پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کارشناس پژوهشی:

حوزه/ کارشناس پژوهش مدرسه علمیه صدیقه طاهره سلام الله علیها انبارالوم گفت: یکی از دلایل ماندگاری آثار استاد مطهری پاسخگویی به نیازهای جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، نشست پژوهشی با محوریت «بررسی دلایل ماندگاری آثار شهید مطهری»، با حضور طلاب و کارکنان مدرسه علمیه صدیقه طاهره سلام الله علیها انبارالوم برگزار شد.

خانم مریم لشکری در این مراسم بیان کرد: اندیشه و فلسفه ای می تواند پویا بماند که دو مؤلفه اصیل و ریشه دار و بروز و پاسخگویی را دارا باشد؛ با این بیان یکی از رمزهای پایایی و پویایی آثار مطهری داشتن همزمان این دو خصیصه است.

وی افزود: استاد مطهری بر خلاف سایر اندیشمندان هم عصر خود که به برهم زدن نظم موجود می پرداختند، در اوج نیاز به مبارزه، بُعد دیگر آن یعنی ساختن تمدنی جدید را ترسیم کرده و تلاش می نمود تا تمدن نوین ایرانی اسلامی را نشان دهد که این مسئله از خلأها و چالش های امروز جمهوری اسلامی است زیرا پس از نفی استبداد، جامعه نیازمند نقشه راه جدیدی است که باید تبدیل به تمدنی با ویژگی های خاص خود شود.

این پژوهشگر حوزوی با بیان این که نگاه استاد مطهری به دین، معرفی دین تشکیلاتی بود که طی آن، زمینه بروز انقلاب اسلامی را فراهم کرد، اضافه کرد: در نگاه استاد، ایران سابقه دینی و فرهنگی دارد و خدمات متقابل ایران و اسلام از موضوعات ایشان بوده است که هیچ اثری مانند آثار استاد کمر کفر را نشکست.

لشکری طرح ماهرانه خدمات متقابل ایران و اسلام را از دیگر علل پویایی و ماندگاری آثار شهید مطهری دانست و تاکید کرد: باید بکوشیم دستگاه فکری شهید مطهری را معرفی و ترویج کنیم تا این سیستم فکری بتواند نقشه جامعی از اسلام را در تمامی ابعاد معرفی کند.

وی، امتیاز استاد مطهری نسبت به سایر متفکران را در این مسئله دانست که هیچ یک از آنان نتوانسته اند دستگاه فکری منسجمی را در جامعه معرفی کنند، در حالی که او دستگاه فکری را در جامعه معرفی کرد که هیچ گونه کهنگی ندارد، یکی از دلایل ماندگاری آثار استاد مطهری نیز پاسخگویی به نیازهای جامعه زمان خود بود.

استاد راهنمای مدرسه علمیه صدیقه طاهره سلام الله علیها انبارالوم افزود: استاد مطهری نقطه عزیمت را در هستی شناسی اجتماعی خود انسان و ویژگی های او قرار می‏دهد و در چارچوبی الهی ـ اسلامی به این کنشگر می‏نگرد.

لشکری با بیان ویژگی های انسان که از سوی خداوند عطا شده، گفت: استاد مطهری برای استخراج مبانی هستی شناسانه دگرگونی های اجتماعی و علّت و معلول های آن و جنس این علّت و معلول ها، بحث علّیت را به عنوان زیرسازه بحث خود قرار می ‏دهد و معتقد است که از منظر جهان ­بینی اسلامی، سراسر جهان آفرینش محکوم اصل علّیت است؛ یعنی جهان دارای نظام متقن علّی و معلولی، سببی و مسببی است که نتیجه وجود نظام علّی و معلولی، وجود مجموعه‏ای از سنتهای تکوینی در جهان طبیعی و اجتماعی است.

وی در پایان پیرامون حقوق زنان از دیدگاه استاد مطهری ابراز کرد: حقوق زن در جامعه در آثار شهید مطهری به گونه ای معرفی شده که هنوز کسی نتوانسته این منظومه را تغییر دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha