سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
مشاوره خانواده-رضوانشهر

حوزه/ مشاوره مدرسه علمیه فاطمه زهرا سلام الله علیها رضوانشهر، برنامه ریزی برای آینده فرزندان را عاملی مهم در پیشرفت و تربیت آنها دانست و تصریح کرد: والدین برای آینده فرزندان خود تصویر ذهنی داشته باشند و برای رسیدن به این آینده برنامه ریزی کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در گیلان، صبح امروز در ادامه سلسله مباحث مشاوره مدرسه علمیه فاطمه زهرا سلام الله علیها رضوانشهر، کارگاه خانواده با موضوع «خانواده دینی» برگزار شد.

خانم هویت طلب، مشاور حوزه علمیه خواهران در این کارگاه با بیان ویژگی های یک خانواده دینی و اسلامی، تصریح کرد: خانواده خوب ایمانی به فکر خدمت و یاری رساندن به یکدیگر هستند و این امر نه تنها آنها را خسته نمی کند، بلکه موجب ایجاد شور و نشاط میان آنها و اطرافیان شان می شود.

وی افزود: خانواده یک جامعه کوچک است و ویژگی های مثبت و منفی آن به جوامع بزرگتر منتقل می شود؛ لذا آرامش و زیبایی خانواده دینی با سرایت پیدا کردن به جامعه، موجب ساختن یک جامعه زیبا و متعالی خواهد شد.

استاد حوزه علمیه خواهران در ادامه به حدیثی از امیرالمومنین علیه السلام اشاره و خاطرنشان کرد: حضرت فرمودند «شما را به پنج چیز سفارش می کنم که اگر در راه آن شتران را به تاخت برانید و رنج سفر ببینید کم است: 1- جز به پروردگار خود امیدوار نباشد 2- جز از گناه خود نترسد. 3- اگر از چیزی سؤال کردند و نمی داند، شرم نکند و بگوید نمی داند.4- از آموختن آنچه نمی داند شرم نکند. 5- برشما باد شکیبایی که شکیبایی بر ایمان چون سر است بر بدن.»

 وی ادامه داد: خانواده به عنوان یک عنصر شکل پذیر و شکل دهنده در برابر جامعه، اگر به این پنج سفارش عمل کند، موجب می شود تا هم اعضای آن رشد کنند و هم جامعه در زمینه های مختلف پیشرفت داشته باشد.

 مشاور مسائل خانواده، کم اطلاع بودن والدین در پاسخ گویی به فرزندان و اهل تحقیق نبودن آنها را عامل بروز بسیاری از مشکلات عنوان و اظهار کرد: والدین نباید از گفتن نمی دانم در برابر پرسش های فرزندان شرم داشته باشند، اما باید به دنبال یافتن پاسخ  صحیح و قانع کننده برای فرزندان خود باشند و در امر تربیت فرزندان صبر و شکیبایی پیشه کنند.

هویت طلب در ادامه با اشاره به روایاتی از اهل بیت(ع) در باب توصیه به استفاده از مشورت، گفت: متأسفانه گاهی در جامعه مشاوره گرفتن کار نادرستی قلمداد می شود و افراد بعضاً از مراجعه به متخصص خودداری می کنند. البته باید در این خصوص به انتخاب مشاور متخصص و دیندار دقت شود.

وی برنامه ریزی برای آینده فرزندان را عاملی مهم در پیشرفت و تربیت آنها دانست و تصریح کرد: اگر والدین برای آینده فرزندان خود تصویر ذهنی داشته باشند و برای رسیدن به این آینده برنامه ریزی نمایند، آنگاه هدایت نمودن فرزندان به مسیر صحیح، آسان تر خواهد بود بزرگترین مشکل خانواده های ما همین بی برنامگی است.

استاد حوزه خواهران با تأکید بر مکمل بودن والدین نسبت به یکدیگر، اظهار داشت: برای رشد فضایل اخلاقی باید والدین مکمل هم باشند و بدانند که با برخورداری از گوهرِ فضیلت های اخلاقی، مشکلات زندگی هم زیبا خواهد شد.

 هویت طلب در پایان والدین را از مقایسه نمودن فرزندان با یکدیگر نهی نمود و خاطرنشان کرد: والدین باید با درک نقاط ضعف فرزندان، از مقایسه آنها با دیگران خودداری کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha