پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام نقیب-رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین نقیب از تحصیل بیش از پنج هزار دانشجو در نشست مشترک مسئولان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نشست مشترک حجت الاسلام والمسلمین سید محمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به همراه معاونان و مدیران دانشگاه و دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیأت همراه در قم برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین نقیب با بیان این که در حال حاضر پنج هزار و 382 دانشجو در حال فعالیت علمی و پژوهشی در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم هستند، تعداد دانشجویان دکترای در حال تحصیل را ۵۶ نفر، کارشناسی ارشد را قریب به یک هزار و 326 نفر و تعداد افراد مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی را قریب به ۴ هزار نفر عنوان کرد.

وی افزود: این دانشگاه کاملا قرآنی است و تعداد 73 عضو هیأت علمی و قریب به یک هزار استاد حق التدریس در این دانشگاه در حال فعالیت هستند و فضای فرهنگی دانشگاه بسیار نزدیک به حوزه علمیه است و دانشجویان مؤمن و متعهد در این دانشگاه تحصیل می کنند.

سرپرست دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در ادامه اشاره ای به فعالیت های قرآنی دانشجویان دانشگاه کرد و بیان داشت: در حال حاضر بیش از 500 دانشجوی حافظ قرآن از پنج جزء تا کل قرآن داریم در کنار اینها قریب به 900 دانشجوی مرتل قرآن نیز در دانشگاه تحصیل می کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال پیگیری برای راه اندازی سه رشته مهم در دانشگاه با عناوین اقتصاد و وقف، فقه و مبانی با گرایش وقف و مدیریت اماکن متبرکه هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین نقیب همچنین از اعلام آمادگی دانشگاه برای راه اندازی دروس میان رشته ای خبر داد و گفت: از نظارت وزارت علوم بر دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم نیز استقبال می کنیم.

وی با بیان این که دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ۱۸ دانشکده علوم قرآنی فعال در سراسر کشور دارد، ادامه داد: این دانشگاه به لحاظ سازمانی زیرنظر سازمان اوقاف و امور خیریه و از لحاظ آموزشی زیر نظر وزارت علوم اداره می شود.

در ادامه این نشست، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که برخی دانشگاه ها ما در کشور که به نوعی به نهادها وصل هستند از موفقیت چشمگیری برخوردارند، گفت: این موفقیت های علمی و پژوهشی باید تقویت و ادامه پیدا کند.

وی ترسیم سند چشم انداز برای دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم را گامی رو به جلو دانست و افزود: دانشگاه خوب، دانشگاهی است که آینده و چشم انداز خود را تهیه کرده و طبق آن برنامه های راهبردی خود را به پیش ببرد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر این که دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم باید با جدیت مقوله بین رشته ای را دنبال کند، اظهار داشت: توصیه بنده این است تیمی را موظف کنید تا با رصد فضای رسانه های داخلی و خارجی موضوعات و حوزه های جدید علمی را کشف و نوآوری کنند تا روند تصویب، اخذ مجوز و اجرایی کردن این موضوعات و رشته های علمی در دانشگاه ها طی شود.

وی با اشاره به این که نقش قرآن و مفاهیم قرآنی در بسیاری از بخش های داخل و خارج کشور تأثیرگذار است، ادامه داد: قرآن و مفاهیم قرآنی کمک می کنند تا ما ارتباط معنادار و هدفمند با جوامع اسلامی برقرار کرده و از طریق همین ارتباطات، معارف قرآن را جهانی کنیم.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: جا دارد دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم جلساتی را با دانشگاه ها و نهادهای علمی کشور برگزار کرده و هم پوشانی های علمی را پیدا کند و درصدد رفع آن برآید.

وی در پایان نگاه اقیانوسی و به دور از جزیره ای کار کردن در بحث علوم را ضروری برشمرد و افزود: در این راستا دانشگاه ها باید به سمت استفاده از تکنولوژی های به روز و حرکت به سوی صرفه جویی هر چه بیشتر گام بردارند.

 

  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha