جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران گفت: دولت ها نمی توانند به فرهنگ معنوی بی توجه باشند که اگر این گونه باشد چیزی جز هم دستی با ظالمان نیست. در جامعه ما دولت اسلامی از نظر فرهنگی به آن درجه نرسیده است که جلوی مسمویت های فرهنگی را مانند مشکلات مادی بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز( بیستم اردیبهشت) تهران، با اشاره به لزوم ماموریت حکومت ها در رشد معنوی جامعه، گفت: حکومت ها نمی توانند در زمینه معنویت در سطح جامعه خنثی و بدون نقش باشند. اگر حکومت، بازار معنویت را خالی کند و به نفع حق نکوشد، باطل فضا را می گیرد. اگر حکومتی بگوید با معنویت کاری ندارد گویی که بگوید با اقتصاد و تعلیم و تربیت کاری ندارد و آنها را رها کرده است. پس باید حکومت قوانینی را برای آن تعیین کند و همان طور که زیرساخت های عدالت و آزادی را فراهم می کند، زیرساخت های معنویت نیز ایجاد بشود.

وی در ادامه افزود: در جهان خیلی ها به اسم حقوق بشر و آزادی سعی می کنند معنویت را از بین ببرند و این از تدابیر صهیونیستی است که ابتدا آن را در جوامع مسیحی گستراند و حالا نوبت جوامع مسلمان شده است. مثلا قدرت های حاضر می خواهند معنویت را در ایران کم کنند و به انواع شبکه های ماهواره ای متوسل می شوند تا این موضوع را در میان مردم کم رنگ تر کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امروز در فرانسه می بینیم که مردم علیه قوانین خود اعتراض می کنند که حقوق خود در خانواده را بدانند و پدر و مادر خود را بتوانند بشناسند. یکی از متفکرین فرانسه کتابی 700 صفحه ای را به من داد و گفت که این کتاب شامل اسنادی است که مسببان وضع فرهنگی فرانسه را نشان میدهد که آنها همان قدرت های بزرگ سلطه و صهیونیست ها هستند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تصریح کرد: دولت ها نمی توانند به فرهنگ معنوی بی توجه باشند که اگر این گونه باشد چیزی جز هم دستی با ظالمان نیست. در جامعه ما دولت اسلامی از نظر فرهنگی به آن درجه نرسیده است که جلوی مسمویت های فرهنگی را مانند مشکلات مادی بگیرد. خیلی از مواقع خانواده ها نمی توانند مسائلی را کنترل کنند و از دولت و قوانین انتظار دارند که کنترل و نظارت کافی را بر محصولات فرهنگی داشته باشند. اما دولت نباید با زور مردم را وادار به عبادت و معنویت کند، بلکه باید زمینه ی آن را ایجاد کند. اما متاسفانه از نظر زیر ساختی ضعیف هستیم و حوزه و دانشگاه هردو در این قضیه مقصر هستند.

وی با اشاره به اینکه حال چگونه باید دولت ها وارد عمل شوند، افزود: در آیات و روایات آمده است که اول باید حکومت ها به اقامه و ترویج نماز بپردازند و سپس به امر اقتصادی، امر به معروف و نهی از منکر. این امر نشان دهنده اهمیت معنویت نزد پیامبر(ص) هست که جامعه به آن نیازی مبرم دارد. پیامبر(ص) نیز نامه ای به یکی فرماندهان یمن می نویسند که آن فرمانده نیز 17 سال سن دارد، اما امروزه با توجه به اینکه بنیاد آموزش و پرورش ما دینی نیست و ما افراد را تا 18 سالگی دانش آموز می نامیم اما از 14 سالگی رشد معنوی افراد آغاز میشود ، ولی ما آن ها را وارد کار نمی کنیم چنان که مسئولین امروزی خود در ابتدای انقلاب در همین سنین وارد مسئولیت های دولتی شدند.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: نامه پیامبر(ص) به فرمانده یمن این بود که با روی خوب، تشویق و نرمی مردم به حق دعوت و هدایت کن و در مقابل ظلم سخت و محکم باش. همچنین به مردم جامعه خود قرآن خواندن را یاد بده و در جهت گسترش فهم دینی آنها تلاش کن. اول به بهشت بشارت بده و بعد از جهنم انذار کن.

وی افزود: همه این موارد نشان می دهد که حاکم دینی باید برای جلب مردم به معنویت از بشارت، الفت کمک بگیرد و شیوه برخوردش این گونه باشد. در جامعه ما نیز چنین است. هیچ وقت برای نمازخواندن اجباری نبوده و حتی باتوجه به تجربه های شخصی خودم تعداد نمازخوان ها نیز افزایش پیدا کرده که باید از آموزش و پرورش نیز تشکر کرد. و یا علاقه مندی های مردم برای درک دین بیشتر شده و به کلاس هایی می روند تا دین را بیاموزند، اما همجنان نقص هایی داریم و باید جلوی مواد مفسد فرهنگی گرفته شود، زیرا هدف آنها متلاشی کردن نهاد خانواده است.

سخنران قبل از خطبه های نماز جمعه تهران تصریح کرد: در یک جامعه مردم به مدیران خود بیشتر شبیه تر هستند تا پدر و مادرهایشان. وضع روحی و سبک زندگی مسئولین بسیار اهمیت دارد و اگر نقص هایی در حوزه های اخلاقی مسئولین داشته باشیم، ضررهای آن را نیز شاهد خواهیم بود. اگر مسئولی به معنویت بی اعتنا باشد مردم نیز از آن الگو می گیرند پس مدیران ما باید تقوای الهی را پیشه کنند و وظیفه اول و اصلی بردوش آنان است و بعد بر دوش مردم عادی. ۳۱۳/۵۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha