جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رهبر معظم انقلاب به مذاکره سمی "نه" گفتند

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام با تأکید بر ضرورت تقوای مسئولان بویژه در «رسیدگی به امور مردم، رعایت بیت المال و اجتناب از اشرافیت» به بیان وظایف اساسی مسئولان سه قوه برای حل مشکلات اقتصادی و رونق تولید پرداختند و با اشاره به اقدامات خبیثانه امریکا برای «تغییر محاسبات و تسلیم شدن مسئولان» و نیز «فاصله گرفتن مردم از نظام» افزودند: گزینه قطعی ملت ایران در مواجهه با دشمن، مقاومت در همه زمینه هاست، چرا که مذاکره با دولت کنونی امریکا سمّ مضاعف است، البته جنگی نخواهد شد بلکه برخورد، برخورد اراده هاست و در این زمینه، اراده ملت ایران و نظام اسلامی قوی تر از دشمن است و به فضل الهی این بار هم پیروز خواهیم شد.ایشان با اشاره به برخی که می گویند مذاکره با امریکا چه عیبی دارد، تأکید کردند: مذاکره با امریکا تا وقتی به تعبیرحضرت امام، آدم نشده سمّ است .ایشان افزودند: می گویند بیایید درباره موشک مذاکره کنیم، معنای حقیقی این حرف این است که شما باید بُرد و دقت موشک هایتان را کم کنید تا اگر روزی شما را هدف قرار دادیم، نتوانید جواب بدهید. اما بدیهی است که کسی در ایران این حرف را نمی پذیرد؛ بنابراین همین سر و صداها ادامه خواهد یافت.رهبر انقلاب در پایان سخنانشان خاطرنشان کردند: رویارویی کنونی، برخورد اراده هاست و چون ما اراده ای قوی تر داریم و به خدا توکل می کنیم، ان‌شاءالله آینده خوبی در انتظار ملت است.

 

علمای بحرین هم پرچم حمایت برافراشتند

علمای بحرین طی بیانیه ای ضمن محکوم کردن حمله آل خلیفه به آیت الله غریفی، اعلام کردند که در صف واحد با تمام جان از ایشان حمایت می کنیم. حمله به نمادهای پاک دینی است و این گرایش های سیاسی دیوانه‌وار را محکوم می کنیم. این بیانیه افزود: ما علمای بحرین منتظر  اشاره آیت الله عیسی قاسم در حمایت از آیت الله غریفی هستیم و در یک صف از او با جان از او دفاع می کنیم. در این بیانیه آمده است: رژیم آل خلیفه فکر می کند می تواند ملت و شخصیت های این کشور را به عروسک خیمه شب بازی خود تبدیل کند. حال که هیچگاه اینطور نخواهد بود و ما این گونه اقدامات رژیم را محکوم می کنیم. گفتنی است که آیت‌الله شیخ «عیسی قاسم» رهبر معنوی شیعیان بحرین به اتهامات دولت بحرین علیه «عبدالله الغریفی» بزرگترین‌ مرجع دینی شیعیان این کشور واکنش نشان داد. شیخ عیسی قاسم گفت: الغریفی مردی از مردان بحرین و دژی از دژهای وطنش است و از جمله کسانی است که تشویق یا ترس او را از دینش خارج نمی‌کند.

 

اخوان المسلمين مردم را علیه آمریکا بسیج کرد

اخوان المسلمین مصر در بیانیه خود از وجود منافع مشترک بین نظام آمریکا و سیطره کودتا بر مصر در مرحله کنونی جهت «تحمیل معامله قرن» در آینده خبر داد و گفت که تلاش‌های آمریکا برای تروریستی خواندن اخوان المسلمین نیز در همین راستا صورت می‌گیرد.این جنبش مصری تأکید کرد که به رغم «کودتای نظامی» علیه انقلاب مصر اخوان المسلمین همچنان این توانایی را دارد که توده‌های مردم را علیه معامله قرن بسیج کند و این مسئله‌ای است که کاخ سفید را نگران کرده و این معامله را تهدید می‌کند.اخوان المسلمین بار دیگر بر موضع ثابت خود در رد معامله قرن تأکید کرد و گفت: «مسئله فلسطین مسئله اصلی امت مسلمان است و این معامله در برابر اراده این امت شکست خواهد خورد».طرح موسوم به «معامله قرن» که آمریکا برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح کرده، به دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار شش میلیون) به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» یعنی کشورهای دیگر است. به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در دولت آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به شهر قدس در این راستا انجام شده است و قرار نیست کشوری به نام فلسطین به پایتختی قدس به رسمیت شناخته شود.

 

عضو خبرگان رهبری مخالفان حجاب هشدار جدی داد

عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که مخالفان حجاب محارب قرآن هستند، گفت: قوه قضائیه باید با عاملان تجمع اخیر در دانشگاه تهران برخورد قاطع و جدی داشته باشد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید هاشم بطحایی ضمن محکوم کردن تجمع اخیر در دانشگاه تهران که علیه حجاب برگزار شد، اظهار داشت: حجاب چیزی نیست که در مجلس شورای اسلامی آن را به رأی بگذاریم بلکه یک ارزش دینی و دستور صریح قرآن است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین بطحایی ابراز داشت: هر نهاد و سازمانی که اجازه برگزاری چنین مراسمی را داده است باید با مدیران آن نهاد و اداره برخورد مناسب و قاطعی صورت گرفته و محاکمه شوند. وی بابیان این‌که حجاب از ضروریات اسلام است، افزود: این اقدام علیه قرآن است و یقین بدانید اگر امام خمینی (ره) زنده بود این افراد را محاکمه می‌کرد چرا این‌که این‌گونه افراد محارب قرآن هستند و درواقع کسانی که حجاب را که یکی از ضروریات اسلام است منکر شوند، مرتد هستند. عضو خبرگان رهبری تأکید کرد: افرادی که در ماه رمضان اقدام به این کارکرده‌اند مطمئن باشید با هدایت دشمنان نظام این اقدام را انجام داده‌اند. این افراد علیه قرآن قیام کرده‌اند حجاب یعنی قرآن و به‌مانند این می‌ماند که عده‌ای علیه روزه قیام کنند. وی بابیان این‌که مشکل امروز جامعه اقتصاد است، تصریح کرد: مشکل امروز کشور گرانی و فقر مردم است نه تجمع علیه حجاب که یکی از ارزش‌های مهم دینی است. وی با انتقاد از رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دکتر نیلی رئیس دانشگاه تهران به چه دلیلی چنین اجازه‌ای داده است که علیه نصح صریح قرآن چنین تجمعی صورت بگیرد. عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: از حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی رئیس قوه قضاییه انتظار داریم که به این مهم وارد شود و با مسببان این تجمع برخورد قانونی را داشته باشد.

 

مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) علیه رژیم آل سعود بیانیه صادر کرد

مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در بیانیه ای اقدام اخیر دژخیمان رژیم آل سعود در حمله به مردم مناطق شیعه نشین در شرق عربستان در ماه مبارک رمضان و کشتار جمعی از جوانان این مناطق را به شدت محکوم کرد.این رژیم هراز چند گاهی عملیاتی کاملاً مُبهم و درعین حال وحشیانه و خشونت آمیز را در شهر شیعه نشین انجام می دهند و با اعدام های غیر قانونی، تلاش دارند تا بازدارندگی دائمی خود را دربرابر هرگونه تحرکات احتمالی شیعیان برای استیفای حقوق شهروندی و رفع تبعیض مذهبی، افزایش دهند.این رژیم در نتیجه شکست های پی درپی و خفت باری که درجنگ یمن تجربه کرده، درسطح بین المللی فاقد اعتبار حقوقی وسیاسی گردیده است تلاش دارد تا خواسته های مشروع این مردم را به سیاست های ایران پیوند دهد و بهره برداری های سیاسی وتبلیغاتی تلاش می نماید که ایران در امور داخلی آن کشور دخالت می‏ کند و برای دفاع از خود به چنین اقدام های سرکوب گرایانه دست می زند.مجمع جهانی اهل بیت (ع) ضمن محکومیت این اقدامات سرکوب گرایانه و سیاست های نابخردانه رژیم آل‏ سعود از جمله جنایت اعدام سی و هفت فعال اجتماعی و پیرو اهل بیت(ع) از محافل بین المللی وخصوصاً سازمان های حقوق بشر و اتحادیه اروپا و احزاب و رهبران سیاسی و حقوق دانان جهان می خواهد تا ضمن محکومیت این جنایات ضد بشری، از حقوق تضیع شده اقلیت های مذهبی دفاع نموه و عاملان این جنایات را تحریم و به دادگاه های بین المللی معرفی کنند و از ارسال تسلیحات ویرانگر و ادوات شکنجه به این رژیم جداً خودداری کنند.

 

شیخ بحرین  برای شیخ الغریفی سینه سپر کرد

آیت‌الله «عیسی قاسم» رهبر معنوی شیعیان بحرین به اتهامات دولت بحرین علیه آیت الله «عبدالله الغریفی» عالم بزرگ شیعی این کشور واکنش نشان داد.شیخ عیسی قاسم گفت: الغریفی مردی از مردان بحرین و دژی از دژ‌های وطنش است و از جمله کسانی است که تشویق یا ترس او را از دینش خارج نمی‌کند. در ادامه بیانیه آمده است: هجمه علیه عبدالله الغریفی، هجمه علیه ملت و آرمان‌های مردم است؛ مردمی که در برابر هجمه علیه شخصیت بزرگ و غیوری مانند او نظاره‌گر نخواهند بود.عضو بحرینی مجمع جهانی اهل بیت(ع) تاکید کرد که هدف قرار دادن چنین شخصیتی مخلص و والا مقام، چقدر می‌تواند به کشور و امنیت آن ضرر وارد کند. در پایان بیانیه آمده است: الغریفی با ملت بحرین و ملت با الغریفی است و هرگونه تعرض به وی تعرض به ملت است. وزارت کشور بحرین با انتشار بیانیه‌ای رسمی، از آیت الله الغریفی» بشدت انتقاد و او را متهم به هم‌نوایی با تروریسم کرد. وزارت کشور بحرین در این بیانیه الغریفی را به هم‌نوایی با تروریسم و قبول آن متهم کرده و آورده که منبر الغریفی نه تنها اقدامات تروریستی را محکوم نکرده، بلکه به عکس با آن هم‌نوایی و آن را قبول کرده است. بیانیه تند وزارت کشور دولت آل خلیفه در حالی علیه الغریفی منتشر می‌شود که حدود ده روز پیش (اول می) خلیفه بن سلمان آل خلیفه، نخست‌ وزیر بحرین، به دیدار او رفت و در آن دیدار بر وحدت ملی در بحرین تأکید شد.

 

جامعة‌المصطفی(ص) به گینه پرواز کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین «عباسی» رئیس جامعة‌المصطفی(ص) و معاون ارتباطات و بین‌الملل، در سفر به گینه کوناکری، ضمن بازدید از نمایندگی جامعة المصطفی در این کشور با برخی از مسئولان دینی گینه کوناکری دیدار و از برخی مراکز علمی – آموزشی این کشور بازدید نمودند. در این سفر، جلسه‌ای با حضور رئیس جامعه‌المصطفی و سفیر ایران در گینه کوناکری برگزار شد. سفیر در خصوص فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی گینه کوناکری و ارتباط و تعامل مثبت سفارت با نماینده جامعه‌المصطفی سخن گفت. در ادامه، رئیس جامعه‌المصطفی از بخش‌های مختلف مدرسه اهل‌البیت(علیهم‌السلام) بازدید کرد. وی در جلسه با طلاب برادر و خواهر مدرسه اهل‌البیت(علیهم‌السلام) ضمن اشاره به فضایل ماه شعبان و لزوم استمرار فعالیت‌های تبیین‌ کننده معارف ناب اسلامی بر توجه به بحث تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد. همچنین رئیس جامعه‌المصطفی در جلسه‌ای با حضور مسئولان دارالقرآن‌ها، بر تقویت و گسترش این مراکز و ارتباط هر چه بیشتر با جوانان و برگزاری برنامه‌های مناسب و جذاب تأکید نمود. شایان ذکر است، در ادامه سفر، رئیس جامعه‌المصطفی در محل تنسیخ تیجانیه و شیعه حضور یافت وبا تعدادی از مسئولین طریقه تیجانیه دیدار کرد، در این جلسه،  دکتر احمد ووری فدی، رئیس طریقه تیجانیه، با اشاره به جایگاه ویژه جامعه‌المصطفی در این مناطق، ابراز نمود: آماده‌ همکاری با جامعه‌المصطفی هستیم. در پایان نیز حجت‌الاسلام عباسی از آمادگی جامعه‌المصطفی برای بورسیه شماری از جوانان مستعد تیجانیه به منظور تحصیل در دانشگاه‌های ایران خبر داد. خاطرنشان می‌شود این فرقه در گینه کوناکری نزدیک به دو و نیم میلیون پیرو دارد.

 

جمعیت علمای عراق به تحریم‌ها نه گفت

«شیخ خالد الملا» رییس جمعیت علمای عراق و از مراجع برجسته اهل سنت با حجت‌الاسلام «غلامرضا اباذری» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد دیدار کرد. رییس جمعیت علمای عراق در سخنانی در این دیدار گفت: تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی علیه ملت‌ها به ویژه ملت‌های مسلمان و مردم مسلمان ایران را غیرقابل قبول دانسته و محکوم می‌کنیم. وی گفت: جمعیت علمای عراق همانطور که تاکنون نشان داده و بارها اعلام کرده است با تحریم و فشارهای اقتصادی علیه ایران مخالف است و ما در هر شرایطی با جمهوری اسلامی بوده و هستیم و در کنار برادران ایرانی خود خواهیم بود. رییس جمعیت علمای عراق در بخش دیگری از سخنانش، جمهوری اسلامی ایران را پیشتاز تقریب مذاهب و وحدت میان شیعه و سنی دانست. وی با اظهار همدردی با ملت و دولت ایران به دلیل بروز سیل و تلفات و خسارات ناشی از آن بر ادامه کمک‌های مردمی و برادرانه عراقی‌ها به سیل‌زدگان ایرانی تأکید کرد. حجت‌الاسلام اباذری نیز در این دیدار، از مواضع برادرانه و انقلابی شیخ خالد الملا در مسائل سیاسی و همچنین، کمک و ابراز همدردی در جریان سیل اخیر قدردانی کرد.

 

روایت اسناد زیر چاپ رفت

کتاب «آیت‌الله احمد جنتی به روایت اسناد» به همت مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد. این اثر که دربردارنده بیش از ۱۹۰ سند منتشر نشده درباره آیت‌الله جنتی است، در پنج فصل به انضمام یک پیوست از اسناد، به بررسی زندگی و مبارزات آیت‌الله احمد جنتی می‌پردازد. فصل نخست، از تولد آیت‌الله جنتی در سال ۱۳۰۵ تا شهریور ۱۳۳۲ را شامل می‌شود. در این فصل، ضمن معرفی خانواده وی به رخداد‌های مختلف تاریخی در این برهه همچون کشف حجاب، شهریور ۱۳۲۰ و سقوط رضاخان و کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ اشاره می‌شود. در فصل دوم با عنوان «قدم در راه علم» درباره تحصیلات آیت‌الله جنتی صحبت می‌شود؛ فصل سوم نیز دربرگیرنده مطالبی در رابطه با مدرسه حقانی، ضرورت و اهداف احداث این مدرسه و حضور آیت‌الله جنتی در مدرسه حقانی است. فصل چهارم نیز به معرفی خانواده و فرزندان اختصاص دارد. فصل پنجم که یکی از مهم‌ترین فصول کتاب است، به مبارزات آیت‌الله جنتی از آغازین روز‌های نهضت اسلامی تا سقوط رژیم پهلوی و مجاهدت‌های وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص دارد. فرازهایی، چون قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، تبعید امام، جریان بازداشت‌ها و تحمل زندان‌های رژیم و تبعید به نقاط دورافتاده، وقایع منتهی به پیروزی انقلاب، قیام ۱۷ شهریور، حمله عمال رژیم به حرم مطهر رضوی و … از جمله مهم‌ترین سرفصل‌های پنجمین فصل کتاب است. بخش پایانی کتاب نیز دربرگیرنده اسناد منتشر نشده درباره آیت‌الله جنتی است که به نوبه خود از اهمیت شایان توجهی در حوزه تاریخ انقلاب برخوردار است. کتاب «آیت‌الله احمد جنتی به روایت اسناد» با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در ۴۹۱ صفحه و به قیمت ۴۲ هزار تومان توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و روانه بازار نشر شد.

 

جامعة‌المصطفی کلید تافل را چرخاند

«حجت‌الاسلام سیدهدایت رضوی، با اشاره به برگزاری این آزمون اظهار داشت: دوره آزمون بین‌المللی TOEFLبا نظارت «حجت‌الاسلام والمسلمین‌ دکتر قنبری»، معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعه‌المصطفی، در مؤسسه زبان و فرهنگ‌شناسی برگزار شد. دبیر آموزشی گروه علمی-تربیتی زبان انگلیسی مؤسسه زبان و فرهنگ‌شناسی، درمورد برگزاری آزمون تافل زبان انگلیسی جامعه‌المصطفی‌العالمیه گفت: در این آزمون ، بیست و دو نفر از مدارس مراکز علمی جامعه‌المصطفی شرکت کردند. وی تصریح کرد: مؤسسه زبان و فرهنگ‌شناسی همیشه میزبان طلاب عزیز جامعه، به ویژه طلاب دوره دکتری، در این آزمون بین‌المللی TOEFLاز مراکز مختلف جامعه‌المصطفی بوده است. حجت‌الاسلام رضوی افزود: آزمون‌های تافل برگزارشده در گروه علمی- تربیتی زبان انگلیسی مؤسسه زبان و فرهنگ‌شناسی، کیفیت بالا و لازم دارد و صحت آن را مراکز علمی و تخصصی تأیید کرده‌اند. آزمون بین‌المللی تافل  میزان توانایی افراد را در زمینه برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در سطح مراکز علمی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی می‌سنجد. این آزمون در بیش از نُه‌هزار دانشگاه و مؤسسه در بیش از  صد و سی کشور جهان برگزار می‌گردد.

 

حجت الاسلام حسن محمدی اقدام مبلغان جهادی را در گام دوم انقلاب تشریح کرد

حجت الاسلام حسن محمدی اظهار داشت: با توجه به اهمیت تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، دوره‌های مختلفی قبل از ماه رمضان برای طلاب گروه جهادی تبلیغی منتظران مصلح برگزار شد و  روز های آینده هم با حضور حجت الاسلام امامی جلسه تبیین گام دوم برای اعضای این گروه تبلیغی برگزار خواهد شد و محتواهای تبلیغی در این باره به مبلغین ارائه شده تا در منابر، بیانیه را تشریح کنند. وی ادامه داد: ده نفر مبّلغه و شصت نفر مُبلّغ و مجموعا هفتاد مبلغ خواهر و بردار امسال با گروه تبلیغی منتظران مصلح همکاری داشته و به مساجد شهر ارومیه و روستاهای اطراف جهت تبلیغ اعزام شده‌اند. مدیر گروه جهادی تبلیغی منتظران مصلح ادامه داد: اقامه نماز جماعت در دو وقت ظهر و مغرب، تبلیغ در مدارس، برپایی ایستگاه پرسش و پاسخ در سطح شهر، حضور در بقاع متبرکه، برگزاری کلاس‌های کانون ویژه نوجوانان خواهر و برادر و برگزاری جلسات پاسخ به شبهات از جمله برنامه‌هایی است که در ماه رمضان توسط گروهی تبلیغی منتظران مصلح اجرا می‌شود. وی با اشاره به اهمیت و حساسیت ارتباط با نوجوانان و کودکان برای تربیت دینی آن‌ها، گفت: اعضای گروه تبلیغی منتظران مصلح با هزینه‌های شخصی خود جوایز اعم از تابلوهای تمثال مبارک مقام معظم رهبری، دفترهای منقش به تصویر شهدا و علماء، لوازم حجاب و... را برای کودکان و نوجوان تهیه کرده‌اند که به آنها اهدا می‌شود. حجت الاسلام محمدی اضافه کرد: اعضای گروه تبلیغی منتظران مصلح در دیدار با مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی، نماینده ولی فقیه در استان، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه صنعتی ارومیه و ... ضمن ارائه گزارش عملکرد گروه، از نظرات آن‌ها بهره مند شدند. وی در پایان افزود: با توجه به نیاز شدید مبلّغ در مساجد شهر، با هماهنگی مدیر مدرسه علمیه امام خامنه‌ای ارومیه، طلاب پایه چهار، در امر برگزاری برنامه های فرهنگی و بیان احکام شرعی گروه منتظران مصلح را یاری می‌کنند.

 

جامعه المرتضی و ادیان دست همکاری دادند

در نشست حجت الاسلام والمسلمین زادهوش با رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، تفاهم‌نامه همکاری بین جامعه المرتضی و این دانشگاه به امضا رسید. رئیس جامعه المرتضی با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب با حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد. بر اساس این گزارش: در این دیدار، مذاکرات نهایی درباره مفاد تفاهم‌نامه و گسترش همکاری‌های دو طرف انجام شد. رسمیت‌بخشی به دوره‌های تحصیلی مبلغین بین‌المللی جامعه المرتضی و تدریس زبان‌های نادر هم‌چون چینی در دانشگاه ادیان و مذاهب از جمله موضوعات مورد بحث در این دیدار بود. گفتنی است: در پایان این دیدار تفاهم‌نامه همکاری بین جامعه المرتضی و دانشگاه ادیان و مذاهب به امضا رسید.

 

مشهد پرونده فقهی مراجع برای بانک را گشود

حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان در نشست «چالش بانکداری اسلامی در ایران»، در مشهد به بررسی دغدغه های مراجع تقلید پیرامون شبه ربوی بودن قراردادهای بانکی، صوری بودن قراردادها و جریمه تاخیر پرداخت و با اشاره به تاریخچه بانکداری و تلاش کشورهای اسلامی برای ایجاد بانکداری اسلامی و بانک بدون ربا، گفت: از نظر فقه اسلامی ربا جزو محرّمات و از بزرگترین گناهان است. عضو شورای فقهی بانک مرکزی در ادامه بهعضو شورای فقهی بانک مرکزی در ادامه گفت: سال‌ها از اجرای قانون می‌گذرد، مناسب است با استفاده از تجربیات نظام بانکی ایران و سایر بانک های بدون ربا، قانون عملیات بانکی بدون ربا را نقد و بررسی و نسبت به اصلاح و تکمیل آن اقدام کنیم. وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ کشور اسلامی بر اساس ایده شهید صدر بانکداری اسلامی دارند، ابراز کرد: حتی برخی کشورها مانند آمریکا، انگلیس، روسیه، چین در کنار بانک های خود، بانک های اسلامی یا بدون ربا دارند، در حالی که در برخی کشور های اسلامی مانند عربستان بانک هایی با مدل غربی همراه با ربا وجود دارد. حجت الاسلام والمسلمین موسویان همچنین به معاملات بانکی از نظر مراجع اشاره و بیان کرد: نقد و اعتراض مراجع تقلید به لحاظ قانون نیست بلکه در نوع اجرای قانون بانکداری مسئله دارند که چالش های موجود در این عرصه را باید حوزه و دانشگاه بر طرف کنند. اقتصاددان حوزوی افزود: برخی از معاملات که صورت می گیرد، صوری است و نقدی که برخی مراجع تقلید بیان می کنند نسبت به سهل انگاری در قراردادهای بانکی و مشخص نبودن حد و اندازه سود شرعی است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید هاشم بطحایی در ضمن محکوم کردن تجمع اخیر در دانشگاه تهران که علیه حجاب برگزار شد، اظهار داشت: حجاب حکم صریح قرآن است و در سوره‌های مختلف خداوند به این مهم بارها اشاره‌کرده است. وی ادامه داد: حجاب چیزی نیست که در مجلس شورای اسلامی آن را به رأی بگذاریم بلکه یک ارزش دینی و دستور صریح قرآن است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین بطحایی ابراز داشت: هر نهاد و سازمانی که اجازه برگزاری چنین مراسمی را داده است باید با مدیران آن نهاد و اداره برخورد مناسب و قاطعی صورت گرفته و محاکمه شوند. وی بابیان این‌که حجاب از ضروریات اسلام است، افزود: این اقدام علیه قرآن است و یقین بدانید اگر امام خمینی (ره) زنده بود این افراد را محاکمه می‌کرد چرا این‌که این‌گونه افراد محارب قرآن هستند و درواقع کسانی که حجاب را که یکی از ضروریات اسلام است منکر شوند، مرتد هستند.عضو خبرگان رهبری تأکید کرد: افرادی که در ماه رمضان اقدام به این کارکرده‌اند مطمئن باشید با هدایت دشمنان نظام این اقدام را انجام داده‌اند.وی افزود: این افراد علیه قرآن قیام کرده‌اند حجاب یعنی قرآن و به‌مانند این می‌ماند که عده‌ای علیه روزه قیام کنند. وی بیان داشت: انقلاب نکردیم که احکام اسلامی در آن نادیده گرفته شود باید به داد اسلام رسید و اجازه ندهیم چنین برنامه‌هایی در دانشگاه‌ها اجرا شود و خدای‌نکرده به یک‌رویه تبدیل شود.وی بابیان این‌که مشکل امروز جامعه اقتصاد است، تصریح کرد: مشکل امروز کشور گرانی و فقر مردم است نه تجمع علیه حجاب که یکی از ارزش‌های مهم دینی است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین بطحایی تأکید کرد: دولتمردان و دست‌اندرکاران به‌جای این‌که به داد مردم برسند اجازه برگزاری این‌گونه برنامه‌ها را می‌دهند که در نوع خود تعجب‌برانگیز و قابل‌پیگیری است. وی با انتقاد از رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دکتر نیلی رئیس دانشگاه تهران به چه دلیلی چنین اجازه‌ای داده است که علیه نصح صریح قرآن چنین تجمعی صورت بگیرد. عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: از حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی رئیس قوه قضاییه انتظار داریم که به این مهم وارد شود و با مسببان این تجمع برخورد قانونی را داشته باشد.

 

آیت الله حسینی بوشهری به رسانه تذکر داد

آیت الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در دیدار حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا برته مدیرکل رسانه و اطلاع رسانی حوزه گفت: حقیقتا کار شما بسیار اساسی و مهم است زیرا نشانه حیات یک مجموعه به فعالیت خبری است. وی خاطر نشان کرد: هر مجموعه ای که فاقد رسانه باشد، بی تحرک و بی جان جلوه می کند اما وقتی یک رسانه کنار هر مجموعه ای قرار بگیرد، هم زیبایی آن مجموعه را به نمایش می گذارد هم زمینه را برای نقد و بررسی دیگران فراهم می آورد. آیت الله حسینی بوشهری با تجلیل از کوشش هایی که برای تاسیس و تثبیت هفته نامه افق و خبرگزاری حوزه صورت گرفته است گفت: رسانه حوزه از روزی که پا گرفته خوشبختانه روز به روز با نشاط تر، روان تر و حرفه ای تر عمل کرده است.  آیت الله حسینی بوشهری یادآور شد: آن روز که این کار شروع شد، در جایگاه خودش کارهای ارزشمندی انجام شد و ما هم حساسیت خاصی روی محتوای آن داشتیم خیلی از مسائل را باید رعایت می کردیم زیرا می خواستیم نشریه ای آبرومند در حوزه علمیه منتشر شود و الان خیلی از مسائلی که آن روز وجود داشت حل شده  اما مسئولیت های جدیدی فراروی رسانه حوزه قرار گرفته است. نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: آن روز، مسئولیت راه اندازی و تثبیت بود اما امروز که کار، جا افتاده است باید ایجاد جاذبه کنید و تنوع داشته باشید؛ به عنوان مثال مجله «مکتب اسلام» در روزگار خودش که دوران غربت حوزه و نشریات حوزوی بود، گل کرد و درخشید اما برای هر زمانه ای باید متناسب با همان زمان و شرایط، طراحی رسانه ای داشته باشیم. وی با تقدیر از زحماتی که در سالهای اخیر در رسانه حوزه انجام گرفته است گفت: کار شما ارزشمند است و ما هم حمایت می کنیم. آیت الله حسینی بوشهری اقدامات انجام گرفته برای معرفی چهره علمی و بیان نوآوریهای حوزه را ستود و اظهار داشت: گرچه آرام آرام وارد این عرصه شده اید و کار بسیار خوبی است  البته احساس می کنم هنوز عرصه های بهتر و بیشتری برای نشان دادن چهره علمی حوزه و روحانیت وجود دارد. وی خاطر نشان کرد: با شناختی که از شما دارم می توانید به خوبی از این کار بر بیایید و آئینه ای برای معرفی چهره علمی حوزه و چهره روحانیت باشید. عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فعالیت های رسانه حوزه را دنبال می کند ابراز داشت: افراد با انگیزه، مخلص و دلسوز در هفته نامه افق و خبرگزاری حوزه فعالیت دارند. در ابتدای این دیدار که حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی مسئول دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز حضور داشت، حجت الاسلام برته گزارش کوتاهی از اقدامات و فعالیت های رسانه رسمی حوزه ارائه داد.

 

آیت الله حکیم به دانشگاه ها هشدار داد

یکی از مراجع تقلید خواستار توجه مسؤولان و اساتید دانشگاه ها به جوانان شد. جمعی از مسؤولان کوفه و پزشکان نجف اشرف با آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع تقلید دیدار کردند.آیت الله حکیم در این دیدار بر ضرورت ارشاد جوانان به وسیله ارتباط آنان با خداوند متعال تاکید کرد و گفت: مسؤولان دانشگاه ها باید توجه وافری به امور دینی و عقیدتی جوانان کنند. وی افزود: اساتید دانشگاه ها و پزشکان باید جایگاه و اثر خود در جامعه را درک و هر کدام از آنها به وظایف خود در نجات جوانان از حیله و نیرنگ ها رایج در جامعه ها عمل کنند.

 

آیت الله صافی برای شهادت حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام پیامی صادر کردند

مرجع عالیقدر آیه الله صافی گلپایگانی به مناسبت یکهزار و چهارصدمین سال شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه‌السلام پیامی صادرکردند. در متن پیام این مرجع تقلید شیعیان آمدهاست: ماه مبارک رمضان سال یک‌هزار و چهارصد و چهل قمری، یادآور حادثه‌ای بسیار ناگوار و تلخ در تاریخ عالم انسانیت و حیات بشری می‌باشد. حقیر برای اینکه کوچکترین اداء وظیفه به ساحت مقدّس امامت و ولایت داشته باشم، از عموم آزادی‌خواهان و مسلمانان به‌خصوص شیعیان درخواست دارم که در ایام پر فیض ماه مبارک به‌خصوص ایام و لیالی قدر و شب و روز شهادت حضرت مولی الموحدین امام المتقین امیرالمؤمنین علیه صلوات المصلین، نسبت به وجود مقدّس آن حضرت، بیش از گذشته اظهار ادب و اخلاص نموده و با ذکر فضائل و مناقب نورانی آن امام مظلوم و با تشکیل مجالس و همایش‌ها، گوشه‌ای از برکات وجودی آن حضرت را برای جهانیان بازگو کنند و همچنین شکوه و عظمت دسته‌های عزاداری علوی را بیشتر نموده و با شرکت در آن، عشق و محبّت خود را به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نشان داده است.

 

حوزه از مجموعه نرم‌افزار فرهنگنامه‌ها و دانشنامه‌های قرآنی رونمایی کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده، مسئول محتوایی پروژه فرهنگنامه‌های قرآنی گفت: «فرهنگ قرآن» به عنوان بزرگ ترین و جامع ترین کلید راهیابی به موضوعات و مفاهیم قرآنی و «دائره المعارف قرآن کریم» به عنوان اولین دانشنامه قرآنی جهان اسلام، از کم نظیر ترین آثار قرآنی است که از سوی پژوهشگران پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با هدف فراهم نمودن زمینه دسترسی سریع و آسان دانش پژوهان به اطلاعات مورد نیاز قرآنی تدوین شده است. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از اطلاعات ارائه شده در این دو کلان پروژه قرآنی می تواند زمینه تولید دهها فرهنگ نامه تخصصی در موضوعاتی همچون «تاریخ و اعلام، جهاد و شهادت، خانواده، فقه و حقوق، کلام اسلامی، محیط  زیست، مدیریت، مطالعات اجتماعی، هنر و ادبیات، امنیت و اطلاعات، علوم سیاسی،اخلاق، معنویت، الگوی پیشرفت و ... » را فراهم نماید، گروه فرهنگنامه‌های قرآنی با همکاری گروه دائره المعارف‌های قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن، پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پس از بررسی مجموع مداخل این دو کلان پروژه قرآنی، اطلاعات مرتبط با گرایش های تخصصی را استخراج نمود. وی در پایان افزود: طراحی و پیاده سازی این نرم افزار در چهارده موضوع توسط اداره فناوری و فراوری اطلاعات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن انجام شده و همزمان با رونمایی به صورت رایگان در اختیار فرهیختگان و متخصصان جامعه قرار خواهد گرفت.

 

حجت الاسلام نواب به بعد انقلابی معنویات تاکید کرد

 حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب با اشاره به دیدار اخیر طلاب و فضلای حوزه با مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر این که حوزویان با افزایش معرفت جامعه، گفتمان های انقلابی را تقویت کند، اظهار داشت: اگر ما تاریخ اسلام و به خصوص تشیع را با دقت بررسی کنیم ، به خوبی متوجه می شویم که معنویت و علمیت در کنار مجاهدت حوزویان و علما و بزرگان وجود داشته و این ها با هم تلفیق شده و گره خورده اند.وی افزود: به خصوص در شرایط کنونی ما باید به درستی این مساله را جا بیندازیم که میان عرفان و معنویت و علم با روحیه انقلابی و جهاد در راه خدا هیچ منافاتی نیست ، بلکه هر یک دیگری را تایید می کند. رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب همچنین گفت: از این منظر ، روحیه و تفکر انقلابی یعنی تلاش برای از غیرخدا آزاد بودن و لذا تقویت معنویت باید به تقویت انقلابی گری در حوزه و نیز در سطح جامعه بینجامد. وی بیان داشت: امروز به لطف الهی آحاد حوزویان و بزرگان و علما ما دارای تفکر و روحیه انقلابی و مبارزه با دشمن مستکبر هستند و این وضعیت و رویکرد همواره باید تقویت شود.

 

خادمین نوجوان ترتیل خوانی را بدست گرفتند

 همزمان با روزهای ماه مبارک رمضان ویژه‌برنامه ترتیل خوانی نوجوانان همه روز از ساعت ۱۷ در شبستان حضرت زهرا سلام‌الله علیها حرم مطهر برگزار می‌شود. روزانه ۶۰۰ نوجوان دختر و پسر در برنامه ترتیل خوانی ایوان آینه حضور دارند. بر اساس این گزارش: آموزش نکات تجویدی، آموزش مباحث اخلاقی در قالب داستان، برگزاری مسابقه، اهدای فیش تبرکی از برنامه‌های محوری این مراسم است. در ماه مبارک رمضان سال جاری ۶۰ خادم نوجوان دختر در برگزاری این ویژه‌برنامه معارفی همکاری دارند. همچنین رواق نوجوان دختران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها در ایام ماه مبارک رمضان همه‌روزه از ساعت ۱۱ الی ۱۶ حلقه‌های قرآنی، با عنوان مشکات را با موضوع آیه شاخص از جزء قرآن همان روز را به همراه مسابقه کتبی (هرروز یک برنده) برگزار می‌کند. در نوبت عصر روزهای ماه مبارک رمضان نیز همه‌روزه از ساعت ۱۶ الی ۱۷ حلقه‌های هنری و معرفتی در رواق نوجوان در حال برگزاری است. در نوبت عصر روزهای شنبه حلقه کار روی چرم برای نوجوان برگزار می‌شود؛ در روزهای یکشنبه‌ها حلقه مهارتی میوه‌آرایی برای نوجوانان دختر در حال برگزاری است. در روزهای دوشنبه حلقه مهارتی جعبه کادو سازی، در روزهای سه‌شنبه کار با قیطون، چهارشنبه حلقه سبک زندگی اسلامی برای نوجوانان برگزار می‌شود. لازم به ذکر است: در روزهای پنج‌شنبه هیئت بنات الکریمه ویژه‌برنامه معارفی برای نوجوانان برگزار می‌کند که در اولین پنجشنبه ماه مبارک رمضان حلقه معارفی «چه کار کنیم در ماه مهمانی خدا به همون خوش بگذره» برگزار شد.

 

 

روحانیون دست باغبانان را گرفتند

 مدیر قرارگاه کمک‌های مردمی قم در شهر پلدختر بابیان این‌که حضور روحانیون در مناطق سیل‌زده مثال‌زدنی است، گفت: ۸۰۰ روحانی از حوزه علمیه قم در مناطق سیل‌زده استان لرستان حضور دارند.محمد خامه یار در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه‌های قرارگاه کمک‌های مردمی قم در شهرستان پلدختر اظهار کرد: برنامه‌ای یک‌ساله‌ای را برای کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده این شهرستان و روستاهای اطراف داریم. وی بابیان این‌که مردم سیل‌زده همچنان نیازمند یاری خیرین و هم‌وطنان کشورمان هستند، ابراز داشت: نیازهای مردم همچنان بالاست و انتظار می‌رود در ماه مبارک رمضان مردم اهتمام بیشتری برای کمک به سیل‌زدگان داشته باشند. خامه یار افزود: البته مردم کشورمان تاکنون سنگ تمام گذاشته‌اند که نشان از حس نوع‌دوستی و همدلی آن‌ها دارد. وی ادامه داد: تاکنون بالغ‌بر دو میلیارد و چهارصد میلیون تومان به‌صورت غیر نقدی به قرارگاه کمک‌های مردمی قم اهداشده و علاوه بر این نزدیک به صد و سی میلیون تومان نیز به‌صورت نقدی به این قرارگاه کمک شده است. خامه یار تصریح کرد: علاوه بر این نزدیک به یک میلیارد تومان نیز خیرین به‌صورت تعهدی اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت ورود به زمان ساخت‌وساز کمک کنند.مدیر قرارگاه کمک‌های مردمی قم به توزیع بسته‌های غذایی اشاره کرد و افزود: در ماه رمضان نیز با هماهنگی که با سایر نهادهای فعال و امدادرسان صورت گرفته کمک‌ها به‌صورت خانه به خانه و با حفظ عزت و احترام توزیع می‌شود و در این زمینه با حوزه علمیه خواهران پل‌دختر همکاری لازم را داریم. وی به حضور چشمگیر روحانیون در مناطق سیل‌زده اشاره کرد و گفت: هشتصد روحانی از حوزه علمیه قم در استان لرستان حضور دارند که علاوه بر کار تبلیغ در فرصت‌هایی که ایجاد می‌شود به مردم کمک‌های فنی و جهادی می‌کنند و در این میان بسیاری از روحانیون به کمک باغبانان شتافته‌اند. خامه یار خاطرنشان کرد: علاوه بر این مبلغانی که در شهر پل‌دختر حضور دارند در کنار مردم هستند و از هیچ کوششی در یاری‌رساندن به مردم فروگذار نیستند.

 

نشست شورای هماهنگی مراکز و نهادهای حوزوی برگزار شد

 آیت‌الله اعرافی، در نشست شورای هماهنگی مراکز و نهادهای حوزوی، جایگاه شورای هماهنگی را در مدیریت‌های عالی و شوراهای بالادستی مراکز حوزوی ممتاز دانست حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی، رئیس جامعه‌المصطفی، ضمن ارائه معرفی اجمالی جامعه‌المصطفی، خاطرنشان کرد: جامعه‌المصطفی در سال هشتاد و شش، از تلفیق «مرکز جهانی علوم اسلامی» و «سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج از کشور» تشکیل گردید و هم‌اکنون، افزون بر قم، در مشهد، تهران، اصفهان، گرگان، آشتیان، تبریز و قشم نمایندگی فعال در کشور دارد. حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی با اشاره به فعالیت واحدهای جامعه‌المصطفی در نزدیک به هفتاد کشور، ابراز داشت: براساس آخرین آمارها، هم‌اکنون، بیش از پنجاه‌هزار نفر در واحدهای جامعه‌المصطفی در داخل و خارج کشور مشغول تحصیل هستند که از این تعداد حدود هشت‌هزار نفر از خدمات بخش آموزش غیرحضوری بهره می‌برند. رئیس المصطفی فعالیت بیش از ده مرکز پژوهشی، انتشار نزدیک به چهل نشریه تخصصی، فعالیت ده‌ها انجمن علمی و فرهنگی از ملیت‌های مختلف و... را بخشی از فعالیت‌های جامعه‌المصطفی برشمرد و یادآورد شد: جامعة‌المصطفی با سال­ها تلاش و مجاهدت مدیران و خدمت‌گزاران در این مجموعه، امروز به شایستگی، بخش بین‌المللی حوزه‌های علمیه را نمایندگی می‌نماید و طلاب آن در بیش از صد و هفتاد کشور جهان حضور دارند که این دست‌آورد، یکی از برکات بزرگ انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha