جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدرسه خان

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: باید حکمت متعالی صدرایی جایگاه خود را پیدا کند و طلاب و دانشجویان از این منبع عقلانی، قرآنی و ذوقی بهره مند شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، آیت الله احمد بهشتی شامگاه چهارشنبه در مراسم یاد روز حکیم ملاصدرای شیرازی که در مدرسه علمیه خان برگزار شد، اظهار داشت: باید حکمت متعالی صدرایی جایگاه خود را پیدا کند و طلاب و دانشجویان از این منبع عقلانی، قرآنی و ذوقی بهره مند شوند.

وی مبانی تفسیری صدرالمتالهین را مورد توجه قرار داد و افزود: بنا به فرمایش مرحوم مظفر، تفسیر ملاصدرا همان فلسفه و فلسفه ایشان همان تفسیر است، همچنین کلام ملاصدار همان فلسفه و فلسه ایشان همان کلام است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فیلسوف ما متکلم ما و متکلم ما فیلسوف ماست، تصریح کرد: اگر صدرالمتالهین وارد تفسیر قرآن و حدیث می شود همان فلسه است که در قالب تفسیر خود را نشان می دهد.

وی عنوان کرد: آن چیزی که در حکمت متعالیه مهم است این بوده که گاهی حکمت متعالی با همه ظرفیت دچار قبض می شود، مثلا موضوع فطرت مطرح می شود و مستشکلی می گوید که چرا به خلود در جهنم قائل می شود، چطور می شود مسئله خلود را که در قرآن مطرح شده را بپذیریم کسی که عمری در گناه غوطه ور می شود از دو حال خارج نمی شود یا تغییر فطرت می دهد یا نمی دهد، در صورتی که تغییر فطرت دهد دیگر انسان نیست بلکه حیوان است، اما اگر حوزه انسانیت خارج نشود همچنان فطرت انسانی را دارد، باز هم عذاب دائم خلود در عذاب قابل توجیه نیست.

آیت الله بهشتی، حکمت متعالیه را دارای ظرفیت های بسیاری دانست و خاطرنشان کرد: پس از ملاصدرا، علامه طباطبائی در حوزه حکمت متعالیه ظهور می کند تشخیص می دهد که فلسه و تفسیر قرآن کریم را باید گسترش داد.

وی ادامه داد: اگر تفسیر ملاصدرا را مطالعه کنیم مانند این بوده که فلسه ایشان را مطالعه می کنیم، نه اینکه بخواهند تفسیر به رای کنند. تفسیر به رای این است که شخص رای خود را بر قرآن کریم تحمیل کند. به نظر می رسد صدرالمتالهین این روحیه را دارد که بسیار مطلوب است، قرآن کریم نیز دریای بیکرانی است،

رئیس انجمن حکمت استان فارس ابراز کرد: باید کتابت تفاسیر ادامه یابد، چراکه قرآن کریم دارای ظرفیت عجیبی بوده و دریای بیکران است از این رو دائما احتیاج به مفسر و تفسیر داریم، قرآن کریم معجزه علمیه دارد مانند اینکه جهان در حال گسترش است و می توان این را از قرآن کریم استخراج کرد.

وی در پایان عنوان کرد: تفسیر قرآن کریم تحمیل در قرآن نیست بلکه عرضه کردن به قرآن است، یعنی مانند گدایی به سوی قرآن کریم می رویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha