جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نسخه خطی نادر تفسیر قرآن در حرم امام حسین(ع) رونمایی شد

حوزه/ نویسنده اثر « تفسیر قرآن به قرآن از دیدگاه روایات»، از بررسی این منهج از دیدگاه ائمه اطهار(ع) در این اثر قرآنی پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین علی اسلامی در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»،در خصوص اثر قرآنی خود( تفسیر قرآن با قرآن) گفت: کتاب تفسیر قرآن با قرآن در آیینه روایات امسال به عنوان اثر شایسته تحسین در میان آثار حوزوی حائز رتبه شد.

وی افزود: این کتاب دارای دو جلد است و در مجموعه دو جلد نیز در 8 بخش مباحثی در خصوص منهج وشیوه تفسیر قرآن با قرآن آمده است.

نویسنده حوزوی بیان کرد: در این اثر قرآنی همه مباحث از دیدگاه روایات بررسی شده است؛ عنوان بخشهای هشتگانه شامل بخش یکم، مفاهیم و مقدمات، دوم، مبانی و زمینه های تفسیر قرآن با قرآن، بخش سوم، ادله و مویدات تفسیر قرآن با قرآن و بخش چهارم، اقسام تفسیر قرآن با قرآن است.

وی گفت: بخش پنجم این کتاب شامل شبهات تفسیر قرآن با قرآن، بخش ششم شامل فرایند و قواعد تفسیر قرآن با قرآن، بخش هفتم آثار و ثمرات قرآن با قرآن و بخش هشتم نیز که در جلد دوم قرار گرفته است جایگاه روایات در فرایند تفسیر قرآن با قرآن است.

استاد حوزه بیان کرد: این کتاب در واقع هم برای کسانی که معقتد به منهج تفسیر قرآن با قرآن هستند مفید است چون تمام شئون و ابعاد تفسیر قرآن با قرآن را از منظر روایات اهل بیت(ع) بررسی کرده است و معارف اهل عصمت(ع) را در باره این منهج تفسیری ارایه کرده است.

مدیر گروه فرهنگ نامههای قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم  یادآورشد: برای مخالفان این منهج نیز از این جهت مطالعه این کتاب مفید است که به همه شبهات و اشکالات آنها نسبت به منهج تفسیر قرآن به قرآن پاسخ می دهد.

وی گفت: مهمترین پاسخی که به این دسته می دهد آن است که اولا اثبات می کند که این منهج تفسیری بدعت نیست بلکه منهج تفسیری رسول اکرم و اهل بیت(ع) است.

این مفسر قرآن کریم یادآورشد: نکته دیگر آنکه شیوه تفسیر قرآن با قرآن را نیز تعلیم می کند که زمانی که می خواهیم قرآن را با قرآن تفسیر کنیم، چگونه این کار را انجام دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی گفت: المیزان منهج تفسیر قرآن به قرآن را به کار گرفت و مقداری نیز در خصوص منهج در این تفسیر توضیح داده است ولی این بحث یک رویکرد جدیدی دارد که این منهج را از دیدگاه اهل بیت(ع) بیان می کند که این مباحث در المیزان بیان نشده است.

وی اظهارکرد: تفسیر قرآن روش مندی خاص و قواعد و منابع خاصی بر آن حاکم است؛ اگر مفسری چه در بخش منابع، قواعد و روش‏مندی همه این اصول را رعایت کند قطعا نتیجه و دستاورد تفسیری او قابل قبول است ولی اگر راه درست را طی نکند دادههای تفسیری او درست از کار در نمیآید.

این مفسر قرآن یادآورشد: به عنوان مثال، به نظر آیت الله العظمی جوادی آملی که از مفسران برجسته معاصر هستند، کشف و شهود عرفانی از منابع تفسیر قرآن به حساب نمی آید و همین گونه از دیدگاه روایات اهل بیت سلایق شخصی و رای شخصی از منابع تفسیر قرآن نیست و اگر کسی با اتکای به سلیقه شخصی خود قرآن را تفسیر کرد ممنوع است و اگر کسی بر اساس کشف و شهود و عرفانی آیه ای را تفسیر کند اشتباه است.

وی گفت: بخش هشتم از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ سوال این است که آیا در جایی که قرآن را با خود قرآن تفسیر می کنیم آیا روایات نیز در این زمینه نقش آفرین هستند یا خیر که در این جلد به این نکته صحه می گذاریم.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی افزود: یعنی اینکه منهج جداگانه ای تحت عنوان تفسیر قرآن با سنت داریم، سنت نیز حتی در منهج تفسیر قرآن با قرآن نیز نقش آفرین است که دارای 8 نقش می باشد.

مدیر گروه فرهنگ نامههای قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: تولید این کتاب دو سال زمان برده است و در قالب پروژه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم عرضه شده است و در کتاب سال حوزه به عنوان اثر شایسته تحسین انتخاب شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha