پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی بیان با بیان این که هیچ نقطه اشتراکی میان مؤمنان و منافقان وجود ندارد بیان کردند: پیامبر اکرم(ص) از همان ابتدا امام علی(ع) را برای رهبری امت اسلامی تربیت کردند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،، حضرت آیت الله جعفر سبحانی امروز در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که در نمازخانه مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد، گفتند: خداوند در آیه 69 سوره مبارکه توبه به مساله عبرت آموزی از سرگذشت پیشینیان می پردازد.

معظم له افزودند: خداوند می فرمایند که « كَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ كَانُوا أَشَدَّ مِنْكُمْ قُوَّةً وَأَكْثَرَ أَمْوَالًا وَأَوْلَادًا فَاسْتَمْتَعُوا بِخَلَاقِهِمْ فَاسْتَمْتَعْتُمْ بِخَلَاقِكُمْ كَمَا اسْتَمْتَعَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ بِخَلَاقِهِمْ وَخُضْتُمْ كَالَّذِي خَاضُوا أُولَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ»؛ خداوند در این آیه عبرت آموزی را برای جامعه اسلامی متذکر می شوند.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: خداوند به هیچ کسی ظلم نمی کند وعذاب ها و مصیبت هایی که به انسان می رسد، در حقیقت نتیجه اعمال خودش است، زیرا خداوند متعال هیچگاه از روی ظلم کسی را عذاب نمی دهد.
ایشان در تفسیر آیه بعد یعنی آیه « أَلَمْ يَأْتِهِمْ نَبَأُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ قَوْمِ نُوحٍ وَعَادٍ وَثَمُودَ وَقَوْمِ إِبْرَاهِيمَ وَأَصْحَابِ مَدْيَنَ وَالْمُؤْتَفِكَاتِ أَتَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا كَانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَلَكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ» گفتند: امر به معروف و نهی از منکر، اقامه نماز، ایتاء زکات و اطاعت از پروردگار و رسول خدا(ص) از ویژگی های بارز مؤمنان است.

این مرجع تقلید اظهارکردند: هیچ نقطه اشتراکی میان مؤمنان و منافقان وجود ندارد،زیرا مؤمن هیچگاه اعمالی که بوی نفاق دهد، مرتکب نمی شود؛ ذره ای از ویژگی های منافقان در ویژگی های مؤمنان وجود ندارد، نفاق حد فاصل ایمان است و یک فرد مومن نباید نفاق داشته باشد.

معظم له یادآورشدند: امام علی(ع) پیش از بعثت تا آخرین لحظات عمر مبارک پیامبراکرم(ص)، کنار ایشان بودند و هرگز حضرت(ص) را تنها نگذاشتند؛ حضرت علی(ع) از همان دوران کودکی تحت نظارت پیامبر اکرم(ص) قرار داشتند تا برای آینده و به دست گرفتن زمام امت اسلامی تربیت شوند.
ایشان با ذکر این مطلب که امیرمؤمنان(ع) در همه غزوات به جز جنگ تبوک شرکت کردند، گفتند: امام علی(ع) همواره و در همه حال پا در رکاب رسول گرامی اسلام(ع) بودندد؛ در جنگ تبوک هم که شرکت نکردند، از این جهت بود که پیامبر اکرم(ص) ایشان را در مدینه گماشتند تا شر منافقان را از سر مسلمانان کم کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha