پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 جلسه مدیریت بحران استان لرستان

حوزه/ رئیس جمهور با ابراز امیدواری برای بازسازی واحدهای مسکونی در کوتاهترین زمان، گفت: دولت اجاره مسکن موقت آسیب دیدگان را خواهد پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، امروز در جلسه شورای هماهنگی ستاد مدیریت بحران لرستان، در فرودگاه خرم آباد، گفت: امسال وجود سیل در برخی استان ها بی سابقه بود، البته با پیش بینی ها و اطلاع رسانی ستادهای بحران و دستگاه های ذیربط خسارات جانی به حداقل رسید .

رئیس جمهور با بیان اینکه باید از دادن مجوز به ساختمان ها در مسیر روخانه ها و مسیل ها جلوگیری کرد، افزود: دادن مجوز به این ساختمان ها با وجود خطرات بسیار کار خلاف قانونی است که باید در این زمینه اقدامات و دستورات لازم صورت گیرد .

 روحانی با اشاره به اینکه در جریان سیل اخیر هم بیشتر ساختمان ها و منازلی که خسارت دیده بودند در حاشیه و حریم رودخانه ها احداث شده بودند، اظهار کرد: همه باید دست به دست هم دهیم تا در ساخت و سازها قانون رعایت شود و شاهد این حوادث ناگوار نباشیم .

وی با بیان اینکه پس از وقوع سیل نیز باید تلاش کنیم خانه های جدید در مکان های مناسبی با نظر کارشناسی احداث شوند، خاطر نشان کرد: از سیل اخیر باید درس بگیریم و این درس ها را برای پیشگیری از خسارات احتمالی در مواقع بحران بکار گیریم .

رئیس جمهور با بیان اینکه در مسئله امداد و نجات هم باید به مردم آموزش های لازم ارائه شود، گفت: ارائه آموزش های مناسب به مردم و استفاده از آنها در مواقع بحران تا حد زیادی خسارات احتمالی بلایای طبیعی را کاهش می دهد.

 روحانی تصریح کرد: امداد رسانی نیروهای سپاه، ارتش، بسیج، هلال احمر، طلاب و روحانیون و سایر اقشار ستودنی و شایسته تقدیر است .

وی با اشاره به اینکه امداد رسانی به سیل زدگان یادآور خاطرات دوران دفاع مقدس بود، گفت: اوج ایثار نیروهای جهادی و جهادگر در امدادرسانی های اخیر یادآور رشادت و جان فشانی های رزمندگان در 8 سال دفاع مقدس بود .

روحانی با بیان اینکه بارندگی های اخیر در طول 100 سال گذشته بی نظیر و بی سابقه بوده است، گفت: بیشتر از 24 استان کشور امسال درگیر سیل شدند و سیل شرایط بحرانی را برای اکثر استان ها رقم زد.

وی با اشاره به اینکه  کار بخش های دولتی در ترمیم زیرساخت های آسیب دیده کم نظیر است، گفت: اینکه بیماری مسری و فراگیر در مناطق سیل زده نداریم، مورد توجه سازمان بهداشت جهانی است.

رئیس جمهور ادامه داد: برق ۱۱۴۵ روستای استان لرستان بر اثر سیل قطع شده بود و اکنون فقط ۶ روستا برق ندارند و از ۹۶۱ روستا، فقط بازسازی شبکه آبرسانی ۳ روستا باقی مانده است.

روحانی با ابراز امیدواری برای بازسازی واحدهای مسکونی در کوتاهترین زمان، اظهارداشت: لوازم زندگی آسیب دیدگان از سیل باید سریعتر و در حد متعارف تامین شود. تمام امکانات دولتی و عمومی در خدمت اسکان موقت و مناسب باشند؛ دولت اجاره مسکن موقت آسیب دیدگان را خواهد پرداخت.

رئیس جمهور با بیان اینکه در دولت دوازدهم برای بلند مدت باید اقداماتی در زمینه سدسازی، راه، لایروبی و آبخیرداری انجام شود، خاطر نشان کرد: در مناطقی مانند لرستان با وجود کوهستانی بودن اگر جنگل زاگرس همان جنگل قدیم بود، خسارات سیل کمتر گزارش می شد .

 روحانی با اشاره به اینکه کشاورزان و همه مردم مطمئن باشند ما در کنار آنها خواهیم بود و برای جبران خسارات سیل همت خود را بکار خواهیم گرفت، گفت: به مردم قول می دهیم در کنار آنها باشیم و برای بازگشت زندگی به روال عادی تمهیدات لازم اتحاذ می شود .

وی با اشاره به اینکه امسال سال پرنعمتی است، افزود: خداوند وقتی نعمت باران را بر ما نازل می کند در واقع حیات و بقای ما را تامین کرده است .

رئیس جمهور با بیان اینکه امسال نیازی به خرید گندم نداریم و خودکفا خواهیم بود، بیان داشت: مطابق گزارش ها محصول گندم ما علی رغم خسارات سیل، از سال گذشته بیشتر خواهد بود .

روحانی با بیان اینکه قرارگاه جبران خسارات سیل تشکیل خواهد شد، یادآور شد: ظرف 6 ماه یک گزارش ملی در زمینه سیل تهیه خواهد شد و تصمیم گیری های لازم صورت خواهد گرفت.

وی در پایان گفت: اساتید، کارشناسان و متخصصان، مسئله سیل و سیلاب ایران را دقیقا بررسی خواهند کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha