جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نعمت الله آزموده

مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد با اشاره به چهار شرط تحقق نظام تربیتی الهی از دیدگاه شهید مطهری، گفت: مبارزه با موانع و فراهم کردن زمینه تربیت نخستین شرط در نظام تربیتی الهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری « حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، امروز در نشست تخصصی بازخوانی نظریه تربیتی شهید مطهری که با حضور معلمان آموزش و پرورش و اساتید حوزه برگزار شد، با تأکید بر اینکه باید حس وجدان جمعی و کرامت به دانش‌آموزان تزریق شود، اظهار کرد: باید دانش‌آموز کرامت را با تمام ساحت‌های وجودی درک کند، حقیقت‌جو و حقیقت‌طلب باشد و به دنبال کار جمعی باشد.

مدیر مدرسه علمیه امام خامنه‌ای بجنورد اضافه کرد: این‌ها همه مقدمه امر خداگرایی است، زیرا خداگرایی آموزش و پرورش ما را متعالی می‌کند، وگرنه حقیقت‌جویی می‌تواند در جایی منحرف شود چراکه بین واقعیت و حقیقت فرق وجود دارد.

وی افزود: به عنوان مثال در قرآن به مظاهر دموکراسی اشاره شده و دموکراسی برخی مواقع رد می‌شود؛ به‌گونه‌ای که نظام اومانیستی با کلمه «ربی» نقد شده و نظام دموکراسی با «رب‌الناس» نقد می‌شود؛ یعنی ناس و مردم باید زیرمجموعه نظام الهی باشند.

حجت‌الاسلام آزموده با بیان اینکه نکته مورد تأکید در نظام تربیتی شهید مطهری شرایط تربیت است، گفت: تربیت الهی در هر فضایی میسر نمی‌شود؛ بلکه باید شرایط و فضا برای نظام تربیتی الهی مهیا شود.

وی با اشاره به چهار شرط تحقق نظام تربیتی الهی از دیدگاه شهید مطهری، اظهار کرد: مبارزه با موانع و فراهم کردن زمینه تربیت نخستین شرط در نظام تربیتی الهی است.

حجت‌الاسلام آزموده خطاب به معلمان و اساتید حوزه اظهار کرد: برخی با نماز، فکر و ارتباط شما با خداوند مشکل دارند؛ به همین دلیل نخستین نکته شهید مطهری در شرایط تربیت، مبارزه با مانعین و زمینه‌سازی برای تربیت الهی است.

وی با اشاره به اینکه دومین نکته سلامت جسم است، افزود: ورزش بسیار مهم است؛ اما گاهی علم‌گرایی و تخصص گرایی به‌اندازه‌ای وسیع می‌شود که ورزش به حاشیه می‌رود.

حجت‌الاسلام آزموده امنیت نسبت به حیات و وسایل و لوازم شخص و آزادی اجتماعی و معنوی فرد را از دیگر شروط نظام تربیتی اسلام برشمرد و گفت: آزادی به این معنا است که سایر افراد جامعه مانع رشد فرد نشوند.

مسؤول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی ادامه داد: آزادی معنوی هم این است که انسان اسیر خشم، حرص، شهوت و هوای نفس خود نشود، ازاین‌رو رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب وقتی موضوع معنویت را مطرح می‌کنند راهکارهای عملی برای رسیدن به تربیت اسلامی را هم معرفی می‌کنند.

حجت‌الاسلام آزموده با بیان اینکه رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب شش راهکار را در زیرمجموعه دومین محور یعنی اخلاق و معنویت برای رسیدن به تربیت متعالی اشاره می‌کنند، خاطرنشان کرد: همان‌گونه که رهبری هم تأکید کرده‌اند برای تعلیم و تربیت مناسب باید بر دل‌ها حکومت و مدیریت داشته باشیم؛ زیرا اصل حکومت بر دل‌ها است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha