جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
یزدانشهر

حوزه/ نشست اخلاقی با موضوع «خودسازی در ماه مبارک رمضان» در مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) یزدانشهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام رضایی، در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) یزدانشهر گفت: ماه رمضان با قرآن ارزش پیدا می کند؛ خداوند متعال می خواهد نعمتهایش را به ما نشان دهد، قرآن یکی از نعمت هایی است که خداوند برای انسان آفریده است و علامه حسن زاده آملی می فرماید:‌ هر کس قرآنی تربیت نشد انسان نیست، این جمله برای اهلش خیلی معنا دارد.

وی ادامه داد: گاهی خداوند آن چیزی که می خواهیم به ما نمی دهد چون ما به چیزی که خداوند می خواهد عمل نمی کنیم،  قرآن می فرماید: و لا تبخسوا اشیاعهم... درد بزرگ ما این است که به وظایفمان عمل نمی کنیم. به عنوان مثال سخنران مطالعه نمی کند و منبر و تدریس دارد که ظلم به مخاطب است. اگر جایی تشخیص دهیم کسی بهتر از ما می تواند کاری را انجام دهد ولی اجازه ندهیم ایشان انجام دهند و خودمان کار را ادامه دهیم این کار دیگر برای خدا نیست و معنای تقوی همین است، یعنی کار برای خدا باشد.

حجت الاسلام رضایی اظهار کرد: اگر رذیله ای مانند حسادت در انسان باشد و خود را اصلاح نکند همین رذیله سبب هلاکت او می شود، فرق ما با اولیاء الهی این است که ما با بدیها و رذایل اخلاقیمان کنار می آییم اما اولیاء‌الهی با رذایل کنار نمی آیند، قرآن می فرماید:‌ (قد افلح من زکها و قد خاب من دسّئها) قد حرف قطعی است حتما کسی که تزکیه نفس کرد رستگار می شود و کسی که تزکیه نکرد حتماً هلاک می شود .

وی تصریح کرد: دو توصیه برای اهل عمل دارم . اول این که از خواسته های نابجا خود و دیگران دوری کنید و ثانیاً خواسته های به جای خود و دیگران را انجام دهند. ماه رمضان تمرین، دوری از خواسته های نابجا ست. بهترین تمرین و عمل نماز شب است و بهترین حالت بعد از نماز شب گدایی کردن از خداوند است. سراسر دعای امام سجاد(ع) در ابوحمزه و سراسر دعای کمیل گدایی کردن از در خانه خداست.

استاد حوزه ادامه داد: اولیاء الهی یک سال تلاش می کنند تا در شب قدر چیزی بگیرند اما ما می خواهیم در یک شب قدر بدون هیچ تلاشی صاحب اموری گردیم. چه توقع بی جایی! حرمت ماه مبارک رمضان را نگه دارید تا شاید خداوند به ما نظری عنایت نماید. (یستجیب الذین امنوا و عملوا الصالحات)  اگر صدق عملی داشته باشیم خداوند برای ما کم نمی گذارد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha