شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نقد علی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه تخصصی حفظ قرآن شهید طباطبایی نژاد اصفهان گفت: طلاب با حضور در مناطق سیل زده، شاهد بعضی مشکلات فرهنگی به طور مستقیم هستند و با نیازهای واقعی جامعه آشنا می شوند.

حجت الاسلام محمد تقی نقد علی در گفتگو با خبرگزاری«حوزه» در اصفهان، در خصوص حضور طلاب مدرسه علمیه تخصصی حفظ قرآن کریم شهید طباطبایی نژاد در جبهه خدمت به مردم مناطق سیل زده اظهار کرد: پس از آنکه حادثه سیل آق قلا و استان لرستان و خوزستان رخ داد، بسیاری از طلاب حافظ قرآن، داوطلبانه و مصرانه برای حضور در این مناطق اظهار آمادگی کردند که این عمل مورد تاکید بزرگان حوزه و غیر حوزه  هم بود؛ از جمله آیت الله صافی گلپایگانی فرموده بودند شخصا که اگر می توانستم به طور مستقیم به کمک سیل زدگان می رفتم.

مدیر مدرسه علمیه تخصصی حفظ قرآن شهید طباطبایی نژاد افزود: بر این اساس 36 نفر از طلاب این مدرسه علمیه  با کمک های مردمی به این مناطق عازم شدیم؛ در ابتدا قرار بود به شهر معمولان استان لرستان برویم اما وقتیم به این منطقه رسیدیم از سوی سپاه و گروه های جهادی با ما تماس گرفتند که اوضاع سوسنگرد و خوزستان اصلا خوب نیست و نیاز شدید به نیرو در این مناطق هست لذا از همان جا به سوسنگرد و سپس شهرستان بستان رفتیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر فشار سیلاب در سوسنگرد بسیار زیاد و شهر در محاصره آب است و سیل بندها به طور مکرر در حال شکسته شدن هستند که باید دوباره سیل بندها را ساخت و تقویت کرد.

مدیر مدرسه علمیه تخصصی حفظ قرآن شهید طباطبایی نژاد تصریح کرد: پس از گذشت دو روز و فعالیت در سوسنگرد مطلع شدیم که بستان در محاصره قرار گرفته و نیرو بسیار کم است؛ لذا به این شهر عازم شدیم و امروز چهارمین روز اردوی جهادی طلاب مدرسه علمیه شهید طباطبایی نژاد است.

وی ادامه داد: بخشی از سیل بندها در حال شکسته شدن بوده و فشار آب رودخانه کرخه بسیار بالا است.

حجت الاسلام نقد علی با اشاره به با فعالیت نفس گیر بسیجیان، سپاه پاسداران و نیروهای انقلابی در کنار روحانیت، گفت: در این بین طلاب معمم و سالخورده زیادی از حوزه علمیه قم برای کمک رسانی به سیل زدگان آمده بودند که این اقدامات خاطرات دوران دفاع مقدس را برای همگان تداعی می کند.
 

* مردم نسبت به وضع عدم توجه مسئولان به محرومیت ها ناراحت و گله مندند

وی در رابطه به وضعیت استان خوزستان اذعان کرد: با وجود زحمات زیادی که برای نجات شهرهای این استان کشیده شده اما اوضاع خوزستان هنوز به خاطر سیلاب خطرناک است به علاوه شاهد ذوب شدن برف های مرکز کشور و سرازیر شدن به سمت خوزستان هستیم،به طوری که در مقطعی گفته شد بستان باید خالی شود اما مردم ایستاده اند و با چنگ و دندان برای اینکه شهر به زیر سیلاب نرود تلاش می کنند.

مدیر مدرسه علمیه تخصصی حفظ قرآن شهید طباطبایی نژاد به برگزاری نماز جماعت و صحبت کردن روحانیون با مردم روستایی در برخی مناطق اشاره کرد و افزود: مردم نسبت به وضع عدم توجه مسئولان به محرومیت ها ناراحت و گله مندند؛ در این بین روحانیون شاهد بعضی مشکلات فرهنگی به طور مستقیم هستند و با نیازهای واقعی جامعه آشنا می شوند.

وی بر قرار گرفتن حوزه و حوزویان در میدان و بطن جامعه تاکید کرد و گفت: حوزه باید در میدان رصد و شتناسایی نیازهای واقعی فرهنگی جامعه باشد و در همان راستا برنامه ریزی علمی و تبلیغی و عملی بکند؛ امروز وقتی وارد بعضی روستاها به خصوص مناطق عرب نشین می شویم، می بینیم که کانال های متنوع ماهواره ای در قالب های گوناگون فکر و روحیه فرزندان ما را نشانه گرفته اند و هجمه های فرهنگی زیاد است؛ متاسفانه بزرگان حوزه نیازها را کمتر می بینند و از این رو ممکن است در بحث تربیت طلاب غفلت کنند.
 

*تغییر نگاه آحاد مردم به جامعه روحانیت از دستاوردهای حضور روحانیون در مناطق سیل زده

حجت الاسلام نقد علی با بیان اینکه نیاز امروز ما جهاد است؛ گاهی خوابیم و نمی دانیم در میدان چه خبر است، اضافه کرد: در این میان سیل برکاتی هم داشت؛ اتحادی که بین مردم و روحانیت و سپاه ایجاد شد از جمله این برکات است؛ طلاب با نیازهای واقعی مردم را ملاحظه کردند تا بتوانند مرزداران خوبی برای دین، قرآن و ولایت باشند.

وی در پاسخ به این شبهه که چه نیازی به حضور روحانیون در این مناطق است، ابراز کرد: این حضور خود نوعی اردوی جهادی برای ما است؛ یکی از سیل زدگان مراجعه کرد و گفت من دیدم که شما آخرین نفری هستید که ناهار می خورید و بیش از دیگران کار می کنید و همین کار شما نظر مرا نسبت به روحانیون عوض کرد، امروز با هجمه های زیادی که علیه روحانیون و دین شده است اگر روحانیون در دل مردم و در کف جامعه حضور نداشته باشند دشمن آن ها را از توده مردم جدا خواهد کرد.
 

* در این روزهای خدمت، نماد عملی آیات قرآن را در کف جامعه دیدیم

مدیر مدرسه علمیه تخصصی حفظ قرآن شهید طباطبایی نژاد با بیان اینکه عرصه های خدمت رسانی مانند سیل و زلزله می تواند بهانه ای برای همدلی مردم و روحانیت باشد، گفت: حتی اگر مصیبتی که به یک خانواده وارد شود روحانیت باید از ابتدا تا پایان کفن و دفن و فضای مصیبت حضور داشته باشد و فضای مصیبت را به فرصت تبلیغی تبدیل کند.

وی با اشاره به تعبیر امیرالمومنین(ع) در توصیف پیامبر(ص) که می فرمایند "طبیب دوار بطبه" و بزرگترین ویژگی پیامبر که  بود که یک طبیب سیار باشند، خاطر نشان کرد: کمترین ثمره فضای مصیب عمومی سیل این بود که نماد عملی آیات قرآن را در کف جامعه دیدیم و از طرفی با مخاطبان ارتباط پیدا کردیم که امیدواریم تجربه خوبی برای دوستان ما باشد.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha