جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امدادرسانی بالگرد هلال احمر به سیل زدگان خوزستان

حوزه/ کار تخلیه بیش از یک‌تن آب‌معدنی و نان با تلاش مردم و کمک گروه خبری و البته تلاش جانانه گروه پرواز، به‌سرعت انجام گرفت و در میان تشکر مردان و نگاه‌های محبت‌آمیز زنان روستا، کمتر از ۲۰ دقیقه بعد از فرود، هلیکوپتر امداد دوباره به پرواز درآمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با ورود حجم عظیم آب از رودخانه‌های کارون، دز و کرخه به استان خوزستان، بیش از 250 روستا و برخی مناطق شهری در محاصره آب قرار گرفته‌اند، به‌گونه‌ای که دسترسی زمینی و امدادرسانی از طریق مسیر خاکی به اکثر مناطق ناممکن شده است.

در این شرایط، تنها راه دسترسی به مناطق بحران‌زده و انتقال مواد غذایی و دارویی، امدادرسانی از طریق هواست که در این عرصه، امداد هوایی هلال احمر همیشه آماده به خدمت و فعال است.

امداد هوایی هلال احمر، به‌صورت روزانه، در پروازهای متعدد، آب، مواد غذایی و لوازم بهداشتی را به مناطق سیل‌زده می‌رساند.

گروه خبری خبرگزاری «حوزه» در خوزستان، در یک روز کاری، همراه یکی از ۷ گروه پروازی حاضر در «پایگاه امداد هوایی جمعیت هلال احمر خوزستان» شد و علاوه بر تصویربرداری، از نزدیک شاهد تلاش و خدمت‌رسانی نیروهای از خود گذشته هلال احمر شد.

در یکی از پروازهای امروز که گروه خبری خبرگزاری «حوزه» با آن همراه بود، قریب به ۲ تن آب‌معدنی، نان و مواد غذایی در روستاهای تابعه شهر شوش تقسیم شد.

توزیع اقلام ضروری به صورت هوایی میان ۳۱ روستای سیل زده

در اطراف شهرستان شهر شوش و میان دو رودخانه کرخه و کارون، بیش از ۱۲۰ روستا وجود دارد که از این تعداد، ۳۸ روستا درگیر سیل و آب گرفتگی و یا در محاصره کامل آب هستند و نیروهای هلال احمر به‌صورت روزانه، مایحتاج اولیه اهالی این روستا را با تلاش و سختی فراوان به دست مردم سیل‌زده می‌رسانند.

در این سفر هوایی، ابتدا آب، نان و بخشی از مواد غذایی در روستای سن کریم شاوور تحویل موکب داران محلی و نیروهای مردمی شد تا از آنجا توسط قایق‌های نیروی دریایی سپاه، به روستاهای در محاصره آب، همچون سید عباس، مزرعه، شلیغم، غشه، سعید ثامر، الهایی برسد.

در هنگام فرود در این روستا، مردم محلی برای تحویل گرفتن آب و غذا به نزدیکی محل فرود بالگرد تجمع کرده بودند و در لحظات پایانی فرود، تراکتوری که برای حمل کمک‌ها به محل آمده بود، وارد محدوده خطر شده و اگر نبود واکنش سریع و به موقع مهندس پرواز که تقریباً قبل از فرود کامل پایین پریده و مانع ادامه حرکت تراکتور به سمت هلیکوپتر شد، ممکن بود حادثه و ای‌بسا فاجعه‌ای بزرگ در آنجا رخ بدهد.

کار تخلیه بیش از یک‌تن آب‌معدنی و نان با تلاش مردم و کمک گروه خبری و البته تلاش جانانه گروه پرواز، به‌سرعت انجام گرفت و در میان تشکر مردان و نگاه‌های محبت‌آمیز زنان روستا، کمتر از ۲۰ دقیقه بعد از فرود، هلیکوپتر امداد دوباره به پرواز درآمد.

در مرحله بعد، هلیکوپتر در زمین چمن ورزشگاه شهرستان شوش به زمین نشست و بنا بود برای نماز و نهار در آنجا توقفی کوتاه داشته باشد!

اما تنها پس از گذشت چند دقیقه از بیرون آمدن خلبان از کابین، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری، و نمایندگان مجلس شوش و شوشتر-گتوند، آقایان نوری و گیلانی، به جهت بازدید و اطلاع از وضعیت روستاهای سیل‌زده، پای هلیکوپتر حاضر شدند و با هماهنگی مسئول هلال احمر شوش، گروه پروازی بدون استراحت، مجدداً آماده پرواز می‌شوند.

مینی بوس هوایی!

دو نماینده مجلس و فرماندار حتی اگر مسئول دفتر و یا معاونشان را هم حساب کنید، نهایتاً ۶ نفر می‌شوند! سه نفر هم فیلم‌بردار و خبرنگار همراهشان بود، که جمعاً می‌شود ۹ نفر! اما در عمل ناگهان بیش از ۱۵ نفر در هلیکوپتر امداد! جمع می‌شوند که مشخص نیست بناست آن بالا چه کار مهمی انجام بدهند! بالگردی که بناست آب و غذای مردم را به نقاط صعب‌العبور و غیرقابل‌دسترس ببرد، به ناگاه تبدیل به یک اتوبوس هوایی می‌شود!

در هر سفر هوایی، خلبان، مسئول پرواز است و هر مسئولی در هر جایگاهی که باشد در طی سفر هوایی، باید به دستورات خلبان توجه کند؛ به همین دلیل خلبان بالا می‌آید و پس از توضیح پیرامون وضعیت منطقه و تلاش نیروهای هلال احمر، نکته‌ای را مؤدبانه توضیح می‌دهد و تعداد نفرات را کنترل می‌کند.

اما نکته جالب این است که هیچ‌گاه دیواری کوتاه‌تر از دیوار خبرنگاران پیدا نمی‌شود و اول قرار می‌شود فقط عکاس گروه در پرواز باشد، که بعد از چند لحظه و اضافه شدن یکی دو نفر دیگر، خلبان عذر همان یک نفر عکاس را هم می‌خواهد و بجای خبرنگار که هم حق و هم وظیفه دارد که از این بازدید هوایی گزارش تهیه کند، یکی دو نفر غیرمسئول می‌مانند تا آن بالا از خودشان و مسئولین عزیزشان عکس سلفی تهیه کنند!

در بازگشت، امام جمعه اهواز خبر می‌دهد که در طی این بازدید هوایی، بسته‌های غذایی میان چند روستای سیل‌زده از توابع شهر شوش توزیع شد و صحنه‌های دل‌خراشی از وضعیت نا به سامان مردم بود که ای‌کاش بودید و گزارش تصویری می‌گرفتید.

هیچ کس قدر تیم‌های رسانه‌ای را نمی‌داند

در جواب گفتم خواستیم همراه شما باشیم در پرواز که اجازه ندادند و کسی قدر تیم‌های رسانه‌ای و اثر کارشان را نمی‌داند.

پس از برگشت گروه پرواز نماز را به امامت دکتر حیدری اقامه کردند و بعد از استراحت کوتاهی، شوش را به مقصد پادگان هوایی دزفول جهت سوخت‌گیری و از آنجا به اهواز مراجعت کرد.

این خلبان جهادی نیروی هلال احمر، در ایام خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده‌ی استان خوزستان، تا کنون به طور میانگین، روزانه ۴ تا ۵ ساعت پروازی داشته است که این مقدار ساعت پروازی برای کار امدادی، کار بسیار عظیم و بزرگی ست.

به علاوه، کار تیم‌های پروازی امدادی، مخاطرات و سختی‌های خاص خود را دارد؛ آشنا نبودن مردم با قوانین امنیتی و نکات ایمنی پرواز، به‌ویژه در زمان فرود و برخاستن، مسئول بودن شخص خلبان نسبت به تمام افرادی که در پرواز حضور دارند، مدیریت و برآورد وزن لحظه‌به‌لحظه‌ی محموله‌ها و گاه فرود آمدن اضطراری در نقاط غیر اختصاصی و نا ایمن، ریسک پذیری در شرایط بحرانی و حساس، تنها گوشه‌ای از فشارهای جسمی و روانی است که در طول پروازهای امدادی بر خلبان و گروه او وارد می‌شود.

 

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha