جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام جمعه شیراز

حوزه/ امام جمعه شیراز گفت: شهادت طلبه همدانی چیز تازه ای نیست؛ روحانیت نقش معلمی خود را برای دین ایفا می کند و پس از این نیز ایفا خواهد کرد هر چند دشمنان تحمل آن را ندارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین لطف الله دژکام، شامگاه سه شنبه در مراسم بزرگداشت علما و شهدای مدرسه علمیه منصوریه شیراز، با اشاره به نقش اجتماعی عالمان عامل، اظهار داشت: این عالمان نقش آفرینی ویژه در جامعه اسلامی دارند و باید نسبت به مقام آنان تجلیل شود.

وی با بیان اینکه خود را جزو شاگردان مدرسه علمیه منصوریه می دانم، افزود: دو تن از اساتید ما از جمله آیت الله شب زنده دار از مدرسه علمیه منصوریه بهره برده بودند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس، نقش اجتماعی عالم از نگاه دینی را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: کسی شک ندارد که قرآن کریم به موضوع علم پرداخته است، اما آنچه که در آیات مختلف خوب بوده این است که انسان داور خود باشد؛ قرآن کریم نخواسته است موضوع عالم را به تفصیل  توضیح دهد به همین دلیل می فرماید خود شما می دانید عالم با جاهل مساوی نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه قرآن کریم در باب مقام عالم باز می فرماید، اگر علم و ایمان همراه شد درجات آن نیز بالا می رود، افزود: مقام عالم بسیار مهم و رفیع است، شهید ثانی نیز می فرماید هدف از آفرینش جهان یاد گرفتن علم و دانش است؛ در سوره طلاق یادآور شده است که دلیل آفریده شدن آسمان ها و زمین برای دانستن انسان است، لذا اگر انسان آن را نداند آفرینش به هدف خود نرسیده است، به نوعی باید خداشناس باشد.

امام جمعه شیراز، خداشناسی را در رأس علم دانست و خاطرنشان کرد: یکی از نقش های علم زمینه سازی برای بندگی خداوند است. نقش عالم را غیر عالم ایفا نمی کند، هیشه پدر و مادران دست فرزند خود را به دست عالم سپرده اند؛ معلم بودن و علم آموزی یک حرفه و تخصص است، پدر مادر چیز هایی را یاد می دهند اما هنگامی که می خواهد آن مطلب سازمان پیدا کند، فرزند را به دست عالم می سپارند.

وی همچنین به شهادت طلبه همدانی اشاره و خاطرنشان کرد: شهادت طلبه همدانی چیز تازه ای نیست؛ روحانیت نقش معلمی خود را برای دین ایفا می کند و پس از این نیز ایفا خواهد کرد هر چند دشمنان تحمل آن را ندارند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: شرف تعلیم علم اهل بیت(ع) نصیب طلاب و روحانیون شده است و اگر قدر ندانند به خود ضرر زده اند.

امام جمعه شیراز خطاب به شهردار شیراز تصریح کرد: مقام معظم رهبری تاکید بسیاری بر ساخت مکانی در شیراز برای اجتماع شیعی در بین الحرمین(حرم احمد بن موسی شاهچراغ و سید علاءالدین حسین) دارند.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق نیز در این مراسم با اشاره به اینکه مدرسه منصوریه از با سابقه ترین مدارس علمیه کشور به شمار می رود، اظهار داشت: این مراسم به پاس بزرگداشت علما و شهدای مدرسه برگزار شده است.

مسئول مدرسه علمیه منصوریه شیراز با بیان اینکه آمدن به این مدرسه سرقفلی دارد، افزود: علمای بزرگی در این مکان مقدس به تحصیل علم مشغول بوده اند که خدمات بسیاری را برای ترویج معارف اهل بیت(ع) انجام داده اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha