پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 491071
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
جنگ نرم

حوزه/ برادرم، خواهرم... یادت باشد که هنوز در میان راه هستی و جنگ تمام نشده. تـو اکنون صرفاً خاکریزی را فتـح کرده‌­­ای؛ امـا هنوز راه باقی است و جلوتر خاکریزی دگر وجود دارد. چرا که دشمن تو قسم خورده است و اگرچه در فتنه ­­ای دشمنت را زمین زده ای؛ اما بدان که دشمن تو نقشه ­ای دیگر در سر دارد!

خبرگزاری «حوزه»، / بسم الله القاصم الجبارین

سخنی چند با افسران جنگ نرم؛ سخنی برخاسته از بیم و امید؛ امید و بشارت به خاطر پیروزی تو و بیم و هشدار بابت خطری که تو را پس از این پیروزی تهدید می­­کند! بگذار این بار در ملأ عام شفاف بگویم؛ اگرچه رسم این است که در جنگ نرم و در برابر حربه­ های دشمن، تو نیز سلاح سیاست و تدبیر به دست گیری و در لفافه­­ های خود بر او بتازی و اگرچه وظیفه این است که وارد میدان شوی و با قبول و درک اینکه اینجا عرصه نبرد است، به طور متقابل و به اقتضای حال سلاح محتوایی خود را در مصادیق مباحث مختلف به دوش گیری؛ اما خالی از لطف نیست که سخنی شفاف نیز به صورت کلی در این معرکه به میان آید تا چهره خصمانه و پلید دشمنت را بیش از پیش افشاء سازد.

دشمنی که همیشه از سر عجز بر غیرمسلحان تاخته و نای رویارویی با تو را ندارد. آن روز که با او در حال نبرد نظامی بودی، چون توان ایستادن در برابر تو را نداشت، حمله خود را بر غیرنظامیان بی­ دفاع در شهرها روا می­داشت و حال که در جنگ نرم با تو روبرو شده نیز نوک پیکانش عوامی را نشانه می­رود که به سلاح کنونی تو مسلح نیستند و شبهه­افکنی خود را نثار کسانی می ­­کند که قدرت علمی لازم در روبرویی با آن شبهات ندارند! این است عجز و حقارت دشمن تو که با ناجوانمردی او توأم گردیده است! چه در آنجا که تلاش می­­کند قومیتها را به جان هم اندازد؛ چه آنجا که با طراحی و تبلیغات ایده­­ های معکوس برای اختلال روانی جنسیتها می­­کوشد و چه آنجا که توصیه­­ های اخلاقی و ارزشی تو را در قالب طنزها و لطیفه­ های طراحی شده خودش بازخوانی می­کند تا آن توصیه­­ های گرانبها را سبک و بی اعتبار سازد و چه ... و این دشمن تو برای درگیری با عوام بی­ سلاح تا آنجا پیش رفته که کسی که به فضاهایی همچون فضای مجازی می­ آید، بخواهد یا نخواهد وارد صحنه جنگ شده است. عوامی که هرچند برای امور شخصی خویش پا به این محیط می­­گذارد، اما دانسته یا نادانسته، در خاکریز خط مقدم و در تیررس دشمن قرار گرفته که اگر آگاه باشد، حتی اگر قصدش از حضور در این محیط ها جنگ نرم نباشد، از سر غیرت خود را ناچار می ­بیند که اسلحه به دست گیرد و اگر آگاه نباشد در میان ترکش های بمب و راکت نرم افزاری و شبه ه­افکنی­ های دشمن، هلاک خواهد شد! به هر حال روزی جنگ دشمنت با تو جنگ نظامی و جهاد اصغر بود و اینک جنگ نرم و جهاد اکبر و تو اکنون در حال جهاد هستی و این بمب و راکت نرم ­­افزاری است که از سوی دشمن بر سر من و تو فرود می­­آید. زیرا دشمن قسم خورده از هیچ فرصتی برای جنگ با تو دست نمی­­کشد.

و اما یک مژدگانی و یک بیم هدیه من به تو افسر جنگ نرم...

مژدگانی اینکه سیلی محکم تو بر گونه نامبارک دشمنت، بخشی از اهداف او را شکست داده که آن هدف پاک­سازی ارزشها از ذهن من و تو بوده. دشمنی که تلاش می­کرد ارزشهای تو را به گونه­­ ای محو سازد که نسل آینده کلاً از آن بی­ اطلاع باشد، با مقاومت و تعصب و سرسختی تو بر سر ارزش های پاکت، سرش به سنگ خورده و اندکی در این زمینه عقب نشسته که بابت این پیروزی تو را دست مریزاد می­­گویم. می­­ دانم عرصه برات تنگ بود. می­دانم این پیکار برای تو نفسگیر بود و می دانم که چه بسا گاهی دست ­تنها بودی و در برابر آن همه آتش سنگین دشمن، نبردی نابرابر را تحمل کردی؛ اما تو در این قدم پیروز شدی؛ چرا که: «کَم مِن فِئُةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَت فِئَةً کَثیرَةً».[1]  آری، تو از نسل همان رزمنده دیروز هستی که کشورت را مظلوم دید و بدون تجهیزات در برابر 40 کشور سر تا پا مجهز ایستاد و پیروز شد و در این میان این افتخار تو را بس که رهبری داری که وقتی دشمنت ماه­ها و سالها می­­ کوشد و تلاش می­­کند برای حمله نرم ­­افزاری به تو برنامه­­ریزی کند، به اعتراف خودش، رهبرت با یک سخنرانی نیم ساعته تمامی نقشه­ های دشمنت را نقش بر آب می­کند! 

برادرم، خواهرم........      

یادت باشد که هنوز در میان راه هستی و جنگ تمام نشده. تـو اکنون صرفاً خاکریزی را فتـح کرده­­ ای؛ امـا هنوز راه باقی است و جلوتر خاکریزی دگر وجود دارد. چرا که دشمن تو قسم خورده است و اگرچه در فتنه ­­ای دشمنت را  زمین زده ای؛ اما بدان که دشمن تو نقشه ­ای دیگر در سر دارد!

دیروز دشمنت می ­­گفت ولایت نه و تو می­­گفتی آری و او شبهه در حقانیت ولایت ایجاد می­کرد.

دیروز دشمنت می­گفت حجاب نه و تو می ­­گفتی آری و او حجاب را به بهانه حقوق بشر زیر سؤال می­برد.

دیروز تو می­گفتی تمسخر قومیتها نه و او به منظور تفرقه ­­افکنی، لطیفه ­های قومیتی طراحی می­ کرد تا تمسخر یکدیگر را بر زبان من و تو جاری ساخته، اتحادمان را از بین ببرد.

دیروز تو از حریم قرآن دفاع می­­کردی و دشمن زبون و ملعونت به قرآن اهانت می­­کرد.

و خلاصه اینکه دیروز دشمنت ارزش های تو را می­ کوبید و تو از ارزشهایت محافظت می­ کردی تا اینکه به خاطر مقاومت تو، او در این فتنه ­ها سرشکسته بیرون آمد و از زوال ارزش هایت در مقابله رو­در­رو، نا­امید شد. چرا که....

امروز تو می ­گویی ولایت و او هم می­ گوید ولایت!

امروز تو می­ گویی حجاب و او هم می­ گوید حجاب!

امروز تو می ­گویی احترام به حریم قومیت ها و او هم همین را می­­ گوید!

امروز تو می­ گویی احترام به قرآن و دشمنت نیز اینچنین می ­­گوید!

و به همین صورت او بیش از تو ارزش هایت را تبلیغ می­ کند!

اما معنای این چیست؟ آیا تو پیروز شده ­­ای که او با تو همصدا شده است؟ آری؛ تو پیروز شده  ­­ای و به دشمنت اجازه محو مطلق ارزشهایت را ندادی؛ اما آیا دشمن تو به عقیده تو در­آمده که با تو همصدا شده؟ خیر؛ او با تو همصدا شده، نه از آن جهت که به دین تو گرویده باشد؛ بلکه می­­ خواهد صدای تو را در میان همهمه خود خاموش کند! اگرچه این خود علامت پیروزی تو است که او را محکوم به عقب ­نشینی کردی؛ اما یادت باشد این عقب­­ نشینی صرفاً یک تاکتیک است برای تدبیری دگر. تو تا کنون پیروز شده ­ای و یک چشم دشمن را کور کرده ­ای؛ اما او هنوز چشمی دگر دارد. بکوش تا چشم دیگرش را نیز کور کنی که او امروز با تو همصدا شده تا صدای تو را به انحراف بکشاند و هرچند در ظاهر شعار تو را می ­­دهد؛ اما در نوع بیان خود، قصد تخریب دارد!

اینک تو می­ گویی ولایت و او هم می­­ گوید ولایت؛ اما تلاش دارد پلیدی­ ها را در زیر سایه ولایت توجیه و تفسیر نماید!

اینک تو می­گویی حجاب و او هم می­­ گوید حجاب؛ اما یادت باشد که گفته ­اند: اگر می­­خواهی چیزی را بکوبی، مؤثرترین راه این است که از آن بد دفاع کنی!

اینک تو قرآن­ سوزی را محکوم می­کنی؛ اما دشمنت به بهانه محکوم کردن، این جنایت را به همراه عکس های فتوشاپی و غیرواقعی، آنقدر افراطی تبلیغ می­­کند که احترام به قرآن را منسوخ شده انگارد و حریم این چهارچوب اصلی و اساسی ارزشهای تو را شکسته شده وانمود کرده، این امر را در ذهن من و تو عادی و تکراری بنمایاند!

اینک تو می­گویی دفاع از حریم قومیتها و او هم می­­گوید دفاع از حریم قومیتها؛ اما او این دغدغه تو را طوری تعصبی مطرح می­ کند تا به منظور تجزیه­­ طلبی، استقلال هویت قومیت ها را از دل آن بیرون کشیده، نزاع و تفرقه قومیتها بر سر حقوق نژادی را بهره برده باشد و مانع یکدلی و همبستگی قومیتهای مختلف با یکدیگر شود!

و بسیاری موارد دیگر که اکنون دشمن در ظاهر با تو همراهی می­کند؛ اما در واقع زهر خود را می ­­ریزد!

آری امروز دشمن حربه تو به سوی خودش را مصادره به مطلوب کرده تا کمانه ­­اش را به تو بازگرداند. پس به هوش باش که دشمن در لباس تو آمده و می­­خواهد ...

اولاً به اسم ارزش تو فعالیت کند تا نسبت به خصومتش اغفال گردی!

ثانیاً ماهیت ارزشها را برای تو وارونه جلوه دهد تا با طرح پیش ­ذهن هایی غلط درباره ارزشها، تو را در دفاع و استدلال از آن فلج، مأیوس و رسوا نماید!

ثالثاً کاری کند که تو خود با دست خودت ارزشت که به چشمت ناسالم آمده را بکوبی!

و رابعاً در همصدایی با او، وی را خودی بپنداری و به جای آنکه تو خط بدهی، او به تو خط بدهد و به دنبال مقاصد شومش بکشاند!

مبادا با دشمن در اینگونه تبلیغ ارزشها همراه شوی و مبادا به بهانه اینکه دیگر تبلیغ ارزشها آلوده به تبلیغاتی مسموم است، دست از کار بکشی که در هر دو صورت هدف دشمنت را برآورده­ ای و بیم آن می­ رود که در چنگش گرفتار آیی. تو در این میان فقط یک راه داری و آن اینکه به راهت ادامه دهی؛ اما با دقت و نکته سنجی فراتر از قبل و تشخیصی عمیق­تر و قوی­تر و با بصیرتی بیش از پیش. آری؛ بصیرت، بصیرت، بصیرت!

سعید حمیدی زاده

 

[1]. بقره، 249: «چه بسیار گروه هایی که با جمعیت اندک، بر گروه­هایی با جمعیت فراوان پیروز شدند».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha