چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم توسط آیت الله العظمی سبحانی در مجتمع آموزش عالی فقه

حوزه/ حضرت آیت‎‌الله سبحانی تصریح کردند: اسلام به دنبال نجات بشریت از ذلت در مقابل بت ها است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت‌الله سبحانی بعد از ظهر امروز در درس تفسیر قرآن کریم در مدرسه حجتیه با اشاره به آیات مرتبط به جنگ تبوک گفتند: خداوند در این آیات روی مساله جهاد تاکید فراوان دارد.

ایشان افزودند: مساله جهاد نیز آنگونه که توسط خداوند بیان شده است دارای آثار و زوایای فراوانی است؛ در اینجا روی چند اصل تکیه شده است و آن هم اینکه در این جنگ وجهاد و با توجه به بعد مسافت و قدرت دشمن یک بسیج عمومی شکل گرفت.

معظم له یادآورشدند: در این آیات در ابتدا به جهاد مالی و سپس به جهاد نفسی اشاره شده است که دو نتیجه را در پی دارد؛ نخست اینکه در این جنگ و به واسطه سختی کار از کسانی که قدرت و توان مالی و جسمی و پیرامونی داشتند دعوت شد که از این جهاد حمایت کنند.

ایشان افزودند: نکته دوم این است که در این گونه موارد همیشه عنصر ضعیف تر پیش از عنصر قوی تر و مهم تر بیان می شود که در اینجا نیز این قاعده به کار رفته است.

معظم له در ادامه با اشاره به شبهه افکنی ها در خصوص بحث «لااکراه فی الدین» گفتند: خداوند در سوره بقره به این بحث اشاره دارند ولی در آیات دیگری از جمله آیات مرتبط به جنگ تبوک به جهاد امر می کنند؛ ممکن است این سوال پیش آید که ممکن است تناقضی در این زمینه وجود داشته باشد که قطعا جواب خیر است.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: نکته اولیه آن است که اسلام، بت پرستی را محکوم می کند؛ به این دلیل که انسان از مقام بالا تنزل کرده و در خاک و سنگ و حیوان و... سر فرود می آورد.

ایشان گفتند: اسلام اجازه چنین مساله ای را نمی دهد و از این روی است که اسلام با هر قیمتی با این مساله مبارزه می کند؛ از این روی بود که خداوند در سال نهم زمانی را تعیین کرد که مردم دست از شرک بردارند.

مفسر قرآن کریم یادآورشدند: اسلام به دنبال نجات مردم از ذلتی است که در مقابل بت ها داشتند؛ اگر بخواهیم مثال ملموس تری بزنیم باید به این نکته اشاره کنیم که اگر یک بیماری خاص وارد کشور شود و مسئولان کشور امر به اجرای واکسن کنند ولی عده ای ممانعت کنند، قطعا کار حکومت درست است.

ایشان با انتقاد از برخی از ناسیولیست ها یادآورشدند: برخی از افراد در ایران ناسیونالیسم تمام هستند و به رواج زرشتیگری علاقه دارند و از این روی از تعابیری به عنوان حمله اعراب به ایران به جای ورود اسلام استفاده می کنند؛ در حالی که اسلام مردم را از خواری نجات داد.

ایشان در ادامه با ذکر این مطلب که ارسطو و افلاطون و شیخ الرئیس و انبیا مصلح هستند ولی بین این دو گروه فرق است، تصریح کردند: تفاوت این است که مصلحان گروه اول یعنی دانشمندان مباحث اصلاحگرانه خود را مطرح می کنند ولی خود را مکلف به عمل مردم نمی‌دانستند ولی انبیای الهی باید برنامههای الهی را اجرا کنند و آن پیام را به گوش جهانیان برسانند.

معظم له با ذکر این مطلب که سربازان و حاکمان شرک اجازه آزادی فکری مردم را نمی‌دادند، عنوان کردند: اسلام تلاش کرد این موانع را کنار زده و مردم را با پیام‌های الهی آشنا کنند؛ اسلام به دنبال حکومت جهانی است و حکومت موضعی را نمی‌پذیرد زیرا به دنبال احیا و نجات بشریت است.

ایشان گفتند: وقتی حکومت اسلامی برپا شد، پیروان ادیان دیگر نیز آزاد هستند که یا دین اسلام را بپذیرند یا در دایره حکومت اسلامی زندگی کنند.

حضرت آیتالله سبحانی در پایان به بحث حضور مسلمانان و اهل کتاب در زیر سایه حکومت اسلامی یادآورشدند: مالیاتی که مسلمانان می پردازند چند برابر مسیحیان و یا ادیان دیگر است زیرا مسلمانان خمس و زکات و... نیز دارند ولی پیروان ادیان دیگر فقط جزیه میدهند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha