاتی است که در حوزه موسیقی وجود دارد تا یک اثر مورد تأیید افرادی قرار گیرد که برخی از آن‌ها هیچ تخصصی در این زمینه ندارند و نتیجه‌اش هم ارائه آثار بسیار بی‌کیفیتی است که گاهی نمونه آن از صدا و سیما پخش می‌شود و این همان موسیقی‌ای هست که نباید باشد.وی با اشاره به وجود مافیا در حوزه موسیقی گفت: عامل اصلی رعایت نشدن حقوق هنرمندان این است که متأسفانه نهادی که باید از موسیقی حمایت کند، نقش خود را به خوبی ایفا نمی‌کند و با وجود مافیا در موسیقی عده‌ای دور هم جمع می‌شوند و آثار ساده و بی‌کیفیت ارائه می‌دهند. مردم هم که از نظر اقتصادی در شرایط سختی به سر می‌برند ترجیح می‌دهند تا به جای اینکه با صرف هزینه زیاد در یک کنسرت موسیقی سنتی شرکت کنند، در کنسرتی شرکت کنند که بیشتر هیجان داشته باشد و سرخوش باشند و این گونه موسیقی سنتی به ورطه نابودی کشیده می‌شود.

 

محلات هلند گردشگری ایران را از آن خود کرد

شهرستان محلات با وسعت قریب به ۲ هزار کیلومتر در جنوب شرقی استان مرکزی و در مجاورت شهرهایی چون دلیجان، اراک و خمین و استان اصفهان واقع است. بی‌شک مهم‌ترین عامل جذب گردشگران به این شهرستان، قدمت تاریخی و طبیعت بکر این منطقه است. محلات به دلیل قرارگیری در منطقه خاص جغرافیایی یکی از خوش آب و هوا‌ترین مناطق ایران است و هر روز می‌توان در آن شاهد منظره‌ای جدید و آسمانی آبی بود. در ابتدای ورود به محلات چنار‌های سر به فلک کشیده‌ای که دور خیابان قد علم کردند توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.گلخانه‌های متعدد در این شهر موجب کسب عنوان پرچمداری تولید گل و گیاه در کشور شده است. این گلخانه‌ها در تمامی فصول میزبان گردشگران هستند، شهرستان محلات به دلیل وجود نعمات خدادادی همچون معادن سنگ نامی آشنا برای فعالان این حوزه است. معادن تراورتن محلات رتبه اول را از نظر کیفیت و کمیت در خاورمیانه داراست، چشمه‌های آب گرم نیز هر ساله تعداد زیادی از گردشگران سلامت را راهی محلات می‌کند. آتشکده آتشکوه یکی از بناهای بجای مانده از دوران باستان در شهرستان محلات است، آتشکوه روستایی خوش آب و هوا است که به واسطه قرار‌گیری آتشکده به جای مانده از دوران ساسانی مورد توجه است. این آتشکده آوازه‌ای جهانی دارد زیرا یکی از برترین آتشکده‌های زرتشتیان در کل دنیاست و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.شهرستان محلات در دوران هخامنشیان بخشی از ایالت ماد بوده است. در این دوران از محلات با نام «ورکان» یا «ریوکان» یاد شده است، آثار تاریخی همچون آتشکده آتشکوه در محلات، ستون‌های باستانی در روستای خورهه و بنای تاریخی میل میلونه در نیم‌ور نشان می‌دهند این منطقه در همه دوران مورد توجه بوده است. همچنین این شهرستان جاذبه‌هایی همچون منطقه‌های حفاظت شده هفتاد قله و موته، یخچال طبیعی نیم‌ور، منطقه تاریخی میل میلونه، سد ساسانی نیم ور و پل قدیمی روستای نخجیروان نیز دارد که برای درک بهتر آن‌ها باید به این دیار سفر کرد.سوغات شهرستان محلات حلوا ارده و شکری، عسل، نان پرکوفت، گل و گیاه و تریکو و گیوه نیز از صنایع دستی این شهر به شمار می‌رود.

 

رهبر انقلاب برای همدردی با شمال کشور پیام دادند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی با ابراز تأسف عمیق از خسارات وارده، بر کمکهای مردمی و ورود دستگاههای عمومی به امداد مردم آسیب دیده تأکید کردند. رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت سیل ویرانگر در گلستان و مازندران فرمودند: کمکهای مردمی و ورود دستگاههای عمومی به امداد مردم وظیفه‌ای مهم است.متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسمه تعالی

حادثه‌ی سیل ویرانگر در استانهای گلستان و مازندران که خسارتهای سنگین به خانه‌ها و مزارع وارد ساخته و لطمه‌ی سختی به شهرها و روستاها بویژه آق‌قلا وارد ساخته است موجب تأسف و تأثر عمیق اینجانب شد. کمک‌های مردمی و ورود دستگاههای عمومی به عرصه‌ی امداد و جبران خسارتها وظیفه‌ی مهمی است که می‌تواند گوشه‌ای از آلام آن مردم عزیز را برطرف کند.مردم عزیز خوزستان نیز همچنان درگیر بسیاری از مشکلات ناشی از سیل چندی پیش می‌باشند. همه وظیفه داریم به کمک سیل‌زدگان در همه‌ی استانهای کشور بشتابیم. خداوند متعال به مردم عزیز ما بویژه کسانی که در معرض این امتحانات دشوار قرار دارند صبر دهد و با لطف خود سختی‌ها را جبران فرماید.

 

کاغذ صدای ناشران را درآورد

ناشران در این نامه تنها راه حل‌شدن بحران کاغذ را خودکفایی در تولید این محصول اساسی دانسته و عمل به فرمایش‌های مقام معظم رهبری را در این خصوص به هیئت دولت یادآوری کرده‌اند.صنف ناشران و تشکل‌های نشر در نامه‌ای خطاب به مسئولان دولتی خواستار حل مُجدانۀ بحران کاغذ شدند.در آخرین روزهای سال ۹۷ بحران کاغذ همچنان اصلی‌ترین دغدغۀ ناشران است. بحرانی که شدت‌گرفتن آن در هفته‌های اخیر موجب تکاپوی بیشتر ناشران برای حل این مشکل شده است. در پی حل‌نشدن این بحران و افزایش بی‌رویۀ قیمت کاغذ، صنف ناشران با همفکری تشکل‌های نشر در نامه‌ای از مسئولان دولتی خواستار پیگیری جدی برای حل معضل کمبود و گرانی کاغذ شدند و از دولت برای اهتمام در تولید ملی کاغذ و داخلی‌شدن آن مطالبه کردند.ناشران در این نامه تنها راه حل‌شدن بحران کاغذ را خودکفایی در تولید این محصول اساسی دانسته و عمل به فرمایش‌های مقام معظم رهبری را در این خصوص به هیئت دولت یادآوری کرده‌اند.ناشران در نامه خود این مفاد را خواستار شدند: ممانعت جدی دولت از خام‌فروشی کارخانه‌های تولید کاغذ و الزام آن‌ها برای تولید کاغذ مورد نیاز داخل؛ تسهیل شرایط تولید کاغذ مرغوب داخلی و انجام حمایت‌های مؤثر اقتصادی از کارخانه‌های تولید کاغذ؛ تکمیل فوری و راه‌اندازی کارخانجات و پروژه‌های نیمه‌تمام تولید کاغذ داخلی؛ سرمایه‌گذاری ویژۀ دولت برای انتقال دانش، فناوری، و صنعت تولید کاغذ بر پایۀ تفالۀ نیشکر.

 

سپاه برای نجات آق‌قلا دست به انفجار زد

سردار شریف از اجرای موفق عملیات انفجار و ایجاد شکاف برای رهاسازی آب شمال شهر آق قلا درخط ریل راه آهن به سمت مزارع و دشت ها که منجر به برقراری ارتباط این شهر با روستاهای شمال آن شد توسط یگان مهندسی نیروی زمینی سپاه خبر داد. سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف تصریح کرد : نیروهای گردان مهندسی و تخریب حضرت ابوالفضل (ع) گروه مهندسی 45 جواد الائمه(ع) نیروی زمینی سپاه به گونه ای تخصصی و حرفه‌ای عمل کردند که هیچ آسیبی به خطوط ریلی وارد نگردید و با رهاسازی آب انباشت شده در منطقه شهر آق قلا تدریجا با شرایط بهتری مواجه و عملیات خدمت‌رسانی نیروهای امدادی نیز با سهولت ادامه خواهد یافت.سخنگوی سپاه خاطرنشان کرد : با اجرای این عملیات و فروکش کردن حجم آب، ارتباط شهر آق‌قلا با روستاهای شمال این شهر برقرار می‌شود.سردار شریف با بیان اینکه این اقدام سپاه موجبات خرسندی و خوشحالی مردم آق قلا به ویژه ساکنین روستاهای شمال این شهر ونیز قدردانی علمای اهل تسنن را در پی داشته است ،گفت: برغم برخی شایعات در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مبنی بر اینکه این اقدام منجر به زیر آب رفتن گمیشان می‌شود، باید تصریح کرد؛ عملیات گروه مهندسی سپاه در منطقه هیچ تاثیری در روند سیلاب گمیشان ندارد.

 

سوئد برای اسلام زنجیره انسانی تشکیل داد

مردم سوئد در واکنش به حادثه تروریستی نیوزیلند، در استکهلم پایتخت این کشور دیروز اطراف مسجدی که مسلمانان نماز جمعه اقامه می کردند، زنجیره انسانی تشکیل دادند.آنان هدف از این کار نمادین را، در آرامش انجام دادن کار عبادی مسلمانان معرفی کردند.در این زنجیره انسانی که «آماندا لیندا» وزیر فرهنگ سوئد نیز شرکت کرده بود، گفت: اینکه تعداد زیادی از مردم سوئد در این برنامه شرکت کرده اند، من را خیلی خوشحال کرد.وی افزود: شرکت کنندگان در این زنجیره انسانی، در کنار محکوم کردن حمله تروریستی نیوزیلند، در برابر نژادپرستی و اسلام هراسی هستند و مخالف هر نوع تروریسم در جهان هستیم.

 

تپه‌ باستانی 6000 ساله تاریخ نقده را قرن ها عقب تر برد

تپه باستانی حسنلو یکی از مهمترین اماکن باستانی و تاریخی ایران و جهان به شمار می رود و باستان شناسان ایرانی و خارجی قدمت آن را حدود ۸۰۰ تا ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد تخمین زده‌اند؛ حدس دیگر آن است که آثار مربوط به ویرانه‌های تپه حسنلو در ۷۰۰ یا ۶۵۰ سال قبل از میلاد به آتش کشیده شده است.شناسایی و حفاری این تپه باستانی در سال ۱۳۱۳ صورت گرفت و در سال ،۱۳۳۶ کاوش علمی و تخصصی تپه باستانی حسنلو را هیأت حفاری و کاوش مشترک ایرانی - آمریکایی آغاز کرد و در این حفاری و کاوش، از خرابه ها شهر، دژی از زیر خاک بیرون آمد که به عقیده باستان شناسان متعلق به قوم ماننا ست. قدمت دوره ابتدایی و سنگی تپه حسنلو به عقیده دکتر رابرت دایسون، باستان شناس آمریکایی و سرپرست هیأت حفرای تپه حسنلو، به ۶ هزار سال قبل از میلاد برمی گردد. تاریخ تقریبی سکونت اول به حدود هزاره ششم قبل از میلاد می رسد و دورانی را شامل می شود که تپه حسنلو زیاد مورد توجه نبود. در این دوره ها، به بناهای خشتی گلی و سنگی برخورد شده است.از دوره چهارم سکونت در تپه حسنلو، یعنی در هنگام آتش سوزی بزرگ، تا دوره هفتم سکونت، آثار ساختمانی به دست آمده است که دلالت بر سکونت در این تپه دارد.دوره چهارم حسنلو مهمترین دوره فرهنگی این دوره است. مهمترین اثر مکشوفه تپه باستانی حسنلو که اهمیت ویژه ای در جهان و باستان شناسی دارد، جام طلایی حسنلو است. وزن این جام ۹۵۰ گرم، بلندای آن ۲۱ سانتیمتر، قطر آن ۲۵ سانتیمتر و محیط لبه آن ۶۱ سانتیمتر است و در موزه ایران باستان تهران نگهداری می شود. این کشف در تاریخ باستان شناسی ایران و در جهان یکی از مهمترین اکتشافات علمی و از نادرترین آثار تاریخی دینی و هنری دنیای باستان شناسی به شمار می رود.این جام اثر کاملاً خیره کننده ای است؛ زیرا بیش از حد ظریف کاری داشته و فاقد ترکیب مجلل است. قدمت جام طلایی کشف شده از تپه حسنلو در حدود ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است.

 

نویسنده سوئدی تیرِ خلاص را به خواننده‌های تنبل زد

رمان «تصرف عدوانی» از آن دست آثاری است که برای خواندنش باید حوصله خرج کنید و اثری نیست که در چند صفحه اول شما را گرفتار کند ولی مطمئن باشید نویسنده سوئدی آن، یک‌جایی در طول ۱۷۰ صفحه از اثرش تیر خلاص را به شما خواهد زد.کتاب می‌تواند دایره گسترده‌ای از مخاطبان را با خود درگیر کند و آنها را به تأمل در روابط و نوع مواجهه آنها با انسان‌ها دعوت کند. کاوش در پسِ‌پشت ذهن انسان در مواقعی مانند دوری از معشوق یا حین فکر کردن به کسی که دوستش داریم، کاری است که «تصرف عدوانی» می‌کند و آن‌چیزی که در این کتاب می‌بینیم تصویری است از انسان در یک موقعیت انسانی!هرچند که «تصرف عدوانی» بر پایه یک رابطه شکل می‌گیرد که این از اصول اولیه پیرنگ است ولی خیلی رابطه در کانون قصه نیست بلکه کاوش در حالات انسان مسئله آن است و به خوبی خواننده در این کاوش شریک می‌شود.این رمان همانطور که بالاتر هم اشاره شد اثری است که خواننده را غافلگیر می‌کند و پیشنهادی جدی برای کسانی است که به ادبیات متفاوت علاقه دارند. اثری که به قول دوست کتابفروشم خیلی سریع می‌توان خواند ولی مدت زیادی می‌توان با جملات آن در بحر تفکر و تماشای خویش غرق شد.

 

«هفت‌خان رستم» رایگان شد

نمایش «هفت خان رستم» نَقلی برای کودکان که تلفیقی از هنر نقالی، موسیقی و نمایش است، در روزهای چهارم و پنجم فروردین به صورت رایگان برای مردم اجرا خواهد شد.موسیقی _ نمایش «هفت خان رستم» نَقلی برای کودکان، به کارگردانی بهاره جهاندوست در ویژه برنامه‌های عید نوروز منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد تهران به صورت رایگان برای مردم اجرا خواهد شد.جهاندوست با اعلام این خبر بیان کرد: این نمایش اسفندماه گذشته در پردیس تئاتر شهرزاد تهران به مدت سه روز روی صحنه رفت که با استقبال مخاطبان مواجه شد و بنا به درخواست مخاطبان و با همکاری مؤسسه توسعه هنرهای معاصر، تصمیم گرفتیم که موسیقی نمایش «هفت‌خان رستم» را با همان کیفیت و ترکیب هنرمندان برای عموم مردم در منطقه گردشگری عباس آباد (بوستان نوروز و آب و آتش) در تاریخ چهارم و پنجم فروردین، ساعت ۱۷ اجرا کنیم که حضور در این اجرای میدانی نیز رایگان است.در این نمایش ۲۳ هنرمند کودک و نوجوان در سه بخش نقالی، موسیقی و نقاشی، قصه «هفت خان رستم» را روایت خواهند کرد.این اجرا پنجمین اثر نمایشی این کارگردان در حوزه شاهنامه و نقالی است و مهم‌ترین ویژگی آن به گفته خودش بازنویسی طومار داستان «هفت خان رستم» از روی طومارهای معتبر نقالان با سابقه برای کودکان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمدتقی IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
    0 0
    خدوندا کلیه نیروهای مسلح رامشمول دعاهای حضردت سجاد قراربده چون واقعا خادمان بی منت و بی ادعا و پاک هسند ودر شادی و غم در کنار مردم هستند خدایا به حرمت رسول ا.... به ابروی فاطمه زهرا به شجاعت مولی ودر اخر به عزت خودت محا فظ شان فرما امین یا رب العا لمین