جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم توسط آیت الله العظمی سبحانی در مجتمع آموزش عالی فقه

حوزه/ آیت الله العظمی سبحانی در پاسخ به شبهه ای پیرامون سرانجام مخترعان بزرگ در آخرت بیان کردند: ادیسون ها و پاستورها با نیت خود در آخرت محاسبه می شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیتاللهالعظمی سبحانی ظهر امروز در سلسله درس های تفسیری خود در مدرسه حجتیه گفتند: خداوند در آیه « قُلْ لَنْ یُصِیبَنَا إِلَّا مَا کَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَعَلَی اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ»، به مباحثی اشاره کرده که در اینجا برخی از مفسران به اشتباه بیان کرده اند که این آیه مؤید جبر است.

معظم له یادآورشدند: در این میان فخر رازی از این آیه به عنوان نشانی از حتمیت جبر نام می برد؛ ولی اشتباه ایشان آن است که در اینجا منظور، پیروزی و شکست است و نه طاعت و معصیت و تقدیر الهی، مؤید اختیار است.

ایشان در تفسیر آیه « قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلَّا إِحْدَی الْحُسْنَیَیْنِ وَنَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِکُمْ أَنْ یُصِیبَکُمُ اللَّهُ بِعَذَابٍ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ بِأَیْدِینَا فَتَرَبَّصُوا إِنَّا مَعَکُمْ مُتَرَبِّصُونَ» بیان کردند: خداوند در این آیه به پیروزی صددرصدی مسلمانان اشاره می کند؛ زیرا اگر در دنیا پیروز شوند در دنیا و آخرت پیروز هستند و اگر شهید هم شوند آخرت را برده اند.

معظم له همچنین تصریح کردند: مشرکان در هر دو صورت بازنده هستند زیرا چه در صورت پیروزی و چه شکست، در دنیا و آخرت عذاب می بیند؛ در آیه 53 بیان شده است که منافقان مقداری انفاق کردند ولی خدا می گوید که این انفاق را از آنها نمی پذیرد.

ایشان یادآور شدند: زیرا این گروه جزو قوم فاسقین هستند؛ قرآن کریم در هر عملی به دو پرونده رجوع می کند که نخست نیت عمل و دوم نفس عمل است؛ وقتی کسی از اطاعت خدا و پیامبر بیرون می آید و عمل خیری انجام می دهد، آن عمل خیر به نوعی ریاکاری است نه عمل خیر؛ فسق به معنی خروج از طاعت خداست.

این مرجع تقلید عنوان کردند: در قرآن بیان شده است که شأن مشرک آن نیست که مسجد بسازد؛ زیرا کار وی برای نفاق است و به همین دلیل عمل او بی ارزش است؛ کسی می تواند مسجد بسازد که مؤمن باشد و به احکام الهی ملتزم باشد.

ایشان با ذکر یک شبهه در خصوص مخترعان بزرگ جهان و آینده آنها در آخرت، ابراز داشتند: برخی مردم می گویند چرا ادیسون نباید در آخرت، اجر و پاداش بگیرد؟ پاسخ آن است که اگر وی و پاستور و سایر دانشمندان کار خود را برای خدا انجام داده باشند مسلما اجر دارد ولی اگر برخی شهرت و فساد این کار را کرده باشد قطعا اجری نخواهد داشت.

معظم له یادآورشدند: علت اینکه عمل دشمنان مقبول نیست از این جهت است که کارهای آنها برای خدا نیست و خدا و رسول را قبول ندارند؛ انسان کافر حق مزد و اجری از خدا ندارد؛ آمریکا و برخی کشورهای دیگر به بعضی از کشورهای فقیر کمک می کنند ولی در وهله اول برخی اوقات برای دست یابی و غارت منابع این کشورها، این کمک ها انجام می شود.

ایشان یادآورشدند: این گروه نمی خواهند کشورهای عقب نگه داشته شده پیروز شوند و به همین خاطر مجبور هستند کمک هایی به این کشورها انجام دهند تا از این کشورها بهره بگیرد؛ امروزه در آفریقا جنگ است ولی اگر ملت ها را به حال خود واگذارند جنگی انجام نمی شود ولی متاسفانه سعی می کنند کشورهای عقب نگاه داشته شده را با جنگ مشغول کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ‌‌ IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
    0 0
    تفسیر چه آیه‌ای هست؟