پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/حضرت آیت الله سبحانی : گرایش به ماورای طبیعت از دیگر گرایش های فطری انسان است و از همین روی است که بشر تا کنون ۱۷ تمدن را پشت سر گذاشته است و در تمام تمدن ها نیز گرایش به عبادت وجود داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی ظهر امروز در درس تفسیر خود در مدرسه حجتیه با اشاره به اهمیت شناخت ماهیت فطریات بیان کردند: مادی گرایان این مسایل را انکار می کنند و حتی وابستگی به خدا را به نوعی وابستگی باطل می دانند، زیرا آنها را از خود بیگانه می کند.

ایشان افزودند: مادی گرایان حتی به مساله وابستگی به ملک و اموال نیز واکنش نشان می دهند و مالکیت را رد می کنند زیرا می گویند که ملک وابستگی آور است.

این مرجع تقلید بیان کردند: از جمله مهمترین مسایل فطری بشر، خدا باوری و حس علاقه به معبود است و به همین دلیل است که تمدن های بشر همگی به نوعی پرستش را سرلوحه اعمال فردی و اجتماعی خود می گرداندند.

معظم له تصریح کردند: یکی از گرایش های اصلی انسان، نگرش فطری او به علم است؛ به طور کلی بشر از همان طفولیت به دنبال علم آموزی و شناخت اطراف است و این حس در انواع خوب و بد خود تا پایان عمر با انسان همراه است.

ایشان گرایش اخلاقی را از دیگر گرایش های انسان دانستند و گفتند: انسان ها فی نفسه گرایش به شناخت خوبی و بدی دارند و آنها را می فهمند؛ به همین دلیل است که انسان های بد نیز سعی می کنند که خود را خوب نشان دهند و زنان بدکاره نیز دوست ندارند که چنین القابی به آنها داده شود.

حضرت آیت الله سبحانی گرایش به زیبایی را از دیگر فطریات مهم بشر دانستند و افزودند: گرایش به ماورای طبیعت از دیگر گرایش های فطری انسان است و از همین روی است که بشر تا کنون 17 تمدن را پشت سر گذاشته است و در تمام تمدن ها نیز گرایش به عبادت وجود داشته است.

معظم له در تفسیر آیه « الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ كَانُوا أَشَدَّ مِنْكُمْ قُوَّةً وَأَكْثَرَ أَمْوَالًا وَأَوْلَادًا فَاسْتَمْتَعُوا بِخَلَاقِهِمْ فَاسْتَمْتَعْتُمْ بِخَلَاقِكُمْ كَمَا اسْتَمْتَعَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ بِخَلَاقِهِمْ وَخُضْتُمْ كَالَّذِي خَاضُوا أُولَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ »، گفتند: قرآن کتاب تاریخ نیست ولی از تاریخ برای درس آموزی و عبرت آموزی به بشر استفاده کرده است.

ایشان یادآورشدند: خداوند در این آیه خطاب به مشرکان و منافقان بیان می دارد که پیش از شما نیرومند تر و پر فرزند تر و ثروت مندتر از شما(کفار و منافقان) آمده بود ولی گرفتار شدند.

این مرجع تقلید با بیان این مطلب که در آخرت اعمال منافقان از بین می رود، بیان کردند: منافقان دارای اعمال خیری در دنیا بودند ولی به دلیل اینکه اعمال خیر آنها برای خودشان نبود نه خدا هیچ بهره ای از آن نمی برند و از دیگر سوی اعمال آنها در دنیا نیز خیری برای شان ندارد.

معظم له در پایان تصریح کردند: همه بندگان خدا باید اعمال خویش را خالص سازند تا در آخرت نتیجه آن را ببینند؛ اگر کسی در دنیا ریاکاری پیشه کند در آخرت دستی تهی خواهد داشت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha