شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جلسه

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد به تشریح انواع روزه داری و درجات روزه داران پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در یزد، حجت الاسلام و المسلمین کارگرشورکی در پنجمین جلسه اخلاق اداری و نشست معاونان مدیریت حوزه علمیه خواهران استان با تبریک ایام میلاد  حضرت امام حسن مجتبی(ع)اظهار امیدواری کرد:با تأسی به آن حضرت که چند نوبت تمام یا نیمی از اموال خودش را انفاق کرد بتوانیم بخشش، جود و کرمی که حضرت دارا بود را داشته باشیم.

وی در ادامه به اقسام و مراتب روزه داری اشاره کرد و گفت: همان طوری که هر عملی درجاتی دارد برای روزه نیز درجاتی است از جمله اینکه روزه عوام (عام) روزه‌ای است که با خودداری از خوردن و آشامیدن و ترک مبطلات با قصد قربت روزه محقق می‌ شود.

وی اضافه کرد: «روزه خواص»  روزه‌ای است که روزه ‌دار علاوه بر ترک مفطرات روزه، از گناهان سایر اعضاء نیز اجتناب می کند، یعنی اعضا و جوارح روزه‌دار هم روزه‌اند، به طور مثال چشمان روزه‌دار از نگاه به چیزهای حرام که نگاه به آن‌ها قلب را مشغول به خود کرده و از یاد خدا غافل می‌سازد، خودداری می‌کند یا زبان روزه‌دار، از تهمت، ناسزاگویی، دروغ، غیبت، سخن‌چینی، قسم دروغ، که از گناهان زبانی هستند، اجتناب می‌کند؛گوش‌های روزه‌دار از شنیدن سخنان و صداها و آهنگ‌های حرام پرهیز می‌کند و نیز سایر اعضای بدن روزه‌دار دست و پا و شکم، از فعل حرام و خوردن لقمه شبهه‌ناک خودداری می‌کنند و در حقیقت، اجتناب از مفطرات شرط صحت روزه و پرهیز از محرمات شرط قبولی آن است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد سومین درجه روزه داری را روزه «خاص‌الخاص» نام برد و افزود: روزه‌ ای که در آن قلب از خیالات و افکار دنیوی، در یک کلام از اشتغال به غیر خدا خالی باشد به این روزه خاص‌الخاص می‌گویند که این درجه برترین درجات روزه است و بشر از آن سود خواهد برد و به وسیله قسم سوم انسان به درجاتی می رسد و کسی که از مرتبه اول به دوم و سپس به مرتبه سوم برسد خداوند متعال عنایاتی به او می کند و حقیقت خیلی از چیزها را می بیند.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی به بیان روایتی از امام صادق (علیه السلام )پرداخت که حضرت فرمود: «للصائم فرحتان فرحة عند الافطار و فرحة عند لقاء ربه» یعنی برای روزه دار دو سرور و خوشحالی  یکی هنگام افطار و دیگری هنگام لقاء پروردگار است.

وی در پایان سخنانشان به روایتی از امام علي(ع) که از پيامبر سؤال مي کند: بهترين عمل در ماه رمضان چيست؟ حضرت مي فرمايد: «أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِي هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ» یعنی با فضيلت ترين اعمال در اين ماه پرهيز از گناه است.

 

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha