شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مدرسه حضرت خدیجه ام المومنین(س)

حوزه/ مدرسه علمیه حضرت خدیجه ام المومنین(س) واقع در خیابان ۱۷ شهریور تهران از سال ۱۳۸۳ زیر نظر مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران شروع به فعالیت کرده است ...

خبرگزاری «حوزه» - تهران/ مدرسه حضرت خدیجه ام المومنین(س) واقع در خیابان 17 شهریور تهران از سال 1383 زیر نظر مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران شروع به فعالیت کرده است و هر روز میزبان تعداد زیادی از بانوانی است که به دنبال دست یافتن به معارف الهی اند.

این مدرسه که اولین مدرسه علمیه خواهران در مقطع سیکل در تهران است، فقط به جذب دانش آموزان پایه تحصیلی نهم می پردازد و تا سطح دو ادامه پیدا می کند. دوره تحصیلی مدرسه حضرت خدیجه(س) هفت ساله است و در حال حاضر حدود 100 نفر طلبه مشغول به تحصیل در این حوزه مبارکه هستند.

خانم ربابه سادات جذبی مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه ام المومنین(س) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران؛ به معرفی این مدرسه و شرح فعالیت ها و برنامه های آن پرداخته است که در ادامه حاصل این گفتگو را می خوانید:

 

*به عنوان سوال نخست، لطفا از سوابق تحصیلی و علمی خودتان بگویید و این که از چه سالی وارد حوزه شدید؟

من از سال 1376 وارد حوزه علمیه شدم و بعد از گرفتن سطح دو وارد فعالیت های اجرایی شدم. چون این حوزه اولین مدرسه سیکل در استان تهران است کار در ابتدای شروع بسیار سخت بود. این مقطع حتی از دوره دبیرستان نیز فراتر است. چون بچه ها در سن حساسی وارد حوزه می شوند لذا کارکردن با آن ها سخت تر و زمانبرتر است. اما بعد از مدتی ضمن کار اجرایی، مدرک ارشدم را در رشته تاریخ تشیع گرفتم و در سطح سه شرکت کردم و الان ترم آخر دکتری رشته تاریخ اسلام هستم.

 

*برنامه های آموزشی مدرسه حضرت خدیجه ام المومنین(س) تهران شامل چه دروسی است؟ سطح علمی طلاب را چگونه ارزیابی می کنید؟

پایه دروس حوزه همان صرف، نحو، اصول عقاید و احکام و... است اما چون دانش آموزان سیکل هستند دو سال دروس عمومی دارند.

بچه ها از نظر سطح علمی خوب هستند. چون در این مدرسه ما شرط معدل داریم و معدل های بالای 18 را می پذیریم و سعی شده است که فقط داوطلبان واجد شرایط پذیرش شوند.

 

*فعالیت های علمی و مطالعات پژوهشی طلاب مدرسه را چگونه می بینید؟

پایه حوزه باید پژوهش محور باشد. ما از سال اول سعی کرده ایم که طلاب در قالب انشاء و دل نوشته قلم فرسایی کنند و به ترتیب بالا رفتن سالها طلاب دروس روش تحقیق را می گذرانند. طلاب این حوزه حتی در مسابقات علامه حلی شرکت کرده و مقاله ارائه داده اند اما برخی محدودیت های جشنواره رتبه ای نیاورده ایم.

 

 

* فعالیت های فرهنگی و دوره های مهارت افزایی حوزه به چه صورت است؟

در این راستا ما از اساتیدی همچون حجت الاسلام بهشتی دعوت کردیم تا روش مناظره را به طلاب آموزش بدهند و یا جلساتی برگزار کردیم که طی آن اساتید شیوه نگارش را برای طلاب تدریس کردند. مخصوصا هرساله در هفته پژوهش چنین برنامه هایی را داریم.

مسابقات کتاب خوانی، تفکر در نهج البلاغه، و ادعیه شناسی از جمله دوره هایی است که ما همیشه در حوزه برای طلاب اجرا می کنیم.

 

*برخی معتقدند خروجی علمی و پژوهشی مدارس علمیه با نیازهای جامعه منطبق نیست و حوزه ها مثل گذشته نقش تعیین کننده در حل معضلات فرهنگی و اجتماعی ندارند، پیشنهاد شما برای حل و فصل اساسی این مسئله و کمک به ارتقای سطح طلاب چیست؟

البته کاملا نمیتوان گفت خروجی های حوزه دیگر خوب نیستند اما به نسبت قبل کمتر شده است. البته به نسبت رشته های دیگر مانند علوم انسانی، تجربی و ... خوب عمل کرده است! ضمن این که نقش تبلیغات را نیز نباید دست کم گرفت.

البته خود حوزه ها نیز در این مسئله دخیل هستند و از همان ابتدا سعی کردند که دروس را آسان کنند یا برای ورودی های حوزه هیچ معیار خاصی مد نظر نبود! این خود مشکلی است که به نظر من در روند تربیت طلاب تاثیرگذار است. همچنین من برای حوزه یک سری دروس را الزامی می دانم مانند درس ریاضی، نجوم، شیمی و فیزیک. اگر ما در زندگی علما نیز جست و جو بکنیم شاهد آن هستیم که آن ها علم ریاضی را بسیار خوب می دانستند و به معنای واقعی کلمه حکیم بودند. به همین خاطر من در این مدرسه درس ریاضی را گذاشته ام و حتی دوره چرتکه نیز برای طلاب برگزار کردیم، تا ذهن بچه ها قوی تر بشود.

کسانی که در راس هستند باید برنامه هایی را در نظر بگیرند که به قدیم و سنت برگردد، اینکه در گذشته حوزه های علمیه چگونه عمل می کردند که خروجی های بهتری داشتند. در هر صورت اگر برنامه ریزی از سوی مرکز باشد دستورالعمل ها جامع تر و فراگیرتر می شود و بهتر انجام می گیرد.

 

 

*در خصوص هجمه های فرهنگی دشمن به ویژه فضای مجازی حوزه های علمیه چگونه می توانند به این هجمه ها پاسخ بدهند؟

ما طلبه های قوی در این زمینه داریم. ما خودمان به آن ها برنامه هایی می دهیم تا وارد فضای مجازی بشوند و در مناسبت هایی به شبهات پاسخ بدهند و طلبه هایی را انتخاب می کنیم که می توانند خودشان را در این فضا حفظ بکنند. یک دوره هم آشنایی با کامپیوتر و اینترنت هم داشتیم تا مهارت طلاب در این زمینه بالاتر برود.

 

*تاثیرحوزه های علمیه خواهران را در سالم سازی نهاد خانواده و ایجاد امنیت پایدار در جامعه چگونه می بینید؟

من همیشه به طلاب می گویم که شما هرچه قدر هم درس بخوانید قرار است که یک مادر بشوید و این درس خواندن شما برای این است که معرفت و بصیرت شما زیاد بشود تا بتوانید با آگاهی بالا فرزندان خودتان را تربیت کنید. ما صرفا دروس علمی را با بچه ها کار نمی کنیم برای مثال درس سبک زندگی اسلامی داریم تا بر روی تربیت و پرورش طلبه اثر بگذارد تا در آینده بتوانند خانواده خود را حفظ کنند.

جامعه و رسانه ها الان به گونه ای شده است که همه چیز را در اختیار دختران و پسران ما می گذرانند اما راه حل و پاسخی برای آن ارائه نمی دهند و حتی گاهی جلوی ازدواج شان گرفته می شود که خود این مشکلی بزرگ است که پیامدهای مختلفی را به همراه دارد. ما حتی در مدرسه مان برای اولیای خانواده جلسات مشاوره ای در این خصوص داریم تا خانواده ها آگاه تر بشوند.

 

 

*مدرسه حضرت خدیجه ام المومنین(س) برای بانوان محلات اطراف چه برنامه هایی فرهنگی دارد؟

برای بانوان محله در برخی ایام هفته کلاس های آزاد برگزار می کنیم. کلاس هایی در زمینه احکام و عقاید و اصول داریم. برای تابستان هم برای دختران کلاس های هنری و پرسش و پاسخ احکام را داریم که معمولا مسئولیت این دوره ها با طلاب خودمان است.

 

خبرنگار: فاطمه اسماعیلی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بنده خدا IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    0 0
    با سلام. لطفا اطلاع رسانی کنید. بزرگترین اشتباه این است که از همان سن هفت سالگی اقدام به تربیت بچه ها برای آینده نمی نمایید.همان که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند چیزی که انسان در دوران کودکی بیاموزد همانند نقشی است که بر روی سنگ حک شود.پیشنهاد می کنم از همین سن شروع کنید.زیرا با شرایط امروزمعلوم نیست حقیقتا کسی که به پایه نهم وارد شده چه تفکراتی دار.د