جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام بچاری

حوزه/ تمام حوزه خوزستان برای موضوع سیل فعال شده است و این استان از نظر تعداد طلبه، رتبه دوم پس از استان قم را دارد و در کنار طلاب و روحانیون استانی، طلاب و فضلا از استان ها و شهرستان های دیگری همچون قم نیز حضور پرشوری داشته و بحمدالله توانسته اند تا حدود زیادی از سیل را مهار نمایند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین جعفر بچاری طی گفت و گویی به ارائه گزارشی از وضعیت سیل استان خوزستان پرداخت و گفت: خوزستان از قدیم الایام مورد خطر سیل بوده و تذکرات زیادی در این موضوع وجود داشت؛ چراکه اروندرود و رودخانه های محلی لایروبی نشده بود و هر متخصصی با اندک تخصصی می توانست مسئله سیل را حدس بزند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه سدهای خوزستان نیز محل بحث بود که آیا می توانند آب ها را پشت خود نگه دارند یا خیر که البته این سدسازی ها به نفع مردم این استان تمام شده و سبب جلوگیری از سیل بیشتر شده است؛ اما ظاهرا مسئولین به دلیل ترس از کم آبی، آب سیل هایی که در ابتدا آمد را خالی نمی کردند؛ به همین دلیل بعد از سیل اصلی، جایی برای ذخیره آب باقی نماند و مجبور به رهاسازی آب شدند.

نماینده طلاب و فضلای آبادان ابراز داشت: پس از سیل، آب سدها بیش از حد معمول پر شد و برخی زیادی آب را تا شش متر عنوان کرده اند که سبب ایجاد نگرانی برای همگان شد؛ به همین دلیل کار سدسازی خاکی آغاز شد که البته امکان شکستگی آنان نیز وجود داشت و همین اتفاق هم با جریان زیاد آب افتاد؛ اما سپاه، بسیج، ارتش، نیروهای مردمی و بالاخص طلاب و روحانیون فعالیت های خود را تعطیل کرده و شروع به همکاری کردند که تا به امروز این همکاری ها ادامه داشته است.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای خوزستان خاطرنشان ساخت: در واقع طلاب و روحانیون با این حضور پرشور خود به مردم اعلام کردند که ما همیشه در کنار شما هستیم و پاسخ محکمی به شبهات درباره روحانیت داده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین بچاری در پاسخ به این سوال که آیا آمار دقیقی از تعداد حضور طلبه ها در دست دارید؟، تصریح کرد: آمار دقیقی وجود ندارد؛ اما تمام حوزه خوزستان برای موضوع سیل فعال شده است و این استان از نظر تعداد طلبه، رتبه دوم پس از استان قم را دارد و در کنار طلاب و روحانیون استانی، طلاب و فضلا از استان ها و شهرستان های دیگری همچون قم نیز حضور پرشوری داشته و بحمدالله توانسته اند تا حدود زیادی از سیل را مهار نمایند.

وی بیان داشت: نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه شود، این است که مردم منطقه سیل زده استان خوزستان در فقر بالایی به سر برده و بیشتر این عزیزان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند؛ لذا جایگزین کردن وسائلی که در این سیل از دست داده اند، برای آنان بسیار دشوار و سخت است و باید فکری برای آن اندیشیده شود.

نماینده طلاب و فضلای آبادان اظهار داشت: محل درآمد مردم این منطقه از صید در اروندکنار و رودخانه هاست؛ اما با این سیل، زندگی مردم تحت شعاع قرار گرفته و دچار مشکلات بسیاری شده اند؛ از طرف دیگر این مردم درگیر مشکلات دیگری همچون گرمای هوا، کمبود آب و ... نیز بوده و باید فکر عاجلی برای آنان کرد؛ چراکه خرید لوازم ابتدایی زندگی در این استان همچون کولر، یخچال، گاز و ... بسیار سخت بوده و در توان آنان نیست.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای استان خوزستان ابراز داشت: این مردم در جنگ تحمیلی شهدای بسیاری داده و جانفشانی های زیادی کرده اند؛ همچنین طلاب و فضلای زیادی از این منطقه در داخل و خارج از کشور مشغول تبلیغ و تدریس هستند و باید برای آنان چاره ای اندیشید.

حجت الاسلام والمسلمین بچاری به وضع موجود استان خوزستان اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به مطالعاتی که انجام شده، می توانستند مدیریت بهتری در موضوع سیل و کمک به مردم انجام دهند؛ اما ظاهرا مدیریت جامعی در استان وجود ندارد و هر بخشی مطابق با تفکرات خود در حال تلاش برای مردم است و نیازمند مدیریت واحد تمام دستگاه های حاضر در این استان هستیم.

وی تصریح کرد: یکی از معضلاتی که پس از سیل مردم منطقه با آن درگیر خواهند شد، بحث فاضلاب های شهرستان هاست که با این آب پر شده و به خیابان ها خواهد آمد و ظاهرا تا چند ماه در خیابان ها خواهد ماند؛ لذا مدیریت این قصه نیز بسیار مهم است و مردم را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد که مدیریت جامعی در این موضوع می طلبد.

نماینده طلاب و فضلای آبادان بیان داشت: تأمین خسارت مردم از مباحث بسیار مهم دیگر است؛ اهالی این مناطق به صورت سنتی-مذهبی بوده و جمع شدن زن و مرد در یک منطقه عمومی برای مردم بسیار مشکل است؛ لذا می طلبد خسارت ها زودتر پرداخت شود تا اهالی منطقه بتوانند سروسامانی بگیرند.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای استان خوزستان اظهار داشت: از مدیریت حوزه های علمیه خواهانیم برای طلابی که به صورت جهادی در منطقه حضور دارند، امتیازاتی قائل شوند؛ چراکه ایثار و جانفشانی کرده و مشکلاتی از قبیل مباحث امتحان، درس و ... برای آنان به وجود آمده که نیازمند همراهی حوزه است.

حجت الاسلام والمسلمین بچاری در پاسخ به این سوال که آیا میزان خسارت به استان خوزستان مشخص شده است؟ گفت: خسارت دقیقی هنوز اعلام نشده است؛ اما آنچه که شنیده می شود، حداقل دو هزار میلیارد تومان است؛ چراکه هزاران هکتار از زمین ها و محصولات مردم زیر آب رفته و دام های بسیاری تلف شده است.

وی ابراز داشت: این مردم توان خرید وسائل از دست رفته خود را ندارند و می طلبد که مسئولین با عنایت بیشتری به این مردم توجه داشته و متأسفانه این سیل همچنان ادامه داشته و شهرهای بیشتری تحت خسارت این سیل قرار می گیرند.

نماینده طلاب و فضلای آبادان خاطرنشان ساخت: آب های 5 استان به خوزستان سرازیر می شود و با گرمی هوا و باران ها، برف های موجود نیز آب شده و به حجم آب می افزاید؛ امروز نیز اعلام کرده اند که سدها پر شده و آب به سمت شادگان در حال حرکت است و مردم خسارت دیده اند.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای استان خوزستان تصریح کرد: خوشبختانه آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه تدابیر خوبی از ابتدای سیل در کشور اندیشیده و ورود خوبی داشته اند و باید حوزه علمیه ستاد بحران فعال تری داشته باشد؛ چراکه طلاب همیشه پای کار بوده و می توان با مدیریت بهتر، استفاده های مناسبی داشت.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha