جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رمضان

حوزه/ نـتـيـجـه ى روزه ى مـاه رمـضـان ، ذخـيـره ى تـقـوا در دل و جـان مـاسـت كـه بـايـد مـا را در راهـهـاى پـُر پـيـچ و خـم زنـدگـى در طـول سـال مـدد كند و صراط مستقيم را براى ما تضمين نمايد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب در سایه سار رمضان‏ (در کلام و پیام حضرت آیت الله العظمی خامنه ای) اثری از مرکز اطلاع رسانی غدیر پیرامون مسائل مربوط به ماه مبارک رمضان است که «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

 

* نـتـيـجـه ى روزه ى مـاه رمـضـان، ذخـيـره ى تـقـوا در دل و جان ماست

نـتـيـجـه ى روزه ى مـاه رمـضـان ، ذخـيـره ى تـقـوا در دل و جـان مـاسـت كـه بـايـد مـا را در راهـهـاى پـُر پـيـچ و خـم زنـدگـى در طـول سـال مـدد كند و صراط مستقيم را براى ما تضمين نمايد. ماه رمضان با همه ى عظمت و كـرامـت و فضاى انباشته از رحمتش سپرى شد و مردم مسلمان در سراسر عالم در اين ماه به بركت روزه ى روزها و توسل و دعا و ذكر و تلاوت قرآن ، دلها و جانهاى خود را نورانيتر و به خدا نزديكتر كردند.

بـه بـركـت مـاه رمضان ، براى مسلمان فرصتى پيش مى آيد كه بايد از آن در جهت تقويت حـيـات مـعـنـوى و نـشـاط مـادىِ خـود اسـتـفـاده كند.

يكى از درسهاى بزرگ ماه رمضان كه در خـلال دعـا و روزه و تـلاوت قـرآن در ايـن مـاه بايد آن را فرا بگيريم و استفاده كنيم ، اين اسـت كه با چشيدن گرسنگى و تشنگى ، به فكر گرسنگان و محرومان و فقرا بيفتيم .

در دعـاى روزهـاى مـاه رمـضان مى گوييم :«الّلهم اغن كلّ فقير، الّلهم اشبع كلّ جائع ، الّلهم اكس كلّ عريان» (1). اين دعا فقط براى خواندن نيست ؛ براى اين است كه همه خود را براى مبارزه ى با فقر و مجاهدت در راه ستردن غبار محروميت از چهره ى محرومان و مستضعفان موظف بدانند. اين مبارزه ، يك وظيفه ى همگانى است . در آيات قرآن مى خوانيم: «اَرَأَيـْتَ الَّذِي يـُكـَذِّبُ بـِالدِّيـنِ فـَذلِكَ الَّذِي يـَدُعُّ الْيـَتـِيـمَ وَ لا يـَحـُضُّ عـَلى طـَعـامِ الْمـِسـْكـِيـن» (2).

يـكـى از نـشـانـه هـاى تـكـذيـب ديـن ايـن اسـت كـه انـسان در مـقـابـل فقر فقيران و محرومان بى تفاوت باشد و احساس مسؤوليت نكند.

در ماه رمضان ، به بركت روزه ، طعم گرسنگى و تشنگى و نرسيدن به آنچه را اشتهاى نفس انسان است ، درك كـرديـم و چـشـيـديـم . ايـن بـايـد مـا را بـه احـسـاس مـسـؤوليـتـى كـه اسـلام در قبال مسأله ى مهم فقر و فقير از يكايك مسلمانان خواسته است و بر دوش آنان وظيفه نهاده است، نزديك كند. (3)

 

پی نوشت:

1- البلد الامين ، ص 27

2- ماعون : 3 ـ 1

3- 15/9/1381

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha