جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیین نکوداشت علمی پروفسور محمد لگنهاوزن با حضور آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، یکی از مهمترین اصول نظام ارزشی اسلام را مقدم دانستن آخرت به جای دنیا ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله مصباح یزدی شامگاه پنجشنبه در جلسه درس اخلاق که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، با اشاره به آثار ایمان در زندگی گفت: سعادت ابدی تنها در در سایه ایمان به خدا و عمل به دستورات دین و تکیه بر اخلاق دینی محقق می شود.

ایشان افزود: نیت ها، زمینه رشد و فعالیت های مختلف انسان به خصوص در حوزه عملکرد دینی را مشخص می کنند؛ از جهات مختلف می توان به این مساله نظرانداخت؛ مثلا انسان می تواند برای ترس از جهنم و بهره مندی از نعمات بهشتی از خدا بترسد ولی نیت اولیای الهی این گونه نیست، زیرا آنها هیچ چیزی در مقابل عمل خود نمی خواهند و تنها رضایت خدا برای آنها مهم و حیاتی است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) یادآورشد: انسان برای رسیدن به کمال و سعادت باید خودسازی و تهذیب اخلاق کند و همین مسیر، بهترین مسیر رسیدن به کمالات است.

آیت الله مصباح یزدی با ذکر این مطلب که که قرب الهی داشته باشد انسان کامل و سعادتمند خواهد شد، تصریح کرد: رسیدن به قرب الهی و بندگی خداوند متعال راه کلی است که انسان را به سعادت می‌رساند  و بندگی است که می تواند انسان را به کمال برساند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآورشد: یکی از راه های رسیدن به این وضعیت آن که تمام برنامه‌های زندگی انسان بر اساس بندگی خداوند متعال تنظیم شود.

آیت الله مصباح یزدی با ذکر این مطلب که یکی از منت‌های خداوند متعال بر ما آشنا کردن ملت ایران با امام راحل است گفت: امام خمینی(ره) یکی از بندگان حقیقی خدا بود که دستورات اسلام را به صحنه زندگی جامعه برگرداند؛ اولیای الهی جز رضای معشوق چیزی نمی‌خواهند، این عشق عالی‌ترین ارزش مطرح برای رفتارهای اخلاقی است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: نظام ارزشی اسلام بر مقدمه بودن دنیا و اصل قراردادن زندگی ابدی تأکید دارد؛ در همه مکاتب اخلاقی غیر دینی عمدتاً ارزش اخلاق، به نتایجی است که در همین عالم برای فرد و جامعه حاصل می‌شود و فایده و انگیزه اخلاق منافع در دنیا است اما در اخلاق دینی همه زندگی دنیا مقدمه برای آخرت است.

استاد برجسته حوزه با ذکر این مطلب که اصل ارزش‌های اخلاقی از دیدگاه دین نتایجی است که در زندگی ابدی برای انسان حاصل شود، تصریح کرد: ارزش‌های اخلاقی در اسلام مراتب بسیاری دارد و به سوی بی‌نهایت می‌رود.

ایشان گفت: روح انسان به واسطه رعایت اخلاق کمال پیدا می‌کند، البته باید توجه داشت که در دین می‌گوییم ارزش اخلاقی برای سعادت ابدی است بدان معنا نیست که مادون آن نادیده گرفته می‌شود بلکه ارزش‌های اخلاقی اسلام به دنیا هم توجه دارد، لیکن اصل ارزش گذاری اسلام برای دنیا و زندگی مانا و جاودان است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha