جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که باید جایگاه گردشگری در فقه موجود را مشخص کرد، گفت: مجموعه ذخایر فقهی را باید به کمک متخصصان گردشگری به مدل‌های اجرایی گردشگری نو تبدیل کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تبریز، آیت‌الله علیرضا اعرافی، امروز در افتتاحیه همایش بین‌المللی فقه گردشگری، در تالار وحدت دانشگاه تبریز با بیان اینکه تبریز، شهری تاریخی و ارزشمند است، اظهار داشت: جای سخن گفتن پیرامون تبریز بزرگ و قهرمان بسیار زیاد است، ایران و جهان اسلام مدیون چهره های بزرگی است که از این استان برخاسته اند، ستاره‌های فروزان از این شهر برخاسته و آسمان ایران و اسلام را روشن کرده اند.

وی اضافه کرد: نمی‌توانیم در شناسنامه علمی خود از بزرگان تبریز و نام آوران تبریز غفلت بورزیم، نام پر افتخار علامه طباطبایی(ره) در عصر ما می درخشد، فیلسوف بزرگی که دستاوردهای زیادی تقدیم حوزه‌های علمیه ایران و جهان کرد و نام های بزرگان دیگری که فرصت به اشاره نام آنها نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه مردم آذربایجان و تبریز در عرصه انقلاب نیز پیشگام بوده‌اند، اظهار داشت: شهدای گرانقدر این خطه در زمینه‌های فرهنگی، دانشگاهی و شهید محراب، برگ‌های درخشان تبریز پرآوازه و آذربایجان‌ قهرمان است.

آیت‌الله اعرافی اضافه کرد: اگر بخواهیم صفحه گردشگری علمی و فرهنگی را در این استان بگشاییم، ساحت جدیدی بر روی گردشگران ایران و عالم گشوده خواهد شد و پیام مهم این همایش، عرضه ظرفیت‌های علم، ادب، تاریخ، فرهنگ، شعر و معماری، هنر و اندیشه اسلامی به کل جهان است.

وی با تأکید بر اینکه گردشگری ریشه در سفر کردن پیشین انسان‌ها دارد، گفت: گردشگری با وجود اینکه وجه مشترک تاریخی با سفر دارد که در فقه و اخلاق ما به آن پرداخته شده است، در عصر جدید، معنا، مفهوم و زوایای جدیدی پیدا کرده، به طوری که نیاز انسان معاصر، سفر و گردشگری است.

امام جمعه قم با بیان اینکه گردشگری یک نیاز، توقع و انتظار گسترده و متفاوت از دنیای پیشین است، خاطرنشان کرد: با تغییراتی که در معیشت، نیازها و سبک زندگی معاصر رخ داده است، گردشگری به سمت یک موضوع نوپدید و ویژه با ابعاد جدید حرکت کرده است.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه نباید از نقش گردشگری در تعالی و توسعه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی غفلت کرد، عنوان کرد: گردشگری یک عنصر و نهاد پایدار در زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بشر شده است و به این دلیل است که در این حوزه نیازمندیم بر اساس اصالت‌های فلسفی، فقهی، اخلافی خود، به مطالات جامع‌تری بپردازیم

رئیس هیئت امنای جامعه‌المصطفی با اشاره به نقش پراهمیت گردشگری در تعالی و توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، گفت: نیازمندیم در حوزه گردشگری بر پایه سلایق فقهی، تفسیری و اخلاقی به سمت مطالعه جامع‌تر برویم.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که باید جایگاه گردشگری در فقه موجود را مشخص کرد، اظهار کرد: مجموعه ذخایر فقهی باید به کمک متخصصان گردشگری به مدل‌های اجرایی گردشگری نو تبدیل کرد.

وی با تاکید بر اینکه جنس گردشکری سفر است، ولی امروز این جنس با فصول و ممیزاتی روبه رو شده که نیازمند مطالعه اجتماعی و معنوی است، گفت: جایگاه گردشگری در فقه موجود را باید مشخص کرد.

رئیس هیئت امنای جامعه المصطفی در تبیین جایگاه گردشگری در فقه موجود، خاطرنشان کرد: در 50 باب فقهی، کمتر بابی را می‌توان یافت که به شکلی در گوشه‌ای از آن به مقوله سفر نرسیم.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه احکام پنجگانه‌ای در باب سفر تبیین شده است، بیان داشت: سفر دارای حکم پایه اباحه است که می‌تواند از این حکم به سمت چهار حکم دیگر حرکت کند. گاهی سفر از منطق به سوی واجب بودن حکم می‌گیرد که از آن می‌توان به سفر برای جهاد، دفاع، نفقه واجب، معالجه و درمان لازم، تحصیل واجب یا هر تکلیف لازم اشاره کرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: زیارت به عنوان یک مقوله انسانی، فرهنگ‌ساز و موثر در رشد و تعالی معنوی و اخلاقی انسان‌ها، در شرایطی دارای حکم استحباب موکد می‌شود.

وی با بیان اینکه نشاط اجتماعی مقوله‌ای پذیرفته شده در اسلام است، گفت: برخی فکر می‌کنند اسلام نقطه مقابل نشاط است ولی با صراحت می‌گوییم حوزه و نهاد علم و دین اسلامی، مبلغ و مروج نشاط است؛ اما نشاط اجتماعی در قالب چارچوب های انسانی و ارزشهای متعالی. سفر آن گاه که مولد یک نشاط برای برون رفت از پژمردگی‌ها و افسردگی‌ها شود، از اباحه به استحباب و گاهی وجوب می‌آید.

 آیت‌الله اعرافی ضمن اشاره به برخی سفرهای مکروه از جمله فرار از روز، گفت: گاهی سفرهای حرام نیز وجود دارد که از اباهه به حرام می‌رود که از جمله آن فرار از دفاع،  فحشا و ظلم و آزار به والدین و دیگران می‌باشد.

وی با تأکید بر اینکه نباید بر وضع فعلی با وجود غنای فراوات اکتفا کرد، بیان داشت: گردشگری امروز با مفهوم جدیدی که پیدا کرده و در برخی کشورها به اولین منبع درآمد مبدل شده است، رویکرد متفاوت و جدیدی را می‌طلبد.

رئیس هیئت امنای جامعه المصطفی متذکر شد: شایسته کشورمان نیست که با وجود اینکه جزو ده کشور برتر به لحاظ داشتن منابع و آثار گردشگری هستیم، اما در مقام عمل گردشگری ما در رتبه نود به بعد قرار گرفته است. هیچ عامل مذهبی نباید مانع از گردشگری شود بلکه حوزه‌های علمیه پیشقدم شده و در راستای توسعه گردشگری، تئوری‌های نو ارائه کند.

آیت‌الله اعرافی به جایگاه نامناسب کشورهای اسلامی در زمینه گردشگری اشاره کرد و افزود: نباید با یک تحریم ظالمانه نفتی که قلدرهای حاکم بر کاخ سفید بر ما تحمیل می‌کنند، متضرر شویم. باید ابواب دیگر اقتصادی را به روی خود باز کنیم که با این تحریم‌ها تکان نخوریم و استوار بمانیم.

وی اضافه کرد: گردشگری اگر بر مبنای حلال و منطق اسلامی خود تعریف شود، می‌تواند گشایش‌های جدیدی برای ما داشته باشد. جهان پهناور اسلامی می‌تواند به مهد جذب توریست از سراسر عالم و تزریق اندیشه ناب اسلامی با استفاده از این بستر، مبدل شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور با تأکید بر یک بازار گردشکری اسلامی در کشورهای اسلامی، گفت: جهان اسلام باید در همه ابعاد، زنجیره شده و در کنار هم بازار گردشکری و اقتصادی و جذاب و پرمشتری منطبق با موازین اسلامی را ایجاد کند.

آیت‌الله اعرافی تأکید کرد: ایران می‌تواند قطب مهمی در گردشکری جهان اسلام و کل جهان باشد و قطعاً همان طور که قبلا هم اعلام کردیم باز هم می‌گوییم که جامعه‌المصطفی می‌تواند ابواب زیادی برای گردشگری را ایجاد کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha