جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت الله مهدوی

حوزه/ امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به کم رنگ شدن غیرت در جامعه، از وضع برخی مدارس انتقاد کرد و گفت: شادبودن مدارس به معنی پخش موسیقی و رقص و گناه نیست، باید مراقب باشیم در پشت چنین عملکردهایی دست بیگانه و دشمن در کار است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در دومین جلسه از سلسله جلسات مباحث اخلاق کاربردی خود با موضوع «غیرت» درماه مبارک رمضان اظهار کرد: غیرت در فطرت ما نهادینه شده است .

وی تصریح کرد: داشتن غیرت به داشتن دین مرتبط نیست،چه بسا غیرت در وجود افراد کافر و افراد خارجی بی دین وجود دارد، حتی در وجود برخی حیوانات هم  مثل خروس غیرت هست.

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: غیرتِ دفاع از میهن و ملکیت در وجود خیلی از افراد بی دین دنیا وجود دارد بنابراین این یک امر فطری است.

وی با بیان اینکه در جامعه امروز غیرت بسیار مورد نیاز است گفت: فسادی که در جامعه ایجاد شده و رواج  بی حجابی و بدحجاب ناشی از فراموش شدن غیرت است، باید به چنین زنانی تذکر داده شود، البته این مسئولیت برعهده زنان و بانوان جامعه هست که غیرت خرج کنند و تذکر دهند.

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: بی غیرتی عامل رواج فساد  در جامعه امروز هست، متاسفانه بی تفاوتی در جامعه نسبت به اتفاقات، فسادها وگناهان زیاد شده است.

وی یادآور شد: انسان چنانچه هر منکری را در جامعه دید باید یک تغیری در وجودش احساس کند و بی تفاوت رد نشود، که این همان غیرت است.

آیت الله مهدوی افزود: نکته بعدی در باب غیرت این است که اسلام همین فطرتی که همراه با غیرت است را تایید می کند، بنابراین هر دین توحیدی غیرت را تایید می کند مگر اینکه در دین دستکاری شده باشد، همانطوری که امروزه شاهدیم غیرت در بین خیلی از مسیحیان اروپایی کم رنگ شده است

وی متذکر شد: در مصداق غیرت اشتباه فکر نکنیم، مصداق غیرت بسیار متفاوت است، چه بسا شوهری در کنار همسر آرایش کرده و بی حجاب خود ادعا می کند غیرت دارد که این امر ناشی از اشتباه گرفتن مصادیق غیرت است.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: دین اسلام یک دین فطری است و درعین حالی که غیرت را تایید می کند، غیرت را هم تعدیل می کند و مصادیقی برای بروز غیرت معرفی می کند.

وی تشریح کرد: به عنوان مثال پوشیدن حجاب برای زن واجب است ولی پوشیدن پوشیه صورت برای بانوان، امروزه در جامعه فعلی ایران یک نوعی انگشت نماشدن است، باید حد و مرز حدود الهی را بدانیم و در این زمینه افراط وتفریط نکنیم.

آیت الله مهدوی ابراز کرد: امر قبیحی که یاید غیرت برای آن خرج شود، امری بوده است که خلاف شرع یا خلاف عرف یا خلاف عقل باشد.

وی با تاکید بر اینکه تشخیص مصداق غیرت بسیار حائز اهمیت است، از وضع برخی مدارس انتقاد کرد و گفت: شادبودن مدارس به معنی پخش موسیقی و رقص و گناه نیست، باید مراقب باشیم در پشت چنین عملکردهایی دست بیگانه و دشمن در کار است

وی بیان کرد: باید در اموری که در کشور اختلال ایجاد می کند شک کرد، قطعاً دست دشمن درکار است و باید مسولان امنیتی سریعاً در زمینه دستگیری عاملان آن اقدام کنند که مصداق آن قضیه کاهش مقدار گوشت گوسفند در کشور و خرید گوسفندان ماده توسط عربستان بود.

آیت الله مهدوی تصریح کرد: بنابراین صلاحیت انسان از سوی دین اسلام برای تعیین مصادیق مجاز برای غیرت خرج دادن، درنظرگرفته شده است.

وی توضیح داد: دین براساس واقعیات حرکت می کند نه منطق بر عقیده من وشما بنابراین نباید براساس عقیده و سلیقه خود و دیگران برای غیرت، مصداق مشخص کنیم.

استاد حوزه در پایان اظهار داشت: غیرت در وجود اهل بیت بی بدیل بود،مصادیق بارز آن را در واقعه کربلا می بینم، نگرانی حضرت زینب(س) و امام حسین(ع) نسبت به بانوان و بچه هااز جمله مصادیق غیرت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha