شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 491603
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷
سفره افطاری

حوزه/ نشست تدابیر تغذیه ای در ماه مبارک رمضان با عنوان «تغذیه سالم» در مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ام الائمه(س)نجف آباد برگزار شد.

یه گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام منتظری مشاور تغذیه، صبح امروز در جمع طلاب مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ام الائمه(س)نجف آباد پیرامون سحری خوردن در ماه رمضان گفت: خوردن (ماء الفاطر) آب جوشیده ی ولرم و خوردن یک قاشق عسل که با بزاق دهان مخلوط و مکیده شود و بعد از آن خوردن شربت خاکشیر و قبل از غذا میوه خوردن (سیب، خیار و کاهو) نوصیه می شود.

وی، بهترین غذای سحری را حلیم گندم و یا خورشت ها(خورشت آلو،بامیه،کدو.....) و یا خوردن غذاهای دیر هضم مثل غلات  و حبوبات که از قبل خیسانده شده باشد، دانست.

حجت الاسلام  منتظری در ادامه برای افطاری به خوردن غذای لطیف اشاره کردند که در ابتدا همان ماءالفاطر همراه با خرما و فاصله ای داده شده و ناگهان معده را پر نکنیم. بعد از آن غذاهای نرم و سریع الهضم مثل سوپ، آش، فرنی، گداخته، حلیم و حلواهای سبک خورده شود. بین سحر تا افطار خوردن مایعات، دمنوشهای طبیعی(بادرنجویه،به لیمو،چای کوهی، دارچین)نوشیده شود .

وی افزود: بوی بد دهان در طول روز در ماه رمضان می تواند به علت رطوبت معده و سردی آن که با خوردن کمی نان خشک در سحر رفع شود و یا مربوط به دندان هاست که با خلال کردن برطرف می شود و یا به دلیل مخلوط خوری که با نمک خوردن قبل و بعد از غذا درست می شود.

مشاور تغذیه در ادامه خوردن غذاهای گوشتی و سرخ کردنی ها، چایی، تخم مرغ، نوشابه های گازدار را علت عطش  و سنگینی معده در طول روز دانست که با خوردن دو قاشق سویق عدس در سحر و سبزیجات و ماءالشعیر طبیعی رفع می شود.

وی اضافه کرد: علت ضعف و بی حالی به خصوص در دختر بچه ها که به علت کم خونی و خوردن خوراکی هایی مانند نوشابه و سردیجات(ماست، دوغ، مرغ، ماهی، گوجه، برنج و ...) است که درمان آن با خوردن چند مغز بادام و یک عدد گردو و دو عدد انجیر، عسل و میوه و سبزیجات برطرف می شود.

حجت الاسلام منتظری در پایان در مورد خواب ماه رمضان به این نکته اشاره کرد که بهترین ساعات خوابیدن، دو ساعت بعد از نماز مغرب و عشاء می باشد که باعث درمان بسیاری از بیماری ها واسترس های عصبی است و نیم یا یک ساعت بعد از سحری خوابیدن مناسب می باشد.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha