سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تصاویر

حوزه/ فضای موجود مناطق سیل زده را متشکل از حماسه پیاده روی اربعین و دفاع مقدس دیدم و بیشترین اقشار و گروه های جهادی در این ایام برای خدمت به مردم، طلبه ها، بسیجی ها، سپاه و ارتش بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، حضور جهادگران از هر قشر و صنفی مهر تأییدی بر همبستگی ملی در شرایط بحرانی است که قلم خبرنگاران از نگارش آن عاجز است.

گروه اعزامی شهید ابراهیم غلامزاده از بسیج هنرمندان ابرکوه یکی از ده ها گروه جهادی اعزامی استان یزد با هدف مستند سازی از مناطق سیل زده لرستان و خوزستان به شمار می رود.

رضا عباسی مهرآبادی متولد 1366 مسؤول بسیج هنرمندان شهرستان ابرکوه از سال 93 و مدیر گروه هنری رسانه ای روزنه از سال 1392 است.

وی دارای چندین مسؤولیت هنری دیگر در شهرستان به همراه گروه جهادی شهید غلامزاده متشکل از خبرنگار و مستند سازان صدا و سیمای یزد در مناطق سیل زده حضور یافت.

عباسی مهرآبادی که در دو سال گذشته مسؤولیت فضای مجازی و تدوینگر مستند پرمخاطب مردم بالادست یعنی به تصویر کشیدن وضعیت روستا نشینان استان بوده است؛ تجربه فعالیت در قالب مستند سازی اربعین97 در کربلای معلی، ساخت کلیپ ها و مستندهای متعدد و کسب عناوین و رتبه های گوناگون در جشنواره های ملی و استانی از جمله عاشورایی و رویش را در کارنامه خود دارد.

این هنرمند یزدی اکنون با دست پر از تجربه به این مناطق سفر کرده است تا کوله بار چند ساله کار هنری خود را تقدیم مردم بالادست کند.

حوزه: از این که وقت خود را در اختیار خبرگزاری رسمی حوزه های علمیه قرار دادید سپاسگزاریم.

حوزه: استقبال مردم سیل زده از گروه شما چگونه بود؟

عباسی مهرآبادی: بیشترین مناطقی که ما سر زدیم روستاها بودند چون بیشترین کمک های مردمی به شهرها اعزام شده است، اما این روستاها هستند که در هیاهوی بحران گم شده اند.

استقبال همه مردم از گروههای جهادی خوب بود و در بعضی نقاط واقعا مردم دل پری داشتند.

 

حوزه: وضعیت خدمت رسانی به سیل زدگان را چگونه ارزیابی می کنید؟

وضعیت خدمت رسانی به سیل زدگان نسبتا خوب بود اما متأسفانه مدیریت این خدمت رسانی ها دارای اشکال بود که افراد آسیب دیده از سایر افراد تفکیک نشده بودند و توزیع این خدمات به نحو درستی انجام نمی گرفت که امیدوارم با رسانه ای شدن این موضوع در همان اوایل توسط خبرنگاران، اکنون این وضعیت بهبود یافته باشد.

 

حوزه: چه گروه هایی در کمک رسانی به مردم بیشتر به چشم می خوردند؟

بیشترین اقشاری را که در این ایام برای خدمت به مردم دیدم، طلبه ها، بسیجی ها، سپاه و ارتش بودند.

 

حوزه: شما و گروه شما به چه مناطقی سفر کردید؟

به روستاها و شهرهای استان لرستان از جمله خان آباد، کاکلستان، آب سفید، کچلوند، پلدختر و روستاها و شهرهای استان خوزستان از جمله: حمیدیه، شریعتی، رفیع، هویزه و اهواز رفتیم.

ماشین آلات بسیاری را گروه های جهادی از یزد آورده بودند تا راه های ارتباطی بسته شده را بگشایند و تا زمانی که ما در آن جا حضور داشتیم مسیر ۴۵ روستا باز شده بود.

 

حوزه: نیاز اصلی مناطق سیل زده را چه می دانید؟

نیازها در هر منطقه متفاوت بود. به نظر من بهترین روش برای کمک به نیازمندان پول نقد است که در هر منطقه بر اساس نیاز همان جا اقلام مورد نظر تهیه شود، به طور مثال در بخش هایی از لرستان به لباس گرم نیاز بود، در بخش هایی از خوزستان به وسایل بهداشتی، در بخش هایی به علوفه دام و ...

حوزه: عمق فاجعه را چگونه دیدید؟

در لرستان عمق فاجعه بسیار سنگین است و چندین سال طول می کشد تا شرایط بهبود پیدا کند، حال که شرایط روحی و روانی چگونه و چقدر طول بکشد که بهبود پیدا کند خیلی مهم است.

 در خوزستان نیز بسیاری از روستاها به زیر آب رفته و ارتباط آنها قطع شده است که واقعا خدمات رسانی را دشوار می کند.

 

حوزه: مراکز استان ها چقدر آسیب دیده اند؟

نقاط مختلف میزان آسیب دیدگی متفاوتی داشتند اما بیشترین خرابی را در پلدختر دیدم، شاید جاهای دیگری هم باشند که آسیب دیده باشند اما من ندیده باشم، ضمن اینکه مهم ترین مشکل در روستاها عدم دسترسی به آن ها و عدم اطلاع گروه های جهادی از آن بود چون ارتباط آن ها شدیدا دارای مشکل بود، نه تلفن داشتند؛ نه موبایل آنتن می داد و نه اینترنتی در دسترس بود.

 

حوزه: یک یا چندخاطره کوتاه از این سفر را بیان کنید؟

باتوجه به این که از دفاع مقدس تنها خاطرات شهدا و فیلم ها و مستندات را دیده ام، زمانی که وارد پلدختر در لرستان شدیم با حجم انبوهی از افراد در گروه های جهادی بسیجی و طلبه مواجه شدیم که بالای وانت ها با بلندگوهایی در حال حرکت به سمت مناطق مختلف برای کمک بودند، این قدر انرژی مثبت زیادی در چهره ایشان دیده می شد و چنان روحیه داشتند که ناخوداگاه انسان به وجد می آمد و این شرایط توصیف نشدنی است.

نیروهایی که سرتا پا گلی بودند و چهره آنها به سختی دیده می شد. جالب ترین نکته ای که دیدم و آنجا خودم رو باختم جانباز دفاع مقدسی که از ناحیه پا قطع عضو و دچار آسیب شده بود در این مناطق حضور پیدا کرده بود، وقتی اصرار به مصاحبه کردم گفت نوبت حضور جوان هاست و  من پرسیدم پس شما این جا چه کار می کنید؟ گفت: آمده ام تا فضای دفاع مقدس برایم زنده شود و روحیه ام را زنده نگه دارم و در جمع این جوان ها احساس جوانی کنم.

 سرتاسر این سفر با همه سختی ها برای من و گروهم لذت بخش بود چنانکه روز آخر که می خواستیم برگردیم با ناراحتی و دلتنگی شهر سیل زده را ترک می کردیم.

فضای موجود را من چیزی متشکل از حماسه پیاده روی اربعین و دفاع مقدس دیدم و دوست دارم باز هم توفیق حضور در این مناطق را پیدا کنم.

 

حوزه: دستاورد سفر شما چه خواهد بود؟

گزارش های خبری، تصویری، عکس و مستند مردم بالادست که در فضای مجازی و از صدا و سیمای مرکز یزد و واحد خبر پخش می شود.

مصاحبه هایی هم در سطح شهرستان و در رسانه های استانی و محلی منتشر شده است.

 

حوزه: اگر افرادی علاقه مند به تشکیل این گروه های جهادی در هر رشته ای اعم از پزشکی، فنی و هنری و آموزشی و... در هر جای میهن هستند به کجا باید مراجعه کنند؟

برای تشکیل گروه های جهادی می توانند به سپاه و نواحی مختلف بسیج از جمله بسیج سازندگی مراجعه کنند.

 

حوزه: آیا گروه شما برای آینده برنامه جدیدی دارد؟

این گروه در نظر دارد با حضور در موقعیت ها و شرایط  لازم در زمینه های فرهنگی و هنری در مناطق مختلف استان و کشور حضور پیدا کند.

 

انتهای پیام/313/47

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha