پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین اسکندری

حوزه/ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم، از تضییع گسترده موقوفات مرتبط به حوزه های علمیه در رژیم سابق خبرداد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین اسکندری در گردهمایی ائمه جماعات شهر مقدس قم که در مسجد حضرت زهرا(س) در قم برگزار شد گفت: تاریخ شیعه همیشه با مظلومیت و رنج و بی انصافی و دشمنی دشمنان خدا همراه بوده و یکی از سخت ترین این دوران ها، دوران امام حسن(ع) است.

وی افزود: امام حسن(ع) با ولادت خویش چراغ خانه اهل بیت(ع) را روشن کرد و دل زهرای اطهر(ع) خرسند شد و لبخند بر لبان نبی مکرم اسلام نشست و امام علی(ع) را نیز مشعوف کرد.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری تصریح کرد: روایاتی که در شأن امام حسن(ع) بیان شده است می توان گفت به حدی این نگاه متعالی نسبت به امام حسن(ع) از سوی پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) بلند است که درک عظمت آن سخت است.

وی گفت: امروز نیز باید اقرار کنیم که آنگونه که باید و شاید از فضائل حضرت و عظمت روحی و معنوی حضرت، چندان دست پری نداریم؛ البته نمی توان زحمات و تلاش های علما و بزرگان سلف صالح را نیز نادیده گرفت ولی انتظار است که در این شرایطی که همه شرایط برای تحقیق و پژوهش و تحلیل زندگی معصومین(ع)  فراهم است امروز این خلأ را پر کنیم و این چهره منور و نورانی عترت طاهره از این مظلومیت خارج شوند؛ به خصوص در ابعادی که امروز می تواند گره گشای مشکلات امروز باشد.

مدیرکل اوقاف استان قم تصریح کرد: صبر و شکیبایی امام حسن مجتبی(ع) از مهمترین این ابعاد است که التزام به این عنصر متعالی اخلاقی می تواند مشکلات امروز جامعه را ترمیم کند.

وی گفت: این مهربانی و شکیبایی به حدی بود که وقتی امام حسین(ع) از مروان که زیر جنازه امام حسن(ع) را گرفته بود پرسیدند که چرا پس از این همه دشمنی در این مراسم شرکت کردی؟ گفت که همه آن ظلم ها و مشقت ها را متوجه ایشان کردم ولی امروز در زیر جنازه کسی هستم که صبر و بردباری و شکیبایی او را بالاتر از کوه ها دیدم و صبر و شکیبایی او من را تحقیر می کرد.

وی گفت: امروزه که مشکلات بسیاری در کشور ایجاد شده است باید با صبر و استقامت دشمنان را به شکست بکشیم و به شکلی رفتار کنیم که دشمن حس نکند می تواند ما را تسخیر کند.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری اظهار کرد: رسیدگی امام حسن(ع) به فقرا و مستمندان از نکاتی که است که بر همه عیون است و امروز نیز جامعه ما به لحاظ جنگ اقتصادی که دشمن بر ما تحمیل کرده است باید به همین سنت متعالی متلزم شویم و مستمندان را دریابیم.

وی با اشاره به فعالیت های خاص سازمان اوقاف و امورخیریه بیان کرد: نیات عجیبی از سوی گذشتگان در زمینه وقف اموال وجود داشته است که اگر در این مقطع مدیریت دقیق تر و صحیح تر و با نگاه بازتر و اقتصادی تری بحث اوقاف و امور خیریه دنبال شود می تواند بخش عمده ای از مشکلات و نارسایی های اقتصادی جامعه ما را حل کند.

مدیرکل اوقاف استان قم تصریح کرد: ظرفیت بسیار بالایی در زمینه اوقاف و امورخیریه وجود دارد؛ در این زمینه باید موقوفات از دست رفته را احیا کنیم؛ به خصوص در دوره حکومت ظالمانه رضا شاه و فرزندش که بیش از پدرش جنایت کرد بسیاری از موقوفات در کشور از دست رفت.

وی گفت: بسیاری از موقوفاتی که از دست رفته است، موقوفاتی است که نیت آنها بر اداره حوزه های علمیه و پرورش شاگردان امام صادق(ع) است؛ در این بخش باید با احیای موقوفات حوزه های علمیه را به خوبی اداره کنیم؛ نباید چشم امید زیادی به دولت ها داشته باشیم زیرا حوزه باید به صورت مردمی و از طریق وقف اداره شود که هم باقی بماند و هم تقویت شود.

این استاد حوزه یادآورشد: نکته دیگر در زمینه اجرای نیت واقفین است که شرعا بر عهده مدیران اوقاف است؛ نکته دیگر آن است که نباید از سرمایه استفاده کنیم بلکه باید در حوزه وقف سرمایه گذاری کنیم و این شجره طیبه نیز رشد و نمو پیدا کند تا محتاج این و آن نباشیم.

وی گفت: اگر این حوزه را به خوبی اداره کنیم در حوزه نشر معارف دینی به احدی وابسته نخواهیم بود؛ مدیریت و هدایت موقوفات بسیار مهم است و می توان این نیات خیر را به سمتی هدایت کنیم که جامعه ما بیشترین استفاده را از آن ببرند تا مردم از نشر معارف اهل بیت(ع) مستفیض شوند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha