پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام و المسلمین زمانی

حوزه/ رئیس ستاد مدیریت بحران حوزه های علمیه، این ستاد را شبکه ای در حال شکل گیری دانست که در آینده می تواند بارهای بسیار بزرگی از سرراه مردم در مناطق آسیب دیده بردارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به امداد رسانی حوزویان به مردم سیل زده در لرستان گفت: علی رغم اینکه سیل لرستان خسارات جانی و مالی را به بار آورد که ما نیز با آنها همدرد هستیم؛ ولی صحنه هایی از حضور گسترده خیل عظیم اقشار انقلابی بخصوص حوزویان را نیز شاهد بودیم.

وی افزود: در خصوص حضور حوزویان در سیل لرستان باید گفت،‌ جاذبه شدید و انگیزه قوی حوزویان در کل کشور برای ما اعجاب آور بود؛ درحالی که در ستاد مدیریت بحران حوزه به دنبال اعزام تیم های صد نفره بودیم، ولی سیل عظیم حضور طلاب همه را شگفت زده کرد به نحوی که در موقع ورود ما به لرستان چهارصد طلبه خود جوش یزدی با وسایل امدادی به منطقه آمدند و آماده جانفشانی برای هموطنان خود بودند.

مدیر دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه بیان کرد: چهارصد و پنجاه نفر از حوزه تهران، طلاب بسیاری از حوزه علمیه خراسان،‌کرمانشاه، کردستان و ... علاوه بر گروه های متعدد حوزه علمیه قم به منطقه اعزام شدند؛ بسیاری از طلاب جهادی به شکل خودجوش شکل گرفتند که جزو آمار ما نبودند.

حضور چهارهزار طلبه جهادی در لرستان

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهارکرد: با توجه به تجربه موفق اعزام طلاب به منطقه زلزله زده سرپل ذهاب،‌ در مجموعه دو هزار طلبه به منطقه اعزام شدند، ولی در طول این دو هفته چهارهزار طلبه به منطقه آمدند؛ این درحالی است که در این روزها گروه های جهادی طلاب و مدیران حوزه با ما تماس گرفتند که چگونه می توانند به این منطقه بیایند که مسئولان امر بیان کردند که طلاب به منطقه نیایند زیرا شرایط در پل دختر و شهرک های اطراف اشباع شده است، ولی تا روزهای آینده گروه های جهادی در منطقه خواهند بود.

رئیس ستاد مدیریت بحران حوزه های علمیه اظهارکرد: به منظور منظم شدن اعزام ها، کمیته اعزام ستاد بحران حوزه در قم، شکل گرفت که شامل حوزه علمیه برادران و خواهران، دفتر تبلیغات، سازمان تبلیغات، معاونت تبلیغ حوزه و... است که این مجموعه به عنوان کمیته هماهنگی مطرح است؛ حجت الاسلام روستاآزاد دبیر این کمیته است و هماهنگی جهت اعزام حتما باید با دفتر تبلیغات انجام شود؛ همچنین شورای ستاد حوزوی بحران استان لرستان هم در این زمینه فعال است.

مردم می گفتند که ما راضی نبودیم که این همه طلاب و اساتید حوزه از مسافت های دور به اینجا بیایند

وی گفت: نکته دیگری که برای ما جالب بود،  پس از ورود به پل دختر صدها طلبه را دیدیم که با چکمه های در پا و بیل های در دست مشغول لای روبی از منازل و مغازه ها و معابر مردم بودند؛ صاحبان منازل و مغازه ها بیان می کردند که حضور طلاب افتخاری برای ما در این شهرستان است؛ مردم می گفتند که ما راضی نبودیم که این همه طلاب و اساتید حوزه از مسافت های دور به اینجا بیایند.

وی افزود: علاوه بر آیت الله اعرافی، مدیر حوزه علمیه، مدیران استان تهران با لباس خدمت در بین جهادگران حضور یافته بودند و مدیر حوزه علمیه استان یزد  با مجموعه معاونان خود در استان حضور داشتند و به خدمت رسانی مشغول بود، این صحنه های تاریخی باید به تصویر کشیده شود تا نقش مهم حوزویان را در دوران های مختلف و در روزهای سختی مردم کشور را گوشزد کند.

مدیر دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه بیان کرد: برخی از استان های دیگر نیز درس های خود را تعطیل کردند و حوزه علمیه استان لرستان نیز به شکل کامل تعطیل است تا اساتید و کارمندان و... به کمک سیل زدگان بیایند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به شکل گرفتن ستاد مدیریت بحران در حوزه های علمیه اظهارکرد: خوشبختانه به دنبال آن هستیم که اعزام مستمر را برای خوزستان و استان های دیگر نیز داشته باشیم و هم هماهنگی هایی برای آینده شکل گیرد تا ستادهای بحران کل کشور بتواند در مواقع ضروری در عرصه های مختلف به کمک اقشار آسیب دیده کشور بیاید و قطعا این شبکه برنامه ریزی شده در آینده گام های جدی در راستای حل مشکلات مردم خواهد برداشت.

رئیس ستاد مدیریت بحران حوزه های علمیه اظهارکرد: طلاب غیر ایرانی  محصل در ایران برای همیاری با سیل زدگان اعلام همیاری کردند و چهل نفر از آنها به یاری سیل زدگان لرستانی شتافتند و چهل نفر دیگر به استان خوزستان رفتند.

وی گفت: شیعیان هلندی ما نیز در قالب یک تیم به استان لرستان سفر کردند و در پل دختر به امدادرسانی و لایروبی مشغول شدند که این مساله بسیار زیبا است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی افزود: سیل لرستان در برخی از مناطق ارتفاعی چهار متری داشت و ساختمان ها را از جا کنده است، ولی خوشبختانه تلفات جانی خاصی نداشت؛ راز این مساله این بود که مردم به هشدارهای مسئولان گوش کردند، ولی در معمولان مردم برای اینکه از زندگی خود صیانت کنند در منزل بودند، ولی امام جمعه معمولان برای نجات جان مردم، تک تک به درب منازل رفت و آنها از منطقه دور کرد.

محو استادسرای حوزه علمیه پل دختر

مدیر دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه بیان کرد: استادسرای حوزه علمیه پل دختر کاملا محو شده است و منزل و اثاثیه استاد حوزه علمیه پل دختر  و تمام زندگی خود را در این سیل از دست داد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهارکرد: یکی از نکات زیبای حضور طلاب در پل دختر آن بود که طلاب در روزهای اولیه حضور، وسایل چندانی برای امداد رسانی نداشتند و طلاب یزد با چهار وسیله نقلیه پر از وسایل کمک رسان لایه روبی و امداد رسانی به منطقه گسیل شدند ؛این مساله در تمام کشور نیز رویت شده است و طلاب در مناطق مختلف کشور نیز حضوری جدی و قوی دارند و تا زمانی که جان و مال مردم در خطر باشد، طلاب ما با توجه به وظیفه انقلابی که دارند در خدمت مردم خواهند بود.

وی گفت: خدمات حوزویان در سیل اخیر در مناطق مختلف کشور قطعا برگی زرین از تاریخ حوزه های علمیه و خدمات ماندگار اجتماعی است که تا سالها درخشش و تابندگی خود را حفظ خواهد کرد و پاسخ محکمی به کسانی است که سعی می کنند حقیقت را از مردم مخفی نگاه دارند.

انتهی پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha